مهندس اشکان معصومی/ «مجله ماشین» - بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانهها، قرار بود با واقعی شدن قیمت حاملهای انرژی، مصرف بنزین و گازوئیل در خودروها کاهش یافته و موتور خودروهای داخلی به نحوی اصلاح شوند تا مصرف سوخت آنها تا حد امکان کاهش یابد. ولی خودروسازان آنطور که باید و شاید، نتوانستند تغییرات فنی لازم را برای کاهش مصرف سوخت در موتور خودروهای تولیدی خود انجام دهند. طبق بررسیهای انجام گرفته، در حال حاضر حدود 70 درصد خودروهای داخلی از موتورهای پرمصرف با تکنولوژیهای نه چندان جدید، استفاده میکنند. در ادامه به معرفی کم مصرفترین خودروهای بازار ایران میپردازیم که در قالب دو گروه خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی به آنها پرداخته شده است.
جهت مشاهده جدیدترین قیمت خودروهای داخلی و وارداتی اینجا کلیک کنید
مطلب پیشنهادی:
آیا خودرو شما مکمل سوخت لازم دارد؟ قیمت پرفروش ترین مکمل های های سوخت در بازار
جهت مشاهده میران مصرف سوخت خودروهای داخلی روی لینک زیر کلیک کنید
مصرف سوخت نیومزدا 3
مصرف سوخت سوزوکی گرند ویتارا
مصرف سوخت هیوندای i20
مصرف سوخت کیا سراتو سایپا
مصرف سوخت تیگو 5
مصرف سوخت جک S5
مصرف سوخت هیوندای i10
مصرف سوخت چانگان CS35
مصرف سوخت آریزو 5
مصرف سوخت جک J5
مصرف سوخت برلیانس H330
مصرف سوخت آریو اتوماتیک
مصرف سوخت لیفان X60
مصرف سوخت ام وی ام 550
مصرف سوخت رنو ساندرو
مصرف سوخت پژو 207 اتوماتیک
مصرف سوخت پارس تندر
مصرف سوخت تندر 90 اتوماتیک ایران خودرو
مصرف سوخت تندر 90 پلاس اتوماتیک
مصرف سوخت تندر 90 پارس خودرو
مصرف سوخت تندر 90 ایران خودرو
مصرف سوخت آریو
مصرف سوخت رانا
مصرف سوخت پژو 206
مصرف سوخت دنا پلاس
مصرف سوخت پژو 206 صندوق دار
مصرف سوخت ام وی ام 315 جدید
مصرف سوخت دنا
مصرف سوخت دانگ فنگ H30
مصرف سوخت سمند سورن
مصرف سوخت سمند تبریز
مصرف سوخت پژو پارس
مصرف سوخت پژو 405
مصرف سوخت ساینا
مصرف سوخت تیبا 2
مصرف سوخت تیبا
مصرف سوخت ام وی ام 110S
مصرف سوخت سایپا 131
مصرف سوخت سایپا 132
مصرف سوخت سایپا 131 پارس خودرو
* کممصرفترین خودروهای تولید داخل
در میان خودروهای ساخت داخل، کممصرفترین آنها در بازار ایران، خودروی MVM110 بوده که توسط شرکت کرمان موتور تولید میشود. بعد از آن تندر90 پایینترین میزان مصرف سوخت را در بین خودروهای داخلی دارد. برخلاف تصور عامه مردم که پراید را خودرویی کم مصرف میدانند، باید اشاره کرد که پراید در تیپهای مختلف دارای موتوری به حجم 1300 سیسی و قدرت تولیدی 69 اسببخار است و این موتور علیرغم ایجاد قدرت کم، در سیکل شهری در هر 100 کیلومتر بیشتر از 9 لیتر مصرف سوخت دارد. همچنین پژو 206، رانا و سمند مجهز به موتور EF7 و پژو 405 و پژو پارس مجهز به موتور TU5، خودروهای کم مصرف شرکت ایران خودرو محسوب میشوند.
