در حالیکه طبق قانون تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم به پرداخت جریمه خواب خودرو به خودروهای تحت گارانتی خود هستند اما برخی شرکتها از این کار خودداری میکنند.
در آییننامه قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو قید شده که عرضهکنندگان خودرو در ایران موظفند در صورتیکه خودروی سواری تحت گارانتی آنها (به غیر از خودروهای تصادفی) به دلیل کمبود قطعه و ناتوانی در تعمیر، به مدت بیش از 48 ساعت در نمایندگیهای خدمات پس از فروش متوقف شود، جریمه خواب خودرو را به صورت روزشمار به مالک آن پرداخت کنند.
با این حال با وجود صراحتقانونی در این زمینه اما برخی از شرکتهای خودروساز و واردکننده خودرو اگرچه به دلیل کمبود قطعه یا ناتوانی در رفع عیب باعث توقف طولانی مدت خودروی تحت گارانتی خود در تعمیرگاه میشوند اما از پرداخت جریمه خواب خودرو خودداری میکنند.
این وضعیت در حالی است که در آییننامه جدید قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو (که هماکنون در هیات دولت در دست بررسی و تصویب نهایی است)، شمول پرداخت جریمه خواب خودرو گستردهتر شده و خودروهای قرار داشته در دوره وارانتی (ضمانت) را نیز در بر گرفته است.
طبقآییننامه جدید، عرضهکنندگان خودرو موظفند علاوه بر خودروهایی که در دوره گارانتی قرار دارند، به خودروهای قرار داشته در دوره وارانتی نیز اگر بیش از هفت روز در تعمیرگاههای مجاز متوقف شوند، جریمه خواب خودرو پرداخت کنند.
منبع: ایسنا
مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس میتوانند مهمترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن همراه و رایانه خود دریافت کنند.
جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید.
telegram.me/machine_magazine