printlogo

سید فخرالدین شبیری
کد خبر : 9111
تاریخ انتشار : 09 آذر 1394 14:16:00

«فارغ‏التحصیل شدن» جمله صحیحی نیست، چون انسان می‏باید از بدو تولد تا پایان عمر، برای کسب دانش، بینش و آگاهی بکوشد. پیامبر اکرم «ص» می‏فرمایند: «زگهواره تا گور دانش بجوی» همچنین حضرت علی «ع» گفتند: «فرزندان خود را برای زمان خودشان تربیت کنید». بنابراین می‏باید همیشه با «نیاز زمان» پیش رفت. زندگی انسان همواره در حال تحول و دگرگونی است؛ زمانی بود که انسان اولیه در غار زندگی می‏کرد و غذای خود را «خام خام» می‏خورد، اما به مرور زمان در خوراک، پوشش و منزل خود دگرگونی ایجاد کرد.

در روزگار گذشته، انسان‏ها با کوچک‏ترین بیماری فوت می‏کردند، حتی تا 60-50 سال قبل با حاد شدن عفونت آپاندیس، مردم جان خود را از دست می‏دادند. اما امروزه روز آنقدر علوم پزشکی پیشرفت کرده که اعضای حیاتی بدن یک شخص که دچار مرگ مغزی شده، زندگی چندین بیمار را نجات می‏دهد. در امور خانه و مسکن ملاحظه می‏کنیم که همه روزه طرح‏های ساختمانی در حال دگرگونی است و عالی‏ترین بناها با بهترین معماری ساخته می‏شود.

 

* با ذکر مثال‏های فوق، اهمیت فرهنگ‏سازی و ایجاد تحول در کلیه شئون زندگی، روشن می‏گردد.

 

فرهنگ رانندگی

یکصد سال قبل مردم تهران و شهرهای مختلف، اغلب با «درشکه»، رفت و آمد می‏کردند؛ به مرور «تاکسی» و «تاکسی‏رانی» ایجاد شد. درشکه‏داری و درشکه‏رانی فرهنگ خاص خود را داشت، اما «ماشین»، این سوغات فرنگ، به‏نظر مردم، اعجوبه‏ای بود که خیلی‏ها (از جمله مظفرالدین شاه قاجار) از سوار شدن به آن خودداری می‏کردند! تا بالاخره به مرور زمان «ماشین» جای خود را در بین مردم باز کرد و رانندگان درشکه بدون آگاهی از فرهنگ ترافیک و ماشین، صاحب تاکسی‏های آن روز شدند. متاسفانه در نخستین حادثه رانندگی، یک ماشین با یک درشکه که سرنشین آن درویش‏خان هنرمند برجسته آن عصر بود کشته شد!

باز هم باید عرض شود که با گذشت ایام و دگرگونی‏های شگرف در زندگی مردم، «فرهنگ ترافیک» ما با «زمان» پیش نرفته است. به‏نظر ما می‏باید در آموزش رانندگی و کسب گواهینامه تغییرات اساسی به‏عمل آید. تنها با افزایش نرخ جریمه (که اخیراً پیشنهاد شده) و تذکر میدانی و نظارت بیابانی و خیابانی، مشکلات ترافیک رانندگی حل نمی‏شود، باید مطابق با نیاز زمان پیش رفت.

 

سوانح رانندگی

متاسفانه تصادفات و کشتار رانندگی همچنان به جامعه ما زیان مادی و معنوی فراوان تحمیل می‏کند. تنها در 3 روز پایانی شهریور ماه امسال، یکصد نفر در جاده‏های کشور، جان خود را از دست دادند و چندین برابر آن مصدوم و مجروح شدند. این نابه‏سامانی در شهرها نیز وجود دارد و سوانح رانندگی موجب مرگ و میر افراد می‏شود. جا دارد فرهنگ رانندگی بیش از پیش مدنظر قرار گیرد.

