«مجله ماشین» - سید سبحان سیدی/ ملاقات با یک مرسدس بنز یا ب ام و شاید هیجانانگیز باشد، اما با حس و حال دیدن یک خودروی سوپر اسپرت قرمز رنگ ایتالیایی قابل قیاس نیست! فراری کالیفرنیا که بر پایه مدل مارانللو طراحی شده و شباهت عجیبی با فراری کلاسیک، دینو دارد، در سال 2008 در پاریس رونمایی شد. هدف از تولید ارزان قیمت ترین ساخته فراری، راضی نگاه داشتن آن دسته از عاشقان سینه چاک فراری بود که به صورت روزمره در شهر تردد داشتند و برای آنها رم کردن اسبهای سرکشی چون مدل F430 اسطورهای در ترافیکهای سنگین شهری عذاب آور بود.
به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، در یک عصر زیبای روز جمعه با این فراری روبرو شدم. در نمای روبهرو، شاید جذابترین نکته همان رنگ قرمز آن باشد. ورودی هوای جلو به شکل لبخندی مضحک و به همراه چراغهای لوبیا شکل، کمی طراحی اتومبیل را قدیمی جلوه میدهد. کالیفرنیا ابهت برادران بزرگتر خود، 458 و یا انزو و لافراری را ندارد، ولی توسط یک شرکت معتبر به نام پینین فارینا طراحی شده، گرچه شاید ظاهر آن کمی قدیمی شده باشد، اما این نکته را باید در نظر گرفت که ورود این خودرو در سال 2008 کولاکی به پا کرد و با قیمت مناسب و حتی کمتر از یک ساعت لوکس فراری، بسیاری از 911 سواران را به سمت فراری کشاند.
کمی به چراغهای جلو این اتومبیل دقت کنید. شاید ساده به نظر برسد، اما در داخل، دنیایی از هنر موج میزند. علاوه بر نماد اسب نقرهای رنگ، بالای سپر جلو نیز از لوگوی مستطیل شکل زرد رنگ استفاده شده است. روی گلگیرها، عقب خودرو، بالای سیستم مولتی مدیا، زیر رکابیهای در خودرو، پشت سریها و حتی در وسط دریچه تهویه مطبوع لوگوی فراری را مشاهده خواهید کرد. امکان ندارد عکسی وجود داشته باشد که در یک گوشه، آرم فراری یا نوشته کالیفرنیا را نبینید. روی در موتور، ورودی هوا قرار دارد، مثل این که خودرو از آنجا تنفس میکند.
در نمای جانبی اولین نکته که چشم را خیره میکرد، طراحی رینگ زیبای آلیاژی و 5 پر دوبل آن با سایز 20 اینچ و نسبت 35 و پهنای لاستیک 245 در جلو و 285 در عقب بود که در وسط آن لوگوی زرد رنگ فراری و در درون آن دیسکهای سوراخ دار و کالیپر ترمز قرمز رنگ برمبو خودنمایی میکرد. این ترکیب رنگ، حرفهای به نظر میرسید. به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، یکی از ویژگی های این مدل فراری، سقف جمع شونده فلزی است. این سقف در کوتاهترین زمان ممکن باز و بسته میشود. قسمت عقب خودرو کمی پرحجم است. گلگیرهای ورم کرده ظاهر را عضلانیتر جلوه میدهند. شاید عضلانی بودن به منزله اسم کالیفرنیا و آمریکایی بودن هم باشد.
قسمت فوقانی چراغ عقب 20 سانتیمتر روی خودرو طراحی شده است. داخل چراغ نیز از LEDهای متعدد استفاده شده که با 16 پره شبرنگ انعکاس مییابند. چراغ ترمز وسط به صورت یک خط بزرگ و کشیده در زیر قوس انتهایی قرار گرفته است. دیفیوز بزرگ از دیگر نکات سپر عقب است که به همراهی دو سر اگزوز دوبل که بالای هم کار گذاشته شدهاند زیبایی را به حد اعلا رسانده اند.
داخل خودرو، چرم طبیعی کرم رنگ و بوی آن شما را مست میکند. تمام قطعات با چرم پوشانده شدهاند، فراری در طراحی کابین هیچ چیز کم نگذاشته است. صندلیهای کرم رنگ با دور دوزی قرمز که با رنگ بدنه همخوانی دارد، استفاده از قطعات کروم روی کنسول و دور دریچههای تهویه هوا که بهصورت گرد طراحی شدهاند و آرم فراری که در هرجا به چشم میخورد، عالی است. این خودرو 2+2 است اما عملاً ردیف عقب جز برای نصب صندلی کودک کاربرد چندانی ندارد. کپسول متوسط آتش نشانی قرمز رنگ در قسمت زیر پای صندلی شاگرد قرار داشت، در همان لحظه یاد آتش گرفتنهای مکرر 458 افتادم. فرمان زیبا و خوش دست آن را در دست میگیرم. دو اهرم تعویض دنده کرومی در طرفین جا خوش کرده است. دکمه استارت موتور در گوشه چپ فرمان قرار دارد. هنوز برای دست زدن به این دکمه قرمز هیجانانگیز کمی زود است. سه حالت برای رانندگی امکانپذیر است. حالت کامفورت، اسپرت و CTS یا سیستم کنترل پایداری خاموش، که در این حالت اتومبیل تمامی سیستمهای کمکی را خاموش کرده و برای نابود کردن لاستیکهای خود آماده میشود.
