printlogo

باشگاه سیلندرهای 500 سی ‏سی
سه خودروساز بزرگ آلمانی که به German Big Three معروف هستند چندی است بخش بزرگی از تلاش و هزینه خود را برای تولید موتورهایی با سیلندرهای 500 سی‏سی توربو و قابلیت نصب در طیف متنوعی از خودروهای سواری در آینده‏ای نه چندان دور معطوف کرده‏اند.
کد خبر : 9143
تاریخ انتشار : 12 آذر 1394 15:23:00

مسیح فرزانه/ «مجله ماشین» - سه خودروساز بزرگ آلمانی که به German Big Three معروف هستند چندی است بخش بزرگی از تلاش و هزینه خود را برای تولید موتورهایی با سیلندرهای 500 سی‏سی توربو و قابلیت نصب در طیف متنوعی از خودروهای سواری در آینده‏ای نه چندان دور معطوف کرده‏اند. 

مرسدس‏بنز، فولکس واگن و ب‏ام‏و چند سالی است درحال تحقیقات جدی برای کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت موتور و کاهش آلایندگی با ساخت چنین موتورهایی هستند.

کاری که این 3 غول آلمانی شروع کرده‏اند، موجب به راه افتادن کلوپ سیلندرهای 500 سی‏سی شده است. باشگاهی که کمپانی‏هایی مثل فیات- کرایسلر، جاگوار-لندروور و ولوو برای عضویت در آن درخواست داده و در حال حاضر مشغول فعالیت هستند! 

دلیل اصلی این مسئله درکنار کاهش مصرف سوخت و هزینه تولید، این بوده که طبق قوانین اتحادیه اروپا، وسایل نقلیه‏ای که دی‏اکسیدکربنی کمتر از یک میزان مشخص تولید کنند از معافیت‏های مالیاتی در طول سال بهره خواهند برد و خودروساز و مصرف کننده، پول کمتری بابت آلوده کردن هوا پرداخت می‏کند!

موتوری که روی ب‏ام‏و کار می‏کند، یک مجموعه 3 تا 4 سیلندر در دو نوع دیزلی و بنزینی (یعنی 1500 تا 2 هزار سی‏سی) است که با موتورهای دیگر ب‏ام‏و قطعات مشترک زیادی داشته که عملاً هزینه طراحی و تولید را به شدت کاهش می‏دهد. چندی پیش ب‏ام‏و مینی‏کوپر هاردتاپ 2015 را معرفی کرد که موتور 2 لیتری 4 سیلندر دو توربویی جدید روی آن سوار بود (موتوری که روی مدل‏های سری 3 و 5 هم سوار می‏شود). 60 درصد قطعات این پیشرانه، در 3 نوع موتور بنزینی و 30 تا 40 درصد آن در 2 نوع موتور دیزلی مورد استفاده قرار گرفته بود. 

در یک پیستون کوچک‏تر که یک محفظه احتراق جمع و جور هم دارد، سیستم خنک کننده انرژی کمتری صرف می کند و همه این موارد به دو مورد مشترک و هم راستای هم می‏رسد: کاهش مصرف سوخت و به تبع آن، آلایندگی کمتر.

یک موتور 2/6 لیتری V8 و تنفس طبیعی بنز، دهنه و ارتفاع بیشتری نسبت به موتورهای جدید AMG از نوع V8 و 4 لیتری دو توربوشارژری به همراه اینترکولر دارد. موتور هیولای اولی 507 اسب‏بخار و 450 نیوتن‏متر گشتاور و موتور جدید دومی 503 اسب‏بخار و 516 نیوتن‏متر گشتاور تولید می کند. مورد دوم در این دو نسل موتورهای AMG این بوده که پیک گشتاور موتور اولی در 1600 دور بوده و در هر لیتر علیرغم گنجایش بیشتر می‏تواند فقط 82 اسب‏بخار قدرت تولید کند، در حالی که موتور 4 لیتری جدید با رسیدن به گشتاور مورد نظر در 4500 rpm، توانایی تولید 126 اسب‏بخار در هر لیتر دارد.

در ادامه با چند مدل موتور از خودروسازان بزرگ دنیا که با وجود کوچک بودن و داشتن دهانه پیستون کوچک‏تر و ارتفاع کمتر تقریباً هر سیلندر آنها 500 سی‏سی گنجایش داشته و مهندسین موتور این روزها از آنها به‏عنوان پیشرفته‏ترین موتورهای کلاس خود یاد می‏کنند آشنا می شویم.

به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، برای مرسدس بنز این تکنولوژی روی پیشرانه‏های 4 سیلندرخطی 2 لیتری دیده می‏شود. مثل موتور A45 AMG که در نوع خود قوی‏ترین موتور 4 سیلندر دنیاست. موتور بعدی برای محصولات دایملر 3 لیتری 6 سیلندر خورجینی دیزلی و نمونه آخری 8 سیلندر خورجینی 4 لیتری است که بیشتر محصولات AMG را در بر می‏گیرند. 

در جاگوار لندروور موتورهای 2 لیتری 4 سیلندر دیزلی روی نسل جدید اییوک و دیفندر و موتورهای 3 لیتری 6 سیلندر خورجینی در این کلاس قرار گرفته‏اند. 

گروه فولکس‏واگن، وسیع‏ترین طیف این موتورها را در آلمان تولید می‏کند که می‏توان به مدل‏های 2 لیتری خطی 4 سیلندر دیزلی و بنزینی، 3 لیتری 6 سیلندر خورجینی دیزلی و بنزینی، 4 لیتری V8 بنزینی که روی محصولات آئودی زیاد دیده می‏شود و نهایتاً موتورهای 6 لیتری W12 که مخصوص بنتلی است اشاره کرد. 

دراین میان فیات-کرایسلر از این نوآوری در پیشرانه‏های 6 سیلندر خورجینی 3 لیتری‏ و ولوو در موتورهای 2 و 5/2 لیتری 4، 5  و 6 سیلندر خطی سود برده، و البته پیشرانه 5/1 لیتری 3 سیلندر که در ب‏ام‏و i8 استفاده می‏شود و یا 2 لیتری‏های 4 سیلندر خطی در سری های مختلف این سازنده و 3 لیتری 6 سیلندر خطی سری های 3 ، 5 همه متعلق به این نسل جدید هستند. 

در هر حال آینده با آنهایی است که موتورهای کوچک، کم مصرف، کم انرژی و با بهره‏وری بالا می‏سازند! 

 

مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس می‌توانند مهم‌ترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن‌ همراه و رایانه خود دریافت کنند.

جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید. 


telegram.me/machine_magazine