printlogo

رییس کنفدراسیون صادرات ضمن ارزیابی از کمپینی که برای نخریدن خودور داخلی شکل گرفته است، گفت: با توجه به فرصتی که در سال‌های گذشته در اختیار خودروسازان قرار داشت و انحصار موجود در این بخش، عملا رضایت مصرف‌کنندگان جلب نشده است و این کمپین تنها راه برای مصرف‌کنندگان است تا نارضایتی خود از شرایط خودروهای داخلی اعلام کنند.
کد خبر : 7619
تاریخ انتشار : 17 شهریور 1394 11:29:00

رییس کنفدراسیون صادرات ضمن ارزیابی از کمپینی که برای نخریدن خودور داخلی شکل گرفته است، گفت: با توجه به فرصتی که در سال‌های گذشته در اختیار خودروسازان قرار داشت و انحصار موجود در این بخش، عملا رضایت مصرف‌کنندگان جلب نشده است و این کمپین تنها راه برای مصرف‌کنندگان است تا نارضایتی خود از شرایط خودروهای داخلی اعلام کنند.

محمد لاهوتی اظهار کرد: مسائل و مشکلات مربوط به خودرو از حدی که آستانه تحمل مصرف کننده بوده گذشته است و انتقاداتی که طی سالیان گذشته به این صنعت وجود داشته است باعث بهتر شدن کیفیت نشده و حتی روز به روز کیفیت پایین‌تر آمده است.

وی افزود: در ظاهر خودروهای داخلی تغییراتی ایجاد شده و امکانات بیشتری پیدا کرده‌اند اما عملا کیفیت خودرو‌ها بالاتر نرفته و حتی در مواردی کیفیت افت کرده است. از سوی دیگر نیز وقتی به تعرفه واردات خودرو نگاه می‌کنیم و انحصاری که در واردات خودرو به کشور وجود دارد مصرف‌کننده را به نقطه رسانده است که به تحریم خودروی داخلی رو بیاورد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مصرف‌کننده‌ برای رساندن اعتراض خود به مسئولان به کمپین نخریدن خودرو رو آوردند، ادامه داد: با اینکه ممکن است این روش پسندیده ای نباشد اما با توجه به فرصتی که در سال‌های گذشته در اختیار خودروسازان بوده و نتیجه‌ای به همراه نداشته است، عملا مصرف‌کننده را وادار به این اقدام کرده است تا نارضایتی خود را اعلام کند.

لاهوتی اضافه کرد: البته این مباحث به این معنی نیست که همه تقصیر‌ها گردن خودروساز‌هاست یا اینکه در صنایع دیگر غیر از خودرو چنین کمبود‌هایی وجود ندارد اما به توجه به تعرفه وارداتی خودرو و انحصاری که در اختیار خودروسازان بوده است، نتوانستند رضایت مشتری را جلب کنند و راه اندازی این کمپین تنها راهی بوده است که مصرف‌کننده می‌توانسته صدایش را برساند.

وی ادامه داد: در بخش خودرو با توجه به تعرفه وارداتی و همچنین با توجه به زمان و فرصتی که در اختیار خودروساز‌ان بوده و عملا بازار انحصاری داشته‌اند و نتوانستند رضایت مشتری را جلب کنند، راه اندازی این کمپین تنها راهی بوده که مصرف کننده می‌توانسته صدایش را برساند. در مجموع اگر در هر زمینه و هر کالایی به خواست مشتری توجه نشود قطعا با نخریدن و تحریم مواجه می‌شود.

رییس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: خودرو شرایط قاچاق را ندارد اما در تولیدات داخلی دیگری شاهد کیفیت پایین هستیم و اگر هم کیفیت بالاست شرایط رقابتی وجود ندارد و برای همین کالاها به صورت غیر مجاز در بازار در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرند که باعث می‌شود تولید داخل تحت فشار قرا گیرد و کالاهای قاچاق تهدیدی برای تولید داخل باشند.

به گفته وی، وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که به مشکلات اساسی تولید توجه کند، به خواسته مشتری اهمیت دهد و همچنین حمایت از تولید و مصرف کننده را در دستور کار خود قرار دهد، چراکه یکجانبه‌نگری قطعا جواب مثبت نخواهد داد.

 

منبع: ایسنا