printlogo

یک کارشناس برنامه ریزی شهری، پیش بینی اهرم های حمایتی برای استفاده از خودروهای کوچک در شهرهای بزرگ را مورد تأکید قرار داد و گفت: از تهران و سایر کلان شهرهای کشور که نه تنها فضای تردد، بلکه فضای توقف نیز محدود است و جای پارک خودرو در آنها حکم کیمیا را دارد، باید نسبت به تشویق استفاده از خودروهای کوچک با استفاده از سیاست های تشویقی اقدام شود.
کد خبر : 8611
تاریخ انتشار : 16 آبان 1394 11:51:00

یک کارشناس برنامه ریزی شهری، پیش بینی اهرم های حمایتی برای استفاده از خودروهای کوچک در شهرهای بزرگ را مورد تأکید قرار داد و گفت: از تهران و سایر کلان شهرهای کشور که نه تنها فضای تردد، بلکه فضای توقف نیز محدود است و جای پارک خودرو در آنها حکم کیمیا را دارد، باید نسبت به تشویق استفاده از خودروهای کوچک با استفاده از سیاست های تشویقی اقدام شود.

شهرام جباری زادگان با اعلام این که ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای کوچک در سند راهبردی صنعت خودرو نیز مورد تأکید قرار گرفته، افزود: با این وجود، استفاده از خودروهای دو نفره در کشورمان ناچیز است، ضمن این که استفاده از خودروهای چهار نفره کوچک که از ابعاد جمع و جوری برخورداراند نیز از وسعتی که در شهرهای آسیای شرقی و اروپایی شاهد آن هستیم، برخوردار نیست. 

وی با اشاره به این که به جای افزایش سهم خودروهای کوچک در شهر و معابر شهری که فضای کمتری برای تردد اِشغال کرده و به ویژه فضای کوچک تری را برای پارک خودرو نیاز دارند، شاهد ورود روزافزون خودروهای بزرگ شاسی بلند که فضای بیشتری برای تردد اِشغال می‌نمایند و فضای بزرگ تری را برای پارک خودرو نیاز دارند هستیم، اظهار کرد: رفتار خریداران خودرو در ترجیح خودروهای بزرگ به جای خودروهای کوچک، نسبتی با کمبود فضای حرکت و پارک خودرو در شهرها ندارد. 

جباری زادگان با بیان این که سیاست های تشویقی مالی و تسهیلاتی همچون امکان تردد در محدوده‌ های پر ترافیک، در مورد خودروهای کم مصرف و پاک باید به سمت خودروهای کوچک نیز سوق پیدا کند، تصریح کرد: این اهرم های حمایتی را       می توان با معافیت های مالیاتی و به حداقل رساندن عوارض این خودروها و نیز به صفر رساندن تعرفه واردات گمرکی آنها تعمیم داد، ضمن این که عدم دریافت هزینه پارک خودرو در معابر حاشیه ای، می تواند مشوقی برای استفاده از این خودروها باشد. 

وی با اشاره به این که هر خودروی شاسی بلند به اندازه دو خودروی کوچک جای پارگ نیاز دارد، اظهار کرد: به نظر می رسد به موازات سیاست های تشویقی برای استفاده از خودروهای کوچک، برای خودروهای بزرگ که علاوه بر اِشغال فضای بیشتر هنگام تردد و توقف، عموماً به دلیل مصرف سوخت بیشتر، آلودگی بیشتری نیز تولید می‌کنند، باید عوارض بالاتری در نظر گرفته شود. 

جباری زادگان با بیان این که با توجه به شرایط حال حاضر در بازار خودرو از یک سو و انبوه خودروهای تک سرنشین و حداکثر دو سرنشین از سوی دیگر، سیاست گذاری خودروسازان به سمت تولید این خودروها، می تواند صنعت خودرو را از رکود موجود خارج کند، تصریح کرد: خودروهای کوچک و کم مصرف برای ترددهای درون شهری به ویژه در کلان شهرها، بسیار مناسب اند. 

این کارشناس برنامه ریزی شهری در پایان با تأکید بر این که یکی از راهبردهای صنعت خودرو، ترغیب به استفاده از خودروهای کوچک است، خاطرنشان کرد: استفاده از این خودروها، علاوه بر تأثیری که بر کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلودگی هوا بر جای می گذارد، می تواند در کاهش مشکل ترافیک و معضل جای پارک نیز مؤثر باشد.

 

منبع: خبرخودرو

 

مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس می‌توانند مهم‌ترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن‌ همراه و رایانه خود دریافت کنند.

جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید. 


telegram.me/machine_magazine