printlogo

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : در حال حاضر بر روی لاستیک هایی که از مبادی قانونی وارد کشور می شوند نظارت های لازمه در آزمایشگاه های معتبر انجام می شود به جز تایرهایی که از مبادی غیر مجاز وارد کشور شده و بی کیفیت هستند .
کد خبر : 9688
تاریخ انتشار : 29 دی 1394 11:40:00

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : در حال حاضر بر روی لاستیک هایی که از مبادی قانونی وارد کشور می شوند نظارت های لازمه در آزمایشگاه های معتبر انجام می شود به جز تایرهایی که از مبادی غیر مجاز وارد کشور شده و بی کیفیت هستند  .

دکتر گنجی اظهار داشت : با توجه به استانداردهای جهانی مدت زمان استاندارد استفاده از یک تایر حداکثر 4 سال است ، به این معنی که مصرف کننده ای که می خواهد لاستیک تهیه کند سال تولید آن باید 2013 به بعد باشد و اگر مقدار پیمایش خودرو زیاد باشد سالی یک بار نیاز به تعویض تایر وجود دارد . 

وی افزود : در مورد تایر باید گفته شود که وزن نیز بسیار اهمیت دارد برای مثال وزن تایر استاندارد خودروی پراید حدود 6 کیلو و 500 گرم است در حالی که وزن برخی تایرهای غیر استاندارد به 5 کیلوگرم رسیده و دیواره آن خیلی زود خراب می شود و اکثر این اتفاقات برای کالاهایی که قاچاق و از منابع غیر قانونی وارد شده اند اتفاق می افتد . 

دکتر گنجی بیان کرد : در ایران باید از ورود کالاهای قاچاق و بی کیفیت جلوگیری شود . در سال گذشته  حدود 30 هزار تن لاستیک خارجی که معادل 3 میلیون حلقه لاستیک بوده وارد کشور شده است در حالی که در کشور ما 9 کارخانه داخلی مشغول به فعالیت بوده و این روند موجب بروز مشکلاتی می شود زیرا تقاضا کمتر شده و عرضه زیاد می گردد .

وی تصریح کرد : از ابتدای تابستان سال جاری در خصوص واردات بی رویه تایر ،  وزیر محترم صنعت دستور داده اند که واردات تایر ممنوع شود تا کالاهایی که در انبارها وجود دارد جذب بازار گشته و این صنف گسترش پیدا کند . 

وی ادامه داد : برای حل این مشکلات کمیته ای متشکل از وزارت بازرگانی ، وزارت صنایع و سازمان استاندارد ایجاد شده و بر طبق آن تایرهای وارداتی نظام مند شده و باید استاندارد ای مارک اروپا را داشته باشند تا از نظر کیفیت تایید شده و نمایندگی مجاز امور صنفی ایران و پروانه کسب برای فعالیت را بگیرند . 

دکتر گنجی با بیان اشکالی که در مورد تصادف اخیر برای اتوبوس افتاده بود گفت : علت اصلی تصادف این اتوبوس پوسیدگی تایر بوده ، در حالی که این تایر متعلق به یکی از برندهای مشهور دنیا بود و مشکل اصلی تحمل نکردن وزن ، فشار ، سرعت و گرما بوده که منجر به این اتفاق شده است . 

وی خاطرنشان کرد : در صنعت تایرسازی ایران حدود 9 کارخانه بزرگ و 20 هزار نیروی انسانی و 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده که نیازمند حمایت بیشتر دولت است و امیدواریم  تعرفه های گمرکی از 26 درصد به 55 درصد افزایش یابد و از نظر قانونی این موضوع را پی گیری می کنیم . 

 

منبع: خبرخودرو