printlogo

یک کارشناس صنعت خودرو گفت : متاسفانه همچنان میزان بهره‌ وری در صنعت خودروی ایران بسیار پایین و هزینه‌های تولید خودرو بالاست .
کد خبر : 7859
تاریخ انتشار : 30 شهریور 1394 15:10:00

یک کارشناس صنعت خودرو گفت : متاسفانه همچنان میزان بهره‌ وری در صنعت خودروی ایران بسیار پایین و هزینه‌های تولید خودرو بالاست .

امرالله امینی افزود : در چند سال اخیر، به دلیل تورم بالای اقتصادی، قدرت خرید مردم کاهش یافته این در حالی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان داخلی به دلیل کاهش توان اقتصادی ، خواهان کاهش قیمت خودرو هستند اما خودروسازان نیز به دلیل پایین بودن بهره‌وری و بالا بودن هزینه‌ها قادر به کاهش قیمت در شرایط کونی نیستند و این امر را مستلزم زمان بیشتری می دانند.

وی  تصریح کرد : در صورتی که جهت گیری  مدیران صنعت خودرو به سمت افزایش کارایی و بهره وری بیشتر باشد قطعا  شاهد تغییر قیمت خودرو خواهیم یود این در حالی است  که  هم اکنون اغلب سیاست ها در این بخش در جهت کاهش هزینه در این حوزه از صنعت نیست.

وی همچنین ادامه شرایط کنونی را موجب افزایش ضرر و زیان در صنعت خودرو دانست و گفت : با ادامه شرایط فعلی قطعا خودروسازان به دلیل کاهش فروش با مشکل تامین نقدینگی و ناتوانی در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان مواجه خواهند شد .

وی با اشاره به تاثیر نخریدن خودروها در کاهش تیراژ تولید و افزایش هزینه‌های جاری خودروسازان اظهار داشت : با کاهش تیراژ تولید و ادامه افت بهر‌ه‌وری و افزایش هزینه‌ تولید مسلما خودروسازان زیان‌ده  شده و این مساله نه تنها در  کاهش قیمت ها تاثیری نخواهد داشت بلکه احتمال افزایش قیمت نیز وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به انتقادات صورت گرفته در خصوص عدم تناسب قیمت و کیفیت خودروهای تولیدی در کشور خاطر نشان کرد : دولت باید با انجام اصلاحاتی در این صنعت  شرایط را برای کاهش هزینه‌های تولید در شرکتهای خودروسازی فراهم نماید تا تناسب بین قیمت و کیفیت خودروهای داخلی ایجاد و رضایت مصرف کنندگان داخلی حاصل شود.

امینی علت اصلی شرایط کنونی را تداوم حاکمیت مدیران دولتی بر صنعت خودرو دانست و گفت : متاسفانه مدت زیادی است که با وجود تاکید بر خصوصی سازی در صنعت خودرو همچنان صنعت خودرو دولتی است به طوری که به نظر می رسد اقتصاد با سیاست در کشور ما آمیخته است و نمونه بارز آن هم دولتی بودن مدیران شرکتهای بزرگ خودروسازی است.

وی همچنین کم توجهی خودروسازان به مقوله کیفیت را ناشی از سیاسی بودن این صنعت عنوان کرد و اظهار داشت : با سیستم فعلی شرکتها و مدیریت ها جامعه نباید انتظار رشد سریع کیفیت و کاهش قیمت خودرو را داشته باشد.

 

منبع: خبرخودرو