printlogo

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک گروه صنعت خودروسازی سایپا گفت: «این‌که کیفیت خودروهای داخلی با همتاهای خارجی فاصله دارد، غیرقابل انکار است و تلاش می‌کنیم تا سال 97 به عدد منطقی برسد و در سال 1400 رقابت‌پذیر خواهد شد.»
کد خبر : 7873
تاریخ انتشار : 31 شهریور 1394 11:38:00

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک گروه صنعت خودروسازی سایپا گفت: «این‌که کیفیت خودروهای داخلی با همتاهای خارجی فاصله دارد، غیرقابل انکار است و تلاش می‌کنیم تا سال 97 به عدد منطقی برسد و در سال 1400 رقابت‌پذیر خواهد شد.»

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک گروه صنعت خودروسازی سایپا با بیان اینکه برنامه راهبردی توسعه صنعت خودرو با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیگیری می‌شود، گفت: «این صنعت قرار است تا سال 1400 به توان رقابت‌پذیری در سطح جهانی برسد.»

حسن قره‌ای در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: «این‌که کیفیت خودروهای داخلی با همتاهای خارجی فاصله دارد، غیرقابل انکار است و تلاش می‌کنیم تا سال 97 به عدد منطقی برسد و در سال 1400 رقابت‌پذیر خواهد شد.»

وی با بیان این‌که رضایتمندی از محصولات خودرو شامل کیفیت خودرو و خدمات فروش و پس از فروش است، عنوان کرد: «شاخص رضایت به طور میانگین در این سه بخش 65 درصد است که با بهترین شاخص دنیا یعنی 75 درصد فاصله دارد و البته کاهش این فاصله 10 درصدی به راحتی امکان‌پذیر نیست.»

قره‌ای افزود: «صنعت خودروسازی در داخل کشور با 1200 شرکت قطعه‌سازی ارتباط دارد که 1150 شرکت در بخش خصوصی است و در زنجیره تامین هم باید گاهی تا 3000 قطعه تامین شود که صنعت خودرو را به صنعتی پیچیده تبدیل می‌کند.»

وی گفت: «کیفیت قطعات تولید داخل و واردات در فرآیند خاصی کنترل می‌شود، اما کنترل ایمنی قطعات به صورت کامل و 100 درصد است و هیچ گونه اغماضی نداریم.»

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک گروه صنعت خودروسازی سایپا اظهار داشت: «قطعه‌سازان هم متناسب با کیفیت کار خود به گروه‌های مناسب و پایین‌تر دسته‌بندی شده‌اند که در گروه‌های مناسب فرآیندهای خودنظارتی بیشتر است.»

قره‌ای با بیان اینکه در شرکت‌های خودروسازی خارجی شاخص ایراد خودرو در چهار ماه اول تحویل به طور میانگین حدود دو ایراد است، گفت: «این شاخص در ایران به چهار ایراد می‌رسد.»

وی درباره هزینه تمام شده تولید هم گفت: «حدود 65 تا 70 درصد هزینه تمام شده تولید خودرو را قطعات و 14 تا 15 درصد را مونتاژ خودرو تشکیل می‌دهد و امروزه اصلی‌ترین چالش خودروسازان هزینه تامین مالی است که افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها این مشکل را بیشتر هم کرده است.»

قره‌ای افزود: «حدود 9 درصد مالیات ارزش افزوده و سه درصد عوارض و همچنین هزینه بیمه و شماره‌گذاری در مجموع حدود 14 درصد هزینه تمام شده تولید خودرو را تشکیل می‌دهد که برای نمونه در پراید به 3 میلیون و سه هزار تومان می‌رسد.»

وی درباره خدمات پس از فروش هم گفت: «گروه سایپا حدود 660 نمایندگی در بخش خصوصی و سه نمایندگی هم در خود گروه دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که رضایتمندی از خدمات پس از فروش در استان‌های شمالی تا حدودی بهتر از استان‌های جنوبی است که البته برای کاهش این فاصله تلاش می‌کنیم.»

قره‌ای ابراز امیدواری کرد «با رفع تحریم‌ها و جذب فناوری‌های جدید و همچنین توسعه دانش و بهبود کیفیت قطعات داخلی صنعت خودروسازی بتواند به جایگاه شایسته خود برسد که در این زمینه هم برنامه‌ریزی خوبی صورت می‌گیرد.»

 

منبع: خبرآنلاین