printlogo

بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‏ها، قرار بود با واقعی شدن قیمت حامل‏های انرژی، مصرف بنزین و گازوئیل در خودروها کاهش یافته و موتور خودروهای داخلی به نحوی اصلاح شوند تا مصرف سوخت آنها تا حد امکان کاهش یابد. ولی خودروسازان آنطور که باید و شاید، نتوانستند تغییرات فنی لازم را برای کاهش مصرف سوخت در موتور خودروهای تولیدی خود انجام دهند. طبق بررسی‏های انجام گرفته، در حال حاضر حدود 70 درصد خودروهای داخلی از موتورهای پرمصرف با تکنولوژی‏های نه چندان جدید، استفاده می‏کنند. در ادامه به معرفی کم مصرف‏ترین خو
کد خبر : 9132
تاریخ انتشار : 11 آذر 1394 - 14:58

مهندس اشکان معصومی/  «مجله ماشین» - بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‏ها، قرار بود با واقعی شدن قیمت حامل‏های انرژی، مصرف بنزین و گازوئیل در خودروها کاهش یافته و موتور خودروهای داخلی به نحوی اصلاح شوند تا مصرف سوخت آنها تا حد امکان کاهش یابد. ولی خودروسازان آنطور که باید و شاید، نتوانستند تغییرات فنی لازم را برای کاهش مصرف سوخت در موتور خودروهای تولیدی خود انجام دهند. طبق بررسی‏های انجام گرفته، در حال حاضر حدود 70 درصد خودروهای داخلی از موتورهای پرمصرف با تکنولوژی‏های نه چندان جدید، استفاده می‏کنند. در ادامه به معرفی کم مصرف‏ترین خودروهای بازار ایران می‏پردازیم که در قالب دو گروه خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی به آنها پرداخته شده است.

 

جهت مشاهده جدیدترین قیمت خودروهای داخلی و وارداتی اینجا کلیک کنید

 

مطلب پیشنهادی:

بنزین معمولی بزنیم یا بنزین سوپر؟

 

آیا خودرو شما مکمل سوخت لازم دارد؟ قیمت پرفروش ترین مکمل های های سوخت در بازار

 

روش‌های طلایی برای کاهش مصرف سوخت

 

 جهت مشاهده میران مصرف سوخت خودروهای داخلی روی لینک زیر کلیک کنید

 

مصرف سوخت نیومزدا 3
مصرف سوخت سوزوکی گرند ویتارا
مصرف سوخت هیوندای i20
مصرف سوخت کیا سراتو سایپا
مصرف سوخت تیگو 5
مصرف سوخت جک S5
مصرف سوخت هیوندای i10
مصرف سوخت چانگان CS35
مصرف سوخت آریزو 5
مصرف سوخت جک J5
مصرف سوخت برلیانس H330
مصرف سوخت آریو اتوماتیک
مصرف سوخت لیفان X60
مصرف سوخت ام وی ام 550
مصرف سوخت رنو ساندرو
مصرف سوخت پژو 207 اتوماتیک
مصرف سوخت پارس تندر
مصرف سوخت تندر 90 اتوماتیک ایران خودرو
مصرف سوخت تندر 90 پلاس اتوماتیک
مصرف سوخت تندر 90 پارس خودرو
مصرف سوخت تندر 90 ایران خودرو
مصرف سوخت آریو
مصرف سوخت رانا
مصرف سوخت پژو 206
مصرف سوخت دنا پلاس
مصرف سوخت پژو 206 صندوق دار
مصرف سوخت ام وی ام 315 جدید
مصرف سوخت دنا
مصرف سوخت دانگ فنگ H30
مصرف سوخت سمند سورن
مصرف سوخت سمند تبریز
مصرف سوخت پژو پارس
مصرف سوخت پژو 405
مصرف سوخت ساینا
مصرف سوخت تیبا 2
مصرف سوخت تیبا
مصرف سوخت ام وی ام 110S
مصرف سوخت سایپا 131
مصرف سوخت سایپا 132
مصرف سوخت سایپا 131 پارس خودرو

 

 

