printlogo

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با توجه به برخی از پیشنهادات مطرح در خصوص تعرفه واردات خودرو گفت : چنانچه هر یک از پیشنهاداتی که در خصوص تعرفه واردات خودرو مطرح گردیده ، مصوب شود ، جای نقد و بررسی و بازبینی توسط مجلس را دارد.
کد خبر : 9383
تاریخ انتشار : 05 دی 1394 10:19:00

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با توجه به برخی از پیشنهادات مطرح در خصوص تعرفه واردات خودرو گفت : چنانچه هر یک از پیشنهاداتی که در خصوص تعرفه واردات خودرو مطرح گردیده ،  مصوب شود ، جای نقد و بررسی و بازبینی توسط مجلس را دارد. 

علی علی لو با توجه  ضرورت تعیین تعرفه به عنوان یکی از اهرم های کنترلی بازا ر داخلی اظهار داشت : باید تیمی کارشناس و آگاه  بر وضعیت واردات و تعرفه ها تشکیل و با توجه گزینه های مختلف و در نظر گرفتن چارچوب های متفاوت ، ضوابطی را که بیشترین آثار مثبت را بر اقتصاد ، صنعت و تولید داخل را دارد را تعیین نمایند.

وی با اشاره به اینکه ما ناگزیر از تعیین تعرفه برای واردات خودرو هستیم ، تصریح کرد : قطعا تعرفه واردات خودرو ، محدودیت هایی را یرای مصرف کننده داخلی ایجاد می کند اما لزوما هر محدودیتی منفی نخواهد بود به طوری که  بسیاری از محدودیت ها می تواند برای اقتصاد و تولید داخل تاثیری مثبتی را به همراه داشته باشند.

وی  تاکید کرد : قطعا در مواردی که تعرفه واردات برای تولید و صنعت داخلی مفید است بایستی محدودیت ها اعمال شود امروز یکی از راههای حمایت از صنعت خودرو و کنترل بازار ، تعیین تعرفه و نظارت بر واردات است اما این که خود تعرفه در چه فرایندی و به شکلی تعیین شود و بسته  شود که آثار منفی را به همراه نداشته باشد موضوعی قابل بحث و بررسی است.

وی همچنین به حرکت رو به رشد صنعت خودرو با جریانات اخیر هسته ای در کشور پرداخت  و تصریح کرد :  گر چه رویه کنونی و جریان رو به رشد و تحول در صنعت خودرو حرف و حدیث های زیادی را به دنبال داشته اما به هر ترتیب این جریان شروع گردیده  که باید حمایت های لازم نیز در این راستا صورت گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن محلس شورای اسلامی با اشاره به بحث ایجاد رقابت پذیری در صنعت خودرو ایران تاکید کرد : قطعا با افزایش واردات موضوع رقابت در صنعت خودرو کشور بوجود نخواهد آمد چنانچه برخی از کشورهای خارجی با دمپینگ اقدام به فروش محصولات خود و عرضه محصولات خود در بازار داخلی می کنند.

علی لو افزود : ساده انگاری است که با لفظ رقابت همه جوانب در خصوص واردات خودرو نادیده گرفته شود مسلما رقابت زمانی ایجاد می شود که با حضور سرمایه گذاران مختلف و ایجاد بنگاههای جدید ، تولید در کشور رونق گیرد.

وی اظهار داشت : تا زمانی که به شرایط تولید رقابتی دست نیافته ایم نباید با واردات بی رویه و کاهش تعرفه ها ، تولید داخل را فدا نمود بلکه باید با این نحوه کنترل ها در خصوص واردات و از سویی فشار جدی بر تولید کنندگان داخلی شرایط رشد صنعت خودرو را فراهم کرد تا رقابت در تولید داخل نیز بوجود آید.

وی تصریح کرد : هر چند دولت همواره بر طبل حمایت از کلیه تولید کنندگان داخلی را نواخته اما عملا همواره از یکی دو خودروساز بزرگ کشور حمایت های بیشتری را داشته است.

 

منبع: خبر خودرو

 

مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس می‌توانند مهم‌ترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن‌ همراه و رایانه خود دریافت کنند.

جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید. 


telegram.me/machine_magazine