شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه، پرفروش ترین برند اروپایی در ایران پیش از تحریم ها، اکنون برای بازپس گرفتن سهم خود از بازار این کشور با یک رقیب هم وطن مواجه است و آن شرکتی نیست جز رنو.
به دلیل ناخشنودی طرف ایرانی از خروج ناگهانی پژو از ایران در سال 2011، این شرکت در مذاکرات خود با ایران خودرو برای انعقاد یک قرارداد تولیدی بزرگتر، با مشکل مواجه شده است.
منابع آگاه می گویند، پس از انعقاد توافق جامع هسته ای بین تهران و گروه 1+5، اکنون رنو قصد دارد از 560 میلیون دلار پول خود که به دلیل تحریم ها در داخل ایران گیر افتاده، استفاده کند.
یک منبع آگاه در رنو گفت: «استراتژی ما تبدیل شدن به بزرگترین شرکت خودروسازی در ایران است... پژو اظهارنظرهای زیادی (در مورد بازار ایران) داشته است... (اما) جوجه ها را نباید قبل از اینکه از تخم بیرون بیایند شمرد.»
ایران با 80 میلیون مصرف کننده و فروش 1.1 میلیون دستگاه خودرو در سال 2014، بزرگترین بازار خودروی خاورمیانه است و پتانسیل رشد سریع را داراست. وزیر خارجه انگلیس هفته گذشته گفت، لغو تحریم های ایران احتمالا از ماه مارس آغاز خواهد شد و راه سرمایه گذاری در ایران هموار خواهد گردید.
برای شرکت رنو، و شرکت نیسان که 43.4 درصد از سهام اتحاد این دو شرکت را در اختیار دارد، تولید خودرو در ایران موجب تقویت هر چه بیشتر حضور آنها در بازارهای نوظهور خواهد شد.
بازپس گرفتن سهم از دست رفته از بازار ایران برای پژو که در حال رقابت برای افزایش حضور خود در خارج از اروپا پس از قرار گرفتنش در آستانه ورشکستگی است، حیاتی تر است. این شرکت اخیرا اعلام کرده که تا سال 2020 قصد دارد سالانه حدود 400 هزار دستگاه خودرو در بازار ایران بفروشد.
به گفته سخنگوی پژو، این شرکت همچنان در حال مذاکره «با شرکای مختلف از جمله ایران خودرو» در مورد انعقاد یک قرارداد تولیدی است. رنو از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.
منبع: تسنیم