کاهش آلودگی هوا در کلان شهری همچون تهران که امروز دیگر به یک جهان شهر تبدیل شده، یکی از الزمات و اقتضائات مدیریت شهری پایتخت در سال های اخیر با این اعتقاد و باور بوده که دیگر زمان اجرای طرح های مقطعی و مسکّن پایان یافته و زمان آن فرا رسیده که طرح های علمی که از اثرگذاری و ماندگاری بیشتری برای کاستن از آلودگی هوای تهران برخوردار باشند، جایگزین طرح های سنتی در محدوده مرکزی شهر شوند.
یک کارشناس برنامه ریزی شهری با ذکر این مقدمه، گفت: طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر) و به اصطلاح طرح ال ای زد، طرحی است که اساس و بنیاد آن بر مبنای ِاعمال یک ساز و کار کارشناسانه و در عین حال عادلانه، برای ورود و تردد خودروها به محدوده پر تراکم و پر تردد موسوم به محدوده طرح ترافیک، در نظر گرفته شده است.
شهرام جباری زادگان با اشاره به این که هدف طرح کاهش، این است که خودروهایی که از آلودگی کمتری برخورداراند، امکان ورود و تردد در محدوده طرح ترافیک را داشته باشند، اظهار کرد: این در حالی است که تا قبل از مطرح شدن این طرح، ورود خودروها از روی زوج یا فرد بودن شماره آخر پلاک آنها به این محدوده، امکان پذیر بود اما با اجرای طرح مذکور، نگاه صفر و یکی برای ورود به محدوده طرح ترافیک، پایان خواهد یافت.
وی با بیان این که با اجرای طرح کاهش، نگاه کمّی مبتنی بر عدد و رقم برای ورود و تردد خودروها به محدوده طرح ترافیک جای خود را به نگاه کیفی مبتنی بر آموزه های علمی و تجربیات بین المللی خواهد داد، تصریح کرد: در کل، هدف این طرح این است که ضمن کاهش آلودگی هوای شهر، عدالت نسبی در فرصت تردد خودروها در معابر شهری برقرار شود.
جباری زادگان با مرور آمارهای موجود در خصوص ورود روزانه خودروها به محدوده طرح زوج و فرد، گفت: روزانه بیش از دو میلیون دستگاه خودرو در تهران تردد می کنند و بر این اساس، حدود یک میلیون دستگاه خودرو در روزهای زوج و حدود یک میلیون دستگاه خودروی دیگر نیز در روزهای فرد وارد محدوده زوج و فرد می شوند که البته به این آمار، باید صدها هزار دستگاه خودرویی که همه روزه به صورت غیر مجاز وارد این محدوده می شوند را نیز اضافه کرد.
وی با تأکید بر این که در طرح کاهش، خودروها بر اساس میزان آلایندگی ای که تولید می کنند، امکان ورود و تردد در حلقه هایی از شهر را خواهند داشت، افزود: شاید تعداد خودروهای فرسوده، تنها 10 درصد از کل خودروهای شهر را شامل شود اما همین 10 درصد، نیمی از آلودگی کل خودروها را تولید می کنند و سهم بالایی در تولید انواع آلاینده ها دارند.
جباری زادگان با اشاره به این که طرح کاهش، در نظر دارد شهروندان را به سمت استفاده از خودروهای پاک سوق دهد، اظهار کرد: انتظار داریم شهروندان با استفاده از تسهیلاتی که انشاءالله از سوی دولت در نظر گرفته خواهد شد، به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی ترغیب و تشویق شوند.
وی با بیان این که قبل از اجرای هر طرح جدیدی، مخالفت ها و مقاومت هایی را از سوی برخی از دستگاه ها و بعضی از شهروندان شاهد هستیم و البته هنگام اجرا و توسعه خطوط بی آر تی نیز شاهد این برخوردها بودیم، تصریح کرد: مجموعه مدیریت شهری باید از نظر مدیریتی و کارشناسی، دستگاه هایی را که به صورت مستقیم با طرح کاهش سر و کار دارند، با خود همراه کند و همزمان با استفاده از ابزارها و ظرفیت های رسانه ای، نسبت به همراهی مردم با این طرح نیز اقدام نماید.
این کارشناس برنامه ریزی شهری در پایان با تأکید بر این که انتقاد و مخالفت با هر طرح، شاید آسان ترین راه و ساده ترین روش ممکن باشد، خاطرنشان کرد: انتظار می رود منتقدان این طرح، پیشنهاد مشخص اجرایی و عملیاتی خود را که مستند به مطالعات کارشناسی باشد، ارائه کنند و در غیر این صورت، اعلام نمایند که اگر قرار است طرح کاهش اجرا نشود، در شرایطی که پدیده اینورژن (وارونگی دما) بر تهران سایه انداخته، چه طرحی را به عنوان جایگزین آن پیش بینی کرده اند؟
منبع: خبرخودرو
مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس میتوانند مهمترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن همراه و رایانه خود دریافت کنند.
جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید.
telegram.me/machine_magazine