آرش محبینژاد اظهار کرد: ایجاد قطب سوم خودروسازی به شرطی مطلوب است که منابع کشور از نظر مالی و مواد اولیه پاسخگوی این طرح باشد.
وی با بیان اینکه به نظر ما در کوتاه مدت راهاندازی قطب سوم خودروسازی دردی از کشور دوا نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور با کمبود منابع مالی و ارزی روبرو است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور ادامه داد: در حال حاضر دو قطب خودروسازی کشور با نصف ظرفیت خود فعالیت میکنند و با این شرایط سرمایهگذاری جدید برای ایجاد قطب سوم توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
وی افزود: حتی اگر بخش خصوصی نیز بخواهد با سرمایه صد درصدی خود قطب سوم خودروسازی را ایجاد کند میتواند به مشارکت با دو قطب فعلی خودروسازی کشور پرداخته و از ظرفیت خالی آنها استفاده کند.
محبینژاد با بیان اینکه در میان مدت و بلند مدت و پس از خروج از شرایط فعلی میتوان به موضوع قطب سوم خودروسازی پرداخت، تصریح کرد: البته به این شرط که قطب سوم خودروسازی صد درصد خصوصی بوده و با سرمایهگذاری خارجی ایجاد شود.
وی ادامه داد: البته دولت میتواند صد درصد سهام یکی از دو قطب فعلی خودروسازی کشور را به بخش خصوصی واگذار کند تا یک خودروساز خصوصی در کنار خودروساز دولتی قرار گیرد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور افزود: قطب سوم خودروسازی کشور باید به داخلی سازی قطعات خودروهای تولیدی بپردازد در آن صورت نیاز به سرمایهگذاری عظیمی در بخش قطعهسازی مرتبط خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: اگر هم قطب سوم خودروسازی بخواهد به صورت فول CKD و مونتاژی فعالیت کند آن هم نوعی پسرفت برای صنعت خودروی کشور خواهد بود.
منبع: ایسنا