* کم‏مصرف‏ترین خودروهای تولید داخل

در میان خودروهای ساخت داخل، کم‏مصرف‏ترین آنها در بازار ایران، خودروی MVM110 بوده که توسط شرکت کرمان موتور تولید می‏شود. بعد از آن تندر90 پایین‏ترین میزان مصرف سوخت را در بین خودروهای داخلی دارد. برخلاف تصور عامه مردم که پراید را خودرویی کم مصرف می‏دانند، باید اشاره کرد که پراید در تیپ‏های مختلف دارای موتوری به حجم 1300 سی‏سی و قدرت تولیدی 69 اسب‏بخار است و این موتور علیرغم ایجاد قدرت کم، در سیکل شهری در هر 100 کیلومتر بیشتر از 9 لیتر مصرف سوخت دارد. همچنین پژو 206، رانا و سمند مجهز به موتور EF7 و پژو 405 و پژو پارس مجهز به موتور TU5، خودروهای کم مصرف شرکت ایران خودرو محسوب می‏شوند. 

پُرمصرف‏ترین محصولات این شرکت هم خودروهایی هستند که از موتور خانواده XU7 استفاده می‏کنند و مصرف آنها در سیکل شهری حتی تا 13 لیتر هم می‏رسد. این موتور شامل سه تیپL3، L4 و XUM بوده که در حال حاضر روی برخی تیپ‏های سمند، پژو پارس و پژو 405 تعبیه شده که با افزایش قیمت سوخت، تقاضای مشتریان برای این خودروها کاهش یافته است. این موتور با توجه به قدرت تولیدی، موتور پرمصرفی محسوب می‏شود و دارای تکنولوژی نسبتاً قدیمی است.

 

رتبه اول، MVM110 

بر اساس بررسی‏های صورت گرفته در میان خودروهای تولیدی داخل کشور، خودروی 3 سیلندر MVM110 یا چری QQ کم مصرف‏ترین خودروی داخلی بوده که مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر برای سیکل شهری 8/7، در بزرگراه 5/4 و در سیکل ترکیبی 7/5 لیتر است. 

شاید برای شما هم جالب باشد که رتبه اول رده بندی مصرف سوخت خودروهای داخلی، به یک خودروی چینی اختصاص یافته است. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که این اتومبیل تنها نمونه 3 سیلندر تولید داخل است که با حجم موتور 812 سی‏سی و گیربکس 5 سرعته دستی تنها قدرتی معادل 52 اسب‏بخار و گشتاور 90 نیوتن‏متر تولید می‏کند. 

مصرف سوخت مدل 4 سیلندر دنده‏ای این خودرو با موتور 1083 سی‏سی نیز چندان تفاوت عمده‏ای با مدل 3 سیلندر آن ندارد و جزء خودروهای کم مصرف داخلی محسوب می‏گردد. یکی از ایراداتی که به این خودرو وارد بوده، ایمنی پایین آن در تصادفات است.

 

رتبه دوم، تندر90

بعد از MVM110 کم مصرف‏ترین خودروی داخلی، تندر90 بوده که با یک موتور 1598 سی‏سی، قدرتی معادل 110 اسب‏بخار و حداکثر گشتاوری برابر با 148 نیوتن‏متر ایجاد می‏کند. گیربکس این خودرو از نوع 5 سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک بوده که میزان مصرف سوخت سیکل شهری 9، در جاده 6/5 و در سیکل ترکیبی 9/6 لیتر را برای این خودرو فراهم کرده است. 

اخیراً خودروی ساندرو که براساس پلت‏فرم تندر90 طراحی شده، در شرکت پارس خودرو رونمایی گردید که مدل‏هاچ بک یا استیشن تندر 90 محسوب می‏شود.

 

 رتبه سوم، پژو 206 تیپ2

بیش از 5 میلیون دستگاه پژو206 در سراسر دنیا تولید و عرضه شده و شرکت ایران خودرو، یکی از مهم‏ترین پایگاه‏های تولید این خودرو در جهان به شمار می‏رود. محصول نام آشنای ایران خودرو با وجود گذشت سال‏ها از عرضه آن، همچنان یکی از کم مصرف‏ترین خودروهای بازار ایران است. 

تیپ 2 این خودرو با پیشرانه 1360 سی‏سی TU3 توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی، قدرتی برابر با 75 اسب‏بخار و حداکثر گشتاوری معادل 118 نیوتن‏متر تولید می‏کند. میزان مصرف سوخت تیپ2 خودروی سال 2001 اروپا در سیکل شهری 4/9، در جاده 7/5 و در سیکل ترکیبی 7 لیتر است. 