پُرمصرفترین محصولات این شرکت هم خودروهایی هستند که از موتور خانواده XU7 استفاده میکنند و مصرف آنها در سیکل شهری حتی تا 13 لیتر هم میرسد. این موتور شامل سه تیپL3، L4 و XUM بوده که در حال حاضر روی برخی تیپهای سمند، پژو پارس و پژو 405 تعبیه شده که با افزایش قیمت سوخت، تقاضای مشتریان برای این خودروها کاهش یافته است. این موتور با توجه به قدرت تولیدی، موتور پرمصرفی محسوب میشود و دارای تکنولوژی نسبتاً قدیمی است.
رتبه اول، MVM110
بر اساس بررسیهای صورت گرفته در میان خودروهای تولیدی داخل کشور، خودروی 3 سیلندر MVM110 یا چری QQ کم مصرفترین خودروی داخلی بوده که مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر برای سیکل شهری 8/7، در بزرگراه 5/4 و در سیکل ترکیبی 7/5 لیتر است.
شاید برای شما هم جالب باشد که رتبه اول رده بندی مصرف سوخت خودروهای داخلی، به یک خودروی چینی اختصاص یافته است. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که این اتومبیل تنها نمونه 3 سیلندر تولید داخل است که با حجم موتور 812 سیسی و گیربکس 5 سرعته دستی تنها قدرتی معادل 52 اسببخار و گشتاور 90 نیوتنمتر تولید میکند.
مصرف سوخت مدل 4 سیلندر دندهای این خودرو با موتور 1083 سیسی نیز چندان تفاوت عمدهای با مدل 3 سیلندر آن ندارد و جزء خودروهای کم مصرف داخلی محسوب میگردد. یکی از ایراداتی که به این خودرو وارد بوده، ایمنی پایین آن در تصادفات است.
رتبه دوم، تندر90
بعد از MVM110 کم مصرفترین خودروی داخلی، تندر90 بوده که با یک موتور 1598 سیسی، قدرتی معادل 110 اسببخار و حداکثر گشتاوری برابر با 148 نیوتنمتر ایجاد میکند. گیربکس این خودرو از نوع 5 سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک بوده که میزان مصرف سوخت سیکل شهری 9، در جاده 6/5 و در سیکل ترکیبی 9/6 لیتر را برای این خودرو فراهم کرده است.
اخیراً خودروی ساندرو که براساس پلتفرم تندر90 طراحی شده، در شرکت پارس خودرو رونمایی گردید که مدلهاچ بک یا استیشن تندر 90 محسوب میشود.
رتبه سوم، پژو 206 تیپ2
بیش از 5 میلیون دستگاه پژو206 در سراسر دنیا تولید و عرضه شده و شرکت ایران خودرو، یکی از مهمترین پایگاههای تولید این خودرو در جهان به شمار میرود. محصول نام آشنای ایران خودرو با وجود گذشت سالها از عرضه آن، همچنان یکی از کم مصرفترین خودروهای بازار ایران است.
تیپ 2 این خودرو با پیشرانه 1360 سیسی TU3 توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی، قدرتی برابر با 75 اسببخار و حداکثر گشتاوری معادل 118 نیوتنمتر تولید میکند. میزان مصرف سوخت تیپ2 خودروی سال 2001 اروپا در سیکل شهری 4/9، در جاده 7/5 و در سیکل ترکیبی 7 لیتر است.
رتبه چهارم، سمند LX با موتور EF7
خودروی سمند LX با هدف ارتقاء ظاهری و فنی خودروی سمند در سال 83 توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید شد. موتور 1645 سیسی EF7 قدرتی معادل 114 اسببخار و گشتاوری برابر با 155 نیوتنمتر تولید میکند و قدرت آن توسط یک گیربکس دستی 5 سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود.
میزان مصرف سوخت این اتومبیل در سیکل شهری 4/9، در جاده 6 و در سیکل ترکیبی 8/7 لیتر است.
