printlogo

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: میزان استقبال مصرف‌کنندگان از خودروهای هیبریدی بستگی به قیمت و شرایط عرضه این خودروها در داخل کشور دارد.
کد خبر : 968
تاریخ انتشار : 05 مرداد 1393 13:21:00

بهروز مشهدی اظهار کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی سهم خودروهای هیبریدی از بازار خودرو چندان بالا نیست.

وی با بیان این‌که مشکل اصلی در فروش خودروهای هیبریدی بالا بودن قیمت آنها نسبت به خودروهای بنزینی است، خاطرنشان کرد: البته با صفر شدن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی می‌توان گفت که این مشکل قیمتی تقریبا در ایران حل شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: هم‌اکنون تعرفه واردات خودروهای بنزینی حدود 40 درصد و هیبریدی صفر درصد است و به این ترتیب مابه‌التفاوت قیمت این دو مدل خودرو در خارج از کشور، در ایران از بین می‌رود.

وی افزود: البته شتاب برخی از خودروهای هیبریدی کمتر از خودروهای بنزینی است و این موضوع نیز باعث عدم استقبال قشری از مصرف‌کنندگان از این خودروها در مقایسه با خودروهای بنزینی خواهد شد.

مشهدی با بیان این‌که برای برخی از مصرف‌کنندگان نیز معیارهایی چون کاهش آلایندگی محیط زیست مهم است، تصریح کرد: بنابراین در صورت فرهنگ‌سازی مناسب در داخل کشور خودروهای هیبریدی نیز مشتریان خود را خواهند داشت.

وی ادامه داد: البته بدیهی است که تعداد مشتریان خودروهای هیبریدی کمتر از خودروهای بنزینی خواهد بود و نگاهی به سبد محصولات بازار خودرو در کشورهای اروپایی نیز این موضوع را نشان می‌دهد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: البته دولت می‌تواند با ارائه مشوق‌هایی چون بخشودگی مالیاتی، قیمت خودروهای هیبریدی را در مقایسه با خودروهای بنزینی برای مصرف‌کنندگان جذاب‌تر کند.

پیش از این مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت از مذاکره این وزارتخانه با شرکتهای واردکننده خودرو برای واردات خودروهای هیبریدی خبر داده بود.

همچنین دولت در مصوبه‌ای تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و کم مصرف را با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا، به صفر کاهش داده بود.

خودروهای هیبریدی معمولا دارای یک موتور بنزینی در کنار یک یا چند موتور الکتریکی هستند که ترکیب استفاده از آنها باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

 

منبع: ایسنا