بهنظر میرسد خودروسازان پس از این گام مثبت، بهدنبال مسیرهای اجرایی برای جلب نظر موافق مشتریان باشند؛ چراکه عذرخواهی و وعده و وعید دیگر به کار مردم نمیآید.
کمپین نخریدن خودروی نو اگر چه با واکنشها و حاشیههای نه چندان مناسب مسوولان صنعتی کشور همراه شد، اما یک مزیت در دل خود داشت و آن نیز اعتراف خودروسازان نسبت به کیفیت محصولات تولیدی بود.
پس از تحریم خرید خودرو از سوی مشتریان که با جریانسازی برخی تولیدکنندگان خودرو همراه شد، خودروسازان دلیل اصلی رکود بازار را کمپینی عنوان کردند که متولیان آن واردکنندگان، چینیها و مخالفان دولت معرفی شدند. با وسعتگیری این کمپین و شنیده شدن صدای طرفداران آن، موضعگیری برخی مسوولان صنعتی به نوبه خود قابل توجه بود. ادعای اینکه مردم نقشی در این کمپین ندارند و عوامل دیگری قصد ناکامی صنعت خودرو کشورمان را دارند، بهنوعی توجیهکننده میزان کاهش فروش خودرو در بازار بود، این در حالی است که بازار بحران زده خودرو، خود گویای دلگیری مشتریان از تولیدکنندگانی است که طی سه سال گذشته برای ارتقای کیفی محصولات خود اقدامی انجام ندادند.
در هر صورت بهنظر میرسد که حربه تفکیک مشتریان از کمپین مذکور نمیتواند برای اذهان قانعکننده باشد؛ بنابراین تولیدکنندگان باید در جستوجوی مسیر مشخصی برای یافتن چرایی وسعتگیری این کمپین باشند، اما همانطور که در ابتدا بازگو شد، راهاندازی این کمپین یک مزیت در دل خود داشت و آن اقرار خودروسازان به عدم ارتقای کیفیت طی دو سه سال گذشته بود.
هر چند این بار نیز سیاستهای دولت پیشین در عدم ارائه تسهیلات و سپردن قیمتگذاری به شورای رقابت مورد نقد و تحلیل خودروسازان قرار گرفته و این سیاستها را منجر به افت کیفیت خودروها طی سالهای اخیر عنوان میکنند، اما آنچه در متن گفتوگوی مسوولان شرکتهای خودروساز به چشم میآید بهنوعی عذرخواهی بابت شرایط ایجاد شده است.اینکه تولیدکنندگان اقرار به عدم ارتقای کیفی محصولات خود میکنند و از سوی دیگر قصد دلجویی از مردم دارند را میتوان قدم مثبتی در تغییر رفتار خودروسازان با مشتریان دانست. این در شرایطی است که بهنظر میرسد خودروسازان پس از این گام مثبت، بهدنبال مسیرهای اجرایی برای جلب نظر موافق مشتریان باشند؛ چراکه عذرخواهی و وعده و وعید دیگر به کار مردم نمیآید.
منبع: خبرآنلاین