رتبه پنجم، سایپا 131
در سال 89 شرکت سایپا با هدف ارتقاء سطح کیفی محصولاتش، تولیدات پراید خود را بر اساس پلتفرم جدیدی تحت عنوان X100 تغییر داد که شامل افزایش قدرت موتور و تقویت بدنه خودرو می شد.
این خودرو با موتوری به حجم 1323 سیسی و گیربکس 5 سرعته دستی در مدل ارتقاء یافته، قدرتی معادل 69 اسببخار و گشتاوری برابر با 106 نیوتنمتر تولید میکند. مصرف سوخت این ماشین یک تنی، در سیکل شهری 5/9، در جاده 5/6 و در سیکل ترکیبی 8 لیتر بوده که به نسبت حجم موتور در مقایسه با سمند LX مصرف بالاتری دارد.
*کم مصرفترین خودروهای وارداتی
به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، در حالی که در کشورمان هنوز آرزوی تولید انبوه خودروهای کم مصرف بنزینی را داریم، در کشورهای پیشرفته خودروهای کم مصرف هیبریدی (بنزینی- برقی) با تکنولوژی بالا جایگزین خودروهای بنزینی میشوند و دیگر پژو206 یا تندر90 خودروهایی کم مصرف محسوب نمیشوند، چرا که طبق استاندارد جهانی، اینگونه اتومبیل ها در هر 100 کیلومتر، حدود یک لیتر بیشتر از نمونه های کم مصرف کشورهای پیشرفته سوخت مصرف میکنند.
امروزه خودروهای خارجی زیادی به کشور وارد میشوند که میزان مصرف سوخت آنها طبق استانداردهای بین المللی پایین است. از این خودروها میتوان به کیا پیکانتو، MG3، هیوندای i20، تویوتا یاریس، مزدا 2 و... اشاره کرد.
رتبه اول، کیا پیکانتو
کیا پیکانتو به یک موتور به حجم 1248 سیسی مجهز شده که قدرتی معادل 85 اسببخار و گشتاوری برابر با 121 نیوتنمتر برایش فراهم میکند. قدرت موتور توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخهای جلو انتقال داده میشود. میزان مصرف سوخت پیکانتو در سیکل شهری 7/6، سیکل جادهای 5/4 و در سیکل ترکیبی 3/5 لیتر بوده و با برچسب قیمت 72 میلیون تومانی لقب کم مصرفترین خودروی وارداتی را از آن خود کرده است.
رتبه دوم، میتسوبیشی میراژ
در میان اتومبیل های وارداتی به ایران، خودروی تازه وارد میتسوبیشی میراژ بعد از کیا پیکانتو، دومین نمونه کم مصرف بوده که با موتوری 3 سیلندر به حجم 1193 سیسی حداکثر قدرت 74 اسببخار و گشتاور 100 نیوتنمتر را فراهم میکند. یک گیربکس 5 سرعته دستی قدرت موتور را به چرخهای جلو منتقل میکند و میزان مصرف سوخت در سیکل شهری 9/6، در سیکل جادهای 6/5 و در سیکل ترکیبی 4/6 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
این خودرو با برخورداری از سیستمهای ایمنی و رفاهی مناسب ماشینی مناسب برای جوانان محسوب میشود، هر چند که قیمت 70 میلیون تومانی آن کمی دور از ذهن است.
رتبه سوم، هیوندای i20
نسل جدید هیوندای i20 که به بازار ایران وارد شده، به نوعی نسخه کوچک مدل موفق هیوندای i30 به شمار میرود. این خودرو دارای طراحی ساده و موتور کم مصرف بوده و از هر نظر، نسبت به نسل قبلی بهتر شده است. موتور 1498 سیسی آن، قدرت 122 اسببخار و گشتاور 157 نیوتنمتر را ایجاد میکند و این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود.
