printlogo

خودروسازان و واردکنندگان خودرو باید سامانه‌ای را برای آگاهی مشتریان از میزان و چگونگی دریافت خسارت‌های قانونی، راه‌اندازی کنند.
کد خبر : 8017
تاریخ انتشار : 07 مهر 1394 13:00:00

خودروسازان و واردکنندگان خودرو باید سامانه‌ای را برای آگاهی مشتریان از میزان و چگونگی دریافت خسارت‌های قانونی، راه‌اندازی کنند.

براساس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم هستند در موارد ناشی از سوءعملکرد، وجهی را به عنوان خسارت به مشتریان پرداخت کنند.

یکی از این موارد تاخیر در تحویل خودروی فروخته‌شده است به‌گونه‌ای که خودروسازان و واردکنندگان خودرو در صورت تاخیر در تحویل خودرو باید خسارت تاخیر در تحویل را به صورت روزشمار به مشتریان پرداخت کنند.

یکی دیگر از این موارد نیز پرداخت خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه‌هاست به‌گونه‌ای که اگر خودروی مشتریان به دلیل نبود قطعه در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو متوقف شود، این شرکت‌ها ملزم به پرداخت خسارت خواب خودرو به مشتری خواهند بود.

در این موارد طبق مفاد اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، خودروسازان و واردکنندگان خودرو باید نسبت به راه‌اندازی سامانه‌ای برای آگاهی مشتریان از میزان و چگونگی دریافت خسارت‌های قانونی، اقدام کنند.

در ماده 59 این قانون آمده است: عرضه‌کننده خودرو یا واسطه فروش و خدمات پس از فروش باید سامانه‌ای را برای پرداخت هزینه خسارات وارده به مصرف‌کننده (مورد اشاره در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و آیین‌نامه اجرایی آن) راه‌اندازی و اجرا کند. عملکرد این سامانه باید به‌گونه‌ای باشد که مصرف‌کننده را از میزان و چگونگی دریافت هزینه‌ها و خسارت خودروی خود مطلع کند.

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

 

منبع: ایسنا