پیاده میشوم و در موتور را بالا میدهم. موتور بهصورت قلب با دو مجرای تنفسی سر جای خود به بهترین نحو طراحی شده است. یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی 3/4 لیتری با توان تولیدی 453 اسب بخار تنفس طبیعی در دور 7750 rpm، که به ازای هر لیتر 106 اسب بخار نیرو تولید میکند. این حجم از تولید نیرو در یک موتور تنفس طبیعی جزء بالاترین درصدهای بازدهی محسوب میشود و اکثر موتورها این مقدار را با کمک گرفتن از سوپر شارژرها و توربو شارژرها فراهم میکنند.
اتاق این فراری با کد F149 شناخته میشود. در اتاق بعدی F149 M که از سال 2014 به بعد تولید شد، حجم موتور به 9/3 لیتر کاهش یافت و از دو توربو شارژر استفاده شد که قدرت را به 552 اسب بخار رساند. اتومبیل مورد بررسی شتاب صفر تا 100 زیر 4 ثانیه داشته و به حداکثر سرعت 310 کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند.
بگذارید کمی هم از نحوه ورود این خودرو به کشور بگوییم. مالک کالیفرنیا، فردی ایرانی بوده که در دبی زندگی میکند، وی برای تجارت و دیدن اقوام به ایران سفر میکند. خودرو از بندر شارجه بارگیری شده و با کشتی والفجر به گمرک بندرعباس تحویل داده شده است.
حمل خودرو 2 روز و هماهنگیها با گمرک 2 روز دیگر طول کشید. هزینه کشتی و هزینه گمرک و شماره گذاری 8 میلیون تومان بوده که به آن 3 میلیون تومان دیگر بابت بیمه اضافه شد. برای مدت تردد یک ماه، که میتوان یک ماه دیگر آن را تمدید کرد مبلغ یکصد میلیون تومان وثیقه نیز گذاشته شد که پس بازگشت، پس داده شد.
مدت اقامت این خودرو در کشور 18 روز بود که یک مسافرت چند روزه با آن به خطه شمالی کشور انجام شد. مالک در گذشته نیز یک خودروی فراری اسکودریا F430 مدل 2009 وارد کرده بود. وی از به صرفه نبودن این عمل به ما میگوید و اینکه همه این ماجراهای وارد کردن گذرموقت دردسری بیش نیست و فقط افرادی این کار را انجام میدهند که شیفته ماشین باشند. به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، بنزین ناسازگار از دیگر عواملی است که کار ورود سوپر اسپرتها را با مشکل مواجه میکند. در وهله اول که همه جایگاههای سوخت، بنزین سوپر ندارند و دوم آنکه خود بنزین سوپر جایگاههای مختلف از لحاظ کیفیتی با یکدیگر فرق میکند. بارها موقع تست اتومبیلهای گذر موقت به چشم مشاهده شده که کیفیت نامرغوب بنزین در حرکت و شتاب گیری و لرزشهای ناخواسته موتور، تاثیر بسزایی داشته است.
زمانی که با فراری رانندگی میکردیم از گوشه و کنار متوجه نگاههای هیجانزده مردم میشدیم. به مکانی خلوت پناه برده تا برای عکس برداری با مشکل مواجه نشویم. اغلب جوانان مدل خودرو را از روی برند تشخیص میدادند، اما گاهی از طرف عابرین سوال میشد، این چه ماشینی است؟ بعد از شنیدن پاسخ فراری، برقی در چشمان آنها مشاهده میشد. گویا این نام را بارها شنیده بودند اما محصولی از آن را از نزدیک مشاهده نکردهاند.
مالک سوئیچ را به من تحویل میدهد. در را باز کرده و روی صندلیهای لوکس قرار میگیرم. دکمه قرمز رنگ را فشار داده و موتور با صدایی بلند اعلام آمادگی میکند. سه دکمه در سمت راست من قرار دارد. دکمه سمت راست برای لانچ کردن و سمت چپ برای بردن گیربکس به حالت اتوماتیک که پس از آن باید با استفاده از دنده پشت فرمان اقدام به تعویض کنید. دکمه وسط نیز R انگلیسی را نمایش میداد که مخفف Rear یا دنده عقب است. کلید بالابر شیشههای جلو به همراه اهرم باز و بسته کردن سقف فلزی در همان جا قرار دارند.
یکی از سختی های رانندگی با فراری منبع اگزوز و صدای تحریک کننده آن است! در حال حرکت عادی و با سرعت 10 کیلومتر برساعت نیز تن صدا به نحوی بوده که دوست دارید پا را روی پدال گاز گذاشته و سمفونی زیبای آن را بشنوید. مشکل اینجاست که این تن صدا، پیوسته ذهن شما را به گاز دادن بیشتر تحریک میکند.
فرمان دقیق و مطیع آن تحت تسلط راننده است. داخل اتومبیل بخشی از برجستگیهای عضلانی در موتور را مشاهده خواهید کرد. دید آینهها عالی بوده و شتاب خودرو و تعویض دندهها بجاست. گیربکس 7 دنده با کوچکترین اشاره به اهرم مثبت یا منفی پشت فرمان واکنش سریعی از خود نشان میداد و بدون اتلاف زمان شیفت میکرد. تقسیم وزن مناسب در این سوپراسپرت 6/1 تنی، به همراه ابعاد عالی و کشش و شتاب خوب موتور همگی باعث شده تا کالیفرنیا، یعنی کم قیمتترین مدل کمپانی نام آوازه فراری در نوع خود جزء بهترینها محسوب شود و شما با پرداخت قیمت مناسب، از یک هندلینگ عالی و کابین لوکس بهرهمند شوید.
در پایان از مالک اتومبیل فراری «امیرحسین فتالی» و خانواده و نیز آقایان «علی فراهانی» و «کورش مسچی» بابت همراهی با تیم تست «مجله ماشین» کمال تشکر را داریم.
عکس: بهزاد اویسی