 

رتبه چهارم، سمند LX با موتور EF7 

خودروی سمند LX با هدف ارتقاء ظاهری و فنی خودروی سمند در سال 83 توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید شد. موتور 1645 سی‏سی EF7 قدرتی معادل 114 اسب‏بخار و گشتاوری برابر با 155 نیوتن‏متر تولید می‏کند و قدرت آن توسط یک گیربکس دستی 5 سرعته به چرخ‏های جلو منتقل می‏شود. 

میزان مصرف سوخت این اتومبیل در سیکل شهری 4/9، در جاده 6 و در سیکل ترکیبی 8/7 لیتر است.

 

رتبه پنجم، سایپا 131

در سال 89 شرکت سایپا با هدف ارتقاء سطح کیفی محصولاتش، تولیدات پراید خود را بر اساس پلت‏فرم جدیدی تحت عنوان X100 تغییر داد که شامل افزایش قدرت موتور و تقویت بدنه خودرو می شد.

این خودرو با موتوری به حجم 1323 سی‏سی و گیربکس 5 سرعته دستی در مدل ارتقاء یافته، قدرتی معادل 69 اسب‏بخار و گشتاوری برابر با 106 نیوتن‏متر تولید می‏کند. مصرف سوخت این ماشین یک تنی، در سیکل شهری 5/9، در جاده 5/6 و در سیکل ترکیبی 8 لیتر بوده که به نسبت حجم موتور در مقایسه با سمند LX مصرف بالاتری دارد.

 

*کم مصرف‏ترین خودروهای وارداتی

به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، در حالی که در کشورمان هنوز آرزوی تولید انبوه خودروهای کم مصرف بنزینی را داریم، در کشورهای پیشرفته خودروهای کم مصرف هیبریدی (بنزینی- برقی) با تکنولوژی بالا جایگزین خودروهای بنزینی می‏شوند و دیگر پژو206 یا تندر90 خودروهایی کم مصرف محسوب نمی‏شوند، چرا که طبق استاندارد جهانی، اینگونه اتومبیل ها در هر 100 کیلومتر، حدود یک لیتر بیشتر از نمونه های کم مصرف کشورهای پیشرفته سوخت مصرف می‏کنند. 

امروزه خودروهای خارجی زیادی به کشور وارد می‏شوند که میزان مصرف سوخت آنها طبق استانداردهای بین المللی پایین است. از این خودروها می‏توان به کیا پیکانتو، MG3، هیوندای i20، تویوتا یاریس، مزدا 2 و... اشاره کرد.

 

رتبه اول، کیا پیکانتو

کیا پیکانتو به یک موتور به حجم 1248 سی‏سی مجهز شده که قدرتی معادل 85 اسب‏بخار و گشتاوری برابر با 121 نیوتن‏متر برایش فراهم می‏کند. قدرت موتور توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ‏های جلو انتقال داده می‏شود. میزان مصرف سوخت پیکانتو در سیکل شهری 7/6، سیکل جاده‏ای 5/4 و در سیکل ترکیبی 3/5 لیتر بوده و  با برچسب قیمت 72 میلیون تومانی لقب کم مصرف‏ترین خودروی وارداتی را از آن خود کرده است. 

 

رتبه دوم، میتسوبیشی میراژ

در میان اتومبیل های وارداتی به ایران، خودروی تازه وارد میتسوبیشی میراژ بعد از کیا پیکانتو، دومین نمونه کم مصرف بوده که با موتوری 3 سیلندر به حجم 1193 سی‏سی حداکثر قدرت 74 اسب‏بخار و گشتاور 100 نیوتن‏متر را فراهم می‏کند. یک گیربکس 5 سرعته دستی قدرت موتور را به چرخ‏های جلو منتقل می‏کند و میزان مصرف سوخت در سیکل شهری 9/6، در سیکل جاده‏ای 6/5 و در سیکل ترکیبی 4/6 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

این خودرو با برخورداری از سیستم‏های ایمنی و رفاهی مناسب ماشینی مناسب برای جوانان محسوب می‏شود، هر چند که قیمت 70 میلیون تومانی آن کمی دور از ذهن است.

