printlogo

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت : بدون استراتژی و هدف گذاری مناسب نمی توان در خصوص تعرفه واردات خودرو تصمیم گیری کرد.
کد خبر : 8478
تاریخ انتشار : 07 آبان 1394 11:26:00

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت : بدون استراتژی و هدف گذاری مناسب نمی توان در خصوص تعرفه واردات خودرو تصمیم گیری کرد.

فرهاد احتشام زاده افزود : هر گونه افزایش تعرفه واردات منجر به کاهش واردات و کاهش بیشتر درامد دولت از محل واردات خودرو خواهد شد. 

وی تصریح کرد : محدود کردن بیشتر واردات در شرایطی که هنوز انتظارات در بازار پاسخ داده نشده مسلما تصمیم مناسبی نیست از این رو هر گونه اقدام به منظور افزایش قیمت تمام شده و فروش خودروهای وارداتی برای کسب درامد بیشتر دولت ، چرخه ای باطل است.

وی گفت : هم اکنون تعرفه اسمی واردات خودرو 40 درصد است در حالی که با محاسبه هزینه های وارده به واردات این خودروها و قیمت تمام شده ، عملا تعرفه واردات سه برابر این رقم و حدود 120 تا 150 درصد در کلاس های مختلف می شود.

وی گفت : ابتدا باید مبنای تصمیم گیری و اساس استراتژی مطرح در خصوص تعرفه واردات خودروهای لوکس مشخص شود آیا استراتژی ما کاهش واردات است ؟ آیا هدف افزایش درآمد دولت و پوشش درامدهای دولت از محل واردات خودرو است ؟ از این رو برای هرکدام از اهداف مورد نظر باید تصمیمات بر مبنای آنها اتخاذ شود.

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد بازبینی دستورالعمل واردات خودرو اظهار داشت : در آخرین جلسه شورای سیاست گذاری خودرو مقرر گردید تا کمیته ای پنج نفره  شامل انجمن واردکنندگان و سایر دستگاههای مورد نظر وزارت صنعت ، معدن و تجارت تشکیل و جلسات مشترکی برگزار و پیشنهادات ارائه شده مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی با توجه به دیدگاههای مختلف موجود در خصوص واردات خودرو لوکس اظهار داشت : تبعا کسانی که با این موضوع مرتبط بوده و به نوعی ذی نفعان صنعت خودرو محسوب می شوند ممکن است در این ارتباط نظر داشته باشند.

وی تاکید کرد : البته تاکنون این کمیته تشکیل نشده است هر چندانجمن وارد کنندگان خودرو به وزارتخانه اعلام آمادگی کرده اما با توجه به عدم این تشکیل کمیته تا این لحظه جمع بندی نظرات در این ارتباط صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت : انجمن واردکنندگان خودرو با در نظر گرفتن کلیه جوانب داخلی و بین المللی تحقیقات کاملی را در این زمینه داشته است و بررسی دقیقی را در خصوص نقاط ضعف و قوت واردات خودروهای لوکس و تعریف این نوع خودروها داشته اما به جهت اینکه تا این لحظه این کمیته تشکیل نشده طبعا خروجی هم نداشته که مبنای تصمیم گیری قرار گیرداز این رو تا زمانی که تصمیم گیری در این خصوص صورت نگیرد طبعا نظر جامع و کاملی وجود ندارد که بتوان در این زمینه ارائه کرد.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با توجه به پیشنهاد بازبینی دستورالعمل واردات خودرو با در نظر گرفتن دو ویژگی ارزش و قدرت گفت : واردات خودروهای لوکس بر مبنای حجم موتور نشان داد که این گزینه ملاک مناسبی برای تشخیص کالای لوکس نیست و نمی توان حجم موتور را مبنای مشخص نمودن کالای لوکس گذاشت چرا که این تعریف در هیچ کجا وجود ندارد.

احتشام زاده افزود : در همه جای دنیا برای واردات هر نوع کالایی ملاک لوکس بودن قیمت آن محصول است کما اینکه مشاهده می شود که خودروهایی با حجم موتور کمتر از 2500 سی سی به کشور واردات صورت می شوند اما قیمت های آنها بسیار بالاست و در سطح دنیا در سگمنت خودروهای لوکس قرار می گیرند.

وی تاکید کرد : اینها همگی مثال ها و نکاتی است که نشان می دهد که تصمیمات قبلی که در خصوص واردات خودروهای لوکس گرفته شده است نیاز به بازنگری دارد در تصمیم جدید ملاک جدیدی پیشنهاد شده است اعم از حجم موتور ، مصرف سوخت ، استانداردهای جهانی که برای تعریف این مساله وجود دارد که کالاهای لوکس چه مالیات هایی به آنها تعلق پیدا می کند نحوه محاسبه انها در دنیا چگونه است ، ایا تنها در ایران قرار است در خصوص واردات خودروهای لوکس برنامه ریزی شود؟ در دنیا فرمول و سیستم نهادینه ای برای واردات خودروهای لوکس وجود دارد.

 وی گفت : در صورتی که کمیته تشکیل شود پیشنهاد انجمن در خصوص واردات خودروهای لوکس ارائه خواهد شد در غیر این صورت در اولین جلسه شورای سیاست گذاری خودرو مطرح خواهد شد.

 

منبع: خبرخودرو

 

مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس می‌توانند مهم‌ترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن‌ همراه و رایانه خود دریافت کنند.

جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید. 


telegram.me/machine_magazine