این خودروی 87 میلیون تومانی جایگاه سوم خودروهای کم مصرف وارداتی ایران را از آن خود کرده است. میزان مصرف سوخت آن در سیکل شهری 1/7، در جاده 7/5 و مصرف ترکیبی آن 5/6 لیتر اعلام شده است.
رتبه چهارم، تویوتا یاریس
خودروی تویوتا یاریس نسل جدید، با موتور 1497 سیسی 4 سیلندر مجهز به سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها (VVTi)، قدرت 107 اسببخار و حداکثر گشتاور 141 نیوتنمتر را فراهم میکند. نیروی موتور توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل میشود. این خودرو به امکانات و تجهیزات مناسبی مجهز شده که قیمت 112 میلیون تومانی آن را توجیه میکند. میزان مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر در سیکل شهری 3/7، سیکل جادهای 8/5 و در حالت ترکیبی 6/6 لیتر است.
رتبه پنجم، آلفارومئو میتو
آلفارومئو میتو دارای موتور 4 سیلندر 1368 سیسی توربو بوده که توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی، قدرت 135 اسببخار و گشتاور 206 نیوتنمتری را به چرخها منتقل میکند. طراحی این خودروی هاچ بک 120 میلیون تومانی، توسط کمپانی پینین فارینا انجام گرفته، همان شرکتی که خودروهای فراری را طراحی میکند.
میزان مصرف سوخت آن در سیکل شهری تنها 5/7 لیتر، سیکل جادهای 6 و در سیکل ترکیبی 8/6 لیتر است. دلیل اختصاص مقام پنجم به این خودرو، تنها پایینتر بودن حجم موتور آن در مقایسه با تویوتا یاریس بوده است.
جدول مقایسه
|
نوع خودرو
|
نوع موتور (سیلندر و حجم)
|
نوع گیربکس
|
قدرت (اسببخار)
|
گشتاور (نیوتنمتر)
|
مصرف سوخت شهری/ترکیبی/جادهای (لیتر در 100 کیلومتر)
|
قیمت (تومان)
|
خودروهای ساخت داخل
|
ام.وی.ام 110
|
3 سیلندر 812 سیسی
|
5 سرعته دستی
|
52
|
90
|
8/7-7/5-5/4
|
23-21
|
تندر90
|
4 سیلندر 1598 سیسی
|
5 سرعته دستی
|
110
|
148
|
9-9/6-6/5
|
43-41
|
پژو 206 تیپ2
|
4 سیلندر 1360 سیسی
|
5 سرعته دستی
|
75
|
118
|
4/9-7-7/5
|
33-32
|
سمند LX
|
4 سیلندر 1645 سیسی
|
5 سرعته دستی
|
114
|
155
|
4/9-8/7-6
|
32-31
|
سایپا 131
|
چهار سیلندر 1323 سیسی
|
5 سرعته دستی
|
69
|
106
|
5/9-8-5/6
|
21-19
|
خودروهای وارداتی
|
کیا پیکانتو
|
4 سیلندر 1248 سیسی
|
4 سرعته تیپ ترونیک
|
85
|
121
|
7/6-3/5-5/4
|
74-68
|
میتسوبیشی میراژ
|
3 سیلندر 1193 سیسی
|
5 سرعته دستی
|
74
|
100
|
9/6-4/6-6/5
|
71-69
|
هیوندای i20
|
4 سیلندر 1498 سیسی
|
4 سرعته اتوماتیک
|
122
|
157
|
1/7-5/6-7/5
|
89-87
|
تویوتا یاریس
|
4 1497 سیسی
|
4 سرعته اتوماتیک
|
107
|
141
|
3/7-6/6-8/5
|
118-112
|
آلفارومئو میتو
|
4 سیلندر 1368 سیسی توربو
|
6 سرعته اتوماتیک
5 سرعته دستی
|
135
|
206
|
5/7-8/6-6
|
130-120
|
مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس میتوانند مهمترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن همراه و رایانه خود دریافت کنند.
جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید.
telegram.me/machine_magazine