 

رتبه سوم، هیوندای i20 

نسل جدید هیوندای i20 که به بازار ایران وارد شده، به نوعی نسخه کوچک مدل موفق هیوندای i30 به شمار می‏رود. این خودرو دارای طراحی ساده و موتور کم مصرف بوده و از هر نظر، نسبت به نسل قبلی بهتر شده است. موتور 1498 سی‏سی آن، قدرت 122 اسب‏بخار و گشتاور 157 نیوتن‏متر را ایجاد می‏کند و این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته به چرخ‏های جلو منتقل می‏شود. 

این خودروی 87 میلیون تومانی جایگاه سوم خودروهای کم مصرف وارداتی ایران را از آن خود کرده است. میزان مصرف سوخت آن در سیکل شهری 1/7، در جاده‏ 7/5 و مصرف ترکیبی آن 5/6 لیتر اعلام شده است. 

 

رتبه چهارم، تویوتا یاریس

خودروی تویوتا یاریس نسل جدید، با موتور 1497 سی‏سی 4 سیلندر مجهز به سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها (VVTi)، قدرت 107 اسب‏بخار و حداکثر گشتاور 141 نیوتن‏متر را فراهم می‏کند. نیروی موتور توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‏ها منتقل می‏شود. این خودرو به امکانات و تجهیزات مناسبی مجهز شده که قیمت 112 میلیون تومانی آن را توجیه می‏کند. میزان مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر در سیکل شهری 3/7، سیکل جاده‏ای 8/5 و در حالت ترکیبی 6/6 لیتر است.

 

رتبه پنجم، آلفارومئو میتو

آلفارومئو میتو دارای موتور 4 سیلندر 1368 سی‏سی توربو بوده که توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی، قدرت 135 اسب‏بخار و گشتاور 206 نیوتن‏متری را به چرخ‏ها منتقل می‏کند. طراحی این خودروی‏ هاچ بک 120 میلیون تومانی، توسط کمپانی پینین فارینا انجام گرفته، همان شرکتی که خودروهای فراری را طراحی می‏کند. 

میزان مصرف سوخت آن در سیکل شهری تنها 5/7 لیتر، سیکل جاده‏ای 6 و در سیکل ترکیبی 8/6 لیتر است. دلیل اختصاص مقام پنجم به این خودرو، تنها پایین‏تر بودن حجم موتور آن در مقایسه با تویوتا یاریس بوده است.

جدول مقایسه

 

نوع خودرو

 

نوع موتور (سیلندر و حجم)

نوع گیربکس

قدرت (اسب‏بخار)

گشتاور (نیوتن‏متر)

مصرف سوخت شهری/ترکیبی/جاده‏ای (لیتر در 100 کیلومتر)

قیمت (تومان)

خودروهای ساخت داخل

ام.وی.ام 110

3 سیلندر 812 سی‏سی

5 سرعته دستی

52

90

8/7-7/5-5/4

23-21

تندر90

4 سیلندر 1598 سی‏سی

5 سرعته دستی

110

148

9-9/6-6/5

43-41

پژو 206 تیپ2

4 سیلندر 1360 سی‏سی

5 سرعته دستی

75

118

4/9-7-7/5

33-32

سمند LX

4 سیلندر 1645 سی‏سی

5 سرعته دستی

114

155

4/9-8/7-6

32-31

سایپا 131

چهار سیلندر 1323 سی‏سی

5 سرعته دستی

69

106

5/9-8-5/6

21-19

خودروهای وارداتی

 

کیا پیکانتو

4 سیلندر 1248 سی‏سی

4 سرعته تیپ ترونیک

85

121

7/6-3/5-5/4

74-68

میتسوبیشی میراژ

3 سیلندر 1193 سی‏سی

5 سرعته دستی

74

100

9/6-4/6-6/5

71-69

هیوندای i20

4 سیلندر 1498 سی‏سی

4 سرعته اتوماتیک

122

157

1/7-5/6-7/5

89-87

تویوتا یاریس

4 1497 سی‏سی

4 سرعته اتوماتیک

107

141

3/7-6/6-8/5

118-112

آلفارومئو میتو

4 سیلندر 1368 سی‏سی توربو

6 سرعته اتوماتیک

5 سرعته دستی

135

206

5/7-8/6-6

130-120

 

 

 

 

مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس می‌توانند مهم‌ترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن‌ همراه و رایانه خود دریافت کنند.

جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید. 

 

telegram.me/machine_magazine