 

خرید و فروش ماشین راکد است

از سه ماه قبل، بازار خرید و فروش خودرو راکد است. «کمپین خرید خودرو ممنوع» و تبلیغات اینچنینی کار خودش را کرد؛ متاسفانه تولید کارخانجات داخلی به 50 درصد معمول کاهش یافت و همان تعداد کم نیز به طور کامل به فروش نرسید و بالغ بر یکصد هزار دستگاه از آنها در انبار مانده است. با اینکه از طرف بانک‏ها، بین 15 تا 20 میلیون تومان به مردم وام خرید خودرو داده می‏شود، باز هم فروش کم است. می‏گویند در 5 ماهه اول امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد شماره‏گذاری ماشین‏ها کاهش یافته است.

 

* برای ایجاد رونق فروش خودرو، مقامات بالای دولت، مژده ارزان شدن ماشین را دادند که همین امر نیز باعث رکود بیشتر شد تا اینکه ایشان ضمن بازدید از کارخانجات داخل، با مشاهده کمبودها گفتند: 200 میلیارد تومان به صنایع داخل یارانه داده می‏شود که بعداً معلوم شد فقط 140 میلیارد تومان آن به صنایع خودرویی تعلق می‏گیرد. هدف از این اهداء یارانه، افزایش کیفیت ساخت خودروهای داخلی است.

 

رفع ممنوعیت واردات خودرو

رئیس سازمان حمایت از مصرف‏کنندگان و تولیدکنندگان گفت: دستورالعمل ضوابط واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اصلاح شد. به گزارش شبکه اطلاع‏رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این ضوابط در جهت اعمال مفاد قانون حمایت از حقوق مصرف‏کنندگان مصوب 1388 مجلس شورای اسلامی و آیین‏نامه اجرایی ماده (21) قانون مزبور مصوب هیات وزیران، بازبینی و اصلاح شد.

وی افزود: درخواست افراد حقیقی و حقوقی واردکننده فاقد نمایندگی رسمی برای تجهیز شبکه خدمات پس از فروش، رسیدگی شده و درصورت احراز شرایط نسبت به ارائه گواهی فعالیت نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اقدام می‏شود. اگر امکانات و تاسیسات خدمات پس از فروش وجود نداشته باشد، پذیرش ثبت سفارش از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، فقط پس از عقد توافق نامه ارائه خدمات گارانتی و وارانتی بین نماینده رسمی و واردکننده و ارائه توافق نامه مزبور به سازمان توسعه تجارت ایران، میسر خواهد بود.

 

* امیدواریم واردات خودروهای خارجی، موجب ایجاد رقابت و تحرک در تولیدات داخل و افزایش کیفیت محصولات وطنی گردد. فراموش نکنیم که حمایت از تولیدات ملی، می‏باید سرلوحه برنامه‏های مسئولان و همه مردم گردد.

 

قصه پُرغصه مظلومان تاریخ

* واقعه شهادت امام حسین «ع» و یاران وفادارش در سال 61 هجری قمری، همه ساله با آمدن ماه محرم مرور می‏شود و رشادت، آزادگی و مظلومیت ایشان بیش از پیش آشکار می‏گردد.

* جان باختن بالغ بر 450 نفر از حجاج بی‏دفاع ما در مکه مکرمه و سرزمین منا و مفقود شدن بیش از 50 نفر هموطن مظلوم کشورمان که امسال رخ داد (و سال‏های قبل نیز چنین وقایعی سابقه دارد) موجب تاسف و تاثر فراوان است.

* شهادت هزاران نفر از مردم مظلوم یمن، سوریه، عراق، فلسطین، لبنان، افغانستان و پاکستان که با دستور و تحریک ظالمان زمان رخ می‏دهد، موجب نگرانی است.

* شهادت جان‏گداز سردار شهید اسلام « شهید حسین همدانی» شهید جبهه پُرافتخار دفاع از حریم اهل بیت «ع» که در سوریه رخ داد باعث تاسف و تاثر است. این واقعه را به سپاهیان عزیز و خانواده آن شهید تبریک و تسلیت عرض می‏کنیم.

* امیدواریم هر چه زودتر این جنگ و خون‏ریزی‏ها در جامعه اسلامی ما و در منطقه پایان یابد.

 

مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس می‌توانند مهم‌ترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن‌ همراه و رایانه خود دریافت کنند.

جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید. 


telegram.me/machine_magazine