printlogo

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت گفت: در کشور ما خودروسازان به دولت وابستگی زیادی دارند و متاسفانه از نقایص و مشکلاتی که نه تنها در صنعت خودروسازی بلکه در دیگر صنایع دیده می شود، وابستگی بیش از حد به دولت است.
کد خبر : 9013
تاریخ انتشار : 04 آذر 1394 12:37:00

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت گفت: در کشور ما خودروسازان به دولت وابستگی زیادی دارند و متاسفانه از نقایص و مشکلاتی که نه تنها در صنعت خودروسازی بلکه در دیگر صنایع دیده می شود، وابستگی بیش از حد به دولت است.

طالبی افزود: اگر قرار شود در یک رقابت سالم، خودروساز داخلی در عرصه جهانی حضور یابد ، باید حمایت های دولتی بتدریج کاسته شود و خودروساز بصورت مستقل با افزایش کیفیت محصول خود، وارد بازار رقابت جهانی شود.

وی همچنین افزود: برای تولید خودروهای باکیفیت، خودروساز باید با قطعه سازان و خودروسازان خارجی همکاری و تعامل نزدیک داشته باشد .

وی تصریح کرد:مادامی که رقبای خودروسازان و قطعه سازان ، بازار داخلی باشد و به قطعه سازان داخلی که رقابتی با یکدیگر ندارند متکی باشیم مبحث کیفیت در خودرو رنگ می بازد.

وی همچنین خاطر نشان کرد:وام خرید خودرو و همچنین بسته های حمایتی دولت برای کوتاه مدت خودروسازان را از وضعیت بحرانی خارج می کند و می تواند مفید فایده باشد ولی درکل این حمایت ها درمان مقطعی محسوب می شود و با بینشی آینده نگرانه،می توان دریافت که حمایت های دولتی، در برنامه های بلند مدت تاثیر گذار نبوده و کمکی به ارتقای کیفیت خودروها نمی کند.

طالبی همچنین گفت:درحال حاضر خودروسازان داخلی در بحث کنترل کیفیت،آلایندگی هوا و صوتی خودروها را مد نظر قرار نداده و در این زمینه با محدودیت های زیادی روبرو هستند. هم در بحث کلان و هم در بحث بازار های رقیب ،که این محدودیت ها عامل مهمی بوده تا به دنبال ارتقای کیفیت نباشند.

وی گفت:خودروسازان همچنین مبحث مطالعاتی و تحقیقاتی را در حوزه خودرو مدنظر قرار نداده و خود را موظف به استفاده از دانشگاه ها و دفاتر تحقیقاتی نمی کنند.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد با صادرات خودرو حتی به کشور های همسایه،فاصله بسیار زیادی داریم و برای دست یافتن به این مهم،باید با قطعه سازان و خودروسازان کشورهای دیگر تعامل و همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه قطعه ساز در کشور ما  باید با خیال آسوده تولید کند و نگران تولید سال آینده یا میزان تولید و درآمد خود نباشد،گفت:خودروساز باید بتواند نه تنها با قطعه سازان داخلی بلکه با قطعه سازان کشورهای دیگر نیزهمکاری داشته باشد وبه بازارهای جهانی ورود پیداکرده ،باآن ها رقابت کند  ودر این  صورت است که ما خودرو های با کیفیت تولید خواهیم کرد.

 

منبع: خبرخودرو