printlogo

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت خبرداد:
با طرح معادل‌سازی ارزش اسقاط خودروهای فرسوده سنگین، اسقاط این خودرو ها در مدت 5 ماه گذشته معادل با 6/5 برابر 7 سال گذشته آن افزایش داشته است.
کد خبر : 7528
تاریخ انتشار : 14 شهریور 1394 11:53:00

با طرح معادل‌سازی ارزش اسقاط خودروهای فرسوده سنگین، اسقاط این خودرو ها در مدت 5 ماه گذشته معادل با 6/5 برابر 7 سال گذشته آن افزایش داشته است.

سید مجتبی شفیعی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ضمن اعلام این خبر افزود: طی 7 سال گذشته،به طور میانگین سالانه یک هزار 223 دستگاه خودرو سنگین از چرخه حمل و نقل خارج شده است در صورتی که ظرف 5 ماه گذشته حدود 8 هزار دستگاه خودروی سنگین از چرخه حمل و نقل کشور خارج و اسقاط شده است.

دکتر شفیعی با اشاره به تمرکز ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت بر افزایش خروج خودرو‌های سنگین فرسوده از چرخه حمل و نقل اظهار داشت: پیشنهادی را بصورت معادل‌سازی ارزش اسقاط خودروهای فرسوده سنگین با خودروی سبک، به دولت ارائه کردیم و پس از تصویب آن در اواخر سال گذشته، اجرای آنرا آغاز نمودیم که تاثیر قابل توجهی در روند اسقاط خودرو های سنگین داشت.

وی در خصوص تعداد تفکیکی این خودرو‌ها گفت: در سال جاری 3 هزار و 500 دستگاه مینی‌بوس، هزار و یک دستگاه اتوبوس و 3 هزار 483 دستگاه کامیون و کامیونت فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور حذف گردیده‌اند که این خودروها با مصرف زیاد گازوییل، آلایندگی محیط زیست و به خطر انداختن ایمنی در ترددهای جاده‌ای همه ساله هزینه هنگفتی را بر اقتصاد کشور وارد می‌نمودند.

شفیعی تعداد خودرو‌های سبک اسقاط شده را طی سال‌های اخیر را بیش از 7/1 میلیون اعلام کرد و اظهار داشت: درخصوص ناوگان فرسوده مینی‌بوس کشور نیز که در سال‌های اخیر بعنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران حمل و نقل شهری و برون شهری درآمده است، برای اولین بار در سال جاری بیش از 3 هزار و 500 دستگاه از این ناوگان از رده خارج شده‌اند که تعداد 2 هزار 127 دستگاه در استان تهران اسقاط گردیده است.

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت خاطر نشان کرد: با توجه به متوسط سن بالای ناوگان فرسوده سنگین کشور و تبعات منفی گسترده تردد این دسته از خودروها، پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند، تا پایان سال بیش از 19هزار خودروی فرسوده سنگین از رده خارج شده و از هدر رفت حجم زیادی از گازوئیل جلوگیری و میزان آلایندگی هوا و همچنین ریسک تصادفات جاده‌ای تا حدود قابل توجهی کاهش یابد.

دکتر شفیعی در ادامه در خصوص انتقال ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به وزارت راه و شهرسازی گفت: هیچ کدام از وظایف و اختیارات ستاد متوقف و یا محدود نشده است و با ایجاد بستر لازم در وزارت راه و شهرسازی به زودی ستاد به این وزارت خانه منتقل می‌گردد.

 

منبع: خبرخودرو