printlogo

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 7هزار کیلومتر از راه‌های روستای در معرض تخریب معادن است ، درباره ناوگان حمل و نقل روستایی گفت: حمل و نقل عمومی روستایی تاکنون زیرپوشش مدیریت خاصی قرار نداشته است و به صورت سنتی وسایل حمل و نقل عمومی روستایی تردد می‌کند.
کد خبر : 7253
تاریخ انتشار : 01 شهریور 1394 14:30:00

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 7هزار کیلومتر از راه‌های روستای در معرض تخریب معادن است ، درباره ناوگان حمل و نقل روستایی گفت: حمل و نقل عمومی روستایی تاکنون زیرپوشش مدیریت خاصی قرار نداشته است و به صورت سنتی وسایل حمل و نقل عمومی روستایی تردد می‌کند.

سید حسین میر شفیع گفت : هر چه وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده و غیرقابل استفاده می‌ شود نظارتی بر آن و روند نوسازی ناوگان صورت نمی گیرد اما در حال حاضر در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اداره کلی برای حمل و نقل روستایی تأسیس شده که هدف آن سامان بخشیدن به ناوگان حمل‌ونقل روستایی است.

وی با بیان اینکه قراردادهای خوبی برای نوسازی حمل و نقل روستایی با کمک کمیته امداد منعقد شده است ، افزود : چندین شرکت برای خرید ناوگان در نظر گرفته شده است همین طور وام ارزان قیمت با 4 درصد کارمزد پیش‌بینی شده است تا حمل‌ونقل روستایی توسعه پیدا کند و متولی این موضوع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

میرشفیع در باره تخریب راه‌های روستایی به وسیله وجود معادن اظهار کرد: طبق آخرین آمار 7 هزار کیلومتر از راه‌های روستای در معرض تخریب معادن است و این مسئله وجود دارد که برای رسیدن به هر معدن از چندین شبکه راهی استفاده می‌شود و این مسئله به راه‌های روستایی آسیب می‌زند.

میرشفیع اظهار داشت : در قانون بهره‌برداری از معادن پیش‌بینی شده است که بخشی از درآمد معادن به نوسازی پروژه‌های عمرانی در همان شهرستان اختصاص پیدا کند که البته این منابع با وجود توافق های انجام شده با وزارت صنعت ، معدن و تجارت هنوز به این وزارتخانه اختصاص پیدا نکرده است.

وی با یادآوری اینکه متاسفانه سرمایه‌گذاری برای راه‌های روستایی امکان‌پذیر نبوده و اعتبارات به اندازه نیاز تامین نشده است، تصریح کرد: هنوز اعتبارات استانی و ملی به راه‌های روستایی در سال جاری تخصیص نیافته و از سهمیه قیر وزارت راه و شهرسازی و توان پیمانکاران در این بخش استفاده شده است.

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تا اسفند ماه سال گذشته 105 هزار و 100 کیلومتر راه آسفالته روستایی داشته‌ایم که حدود دو هزار کیلومتر در سال جاری اضافه شده است.

میرشفیع با اشاره به این‌که معاونت راه روستایی در پلیس راه تشکیل شده است، گفت: با همکاری‌های به عمل آمده کاهش تلفات را شاهد بوده‌ایم، اما با وجود این‌که باید 60 درصد جرایم رانندگی راه‌های برون شهری به ایمن‌سازی این راه‌ها اختصاص یابد، هنوز اختصاص نیافته است.

وی افزود: در 10 سال آینده باید 173 هزار کیلومتر راه روستایی داشته باشیم که 132 هزار کیلومتر ساخته شده است و مطالعات مرحله بعدی برای احداث راه‌های جدید در17 استان انجام شده است و قصد داریم با ارتقای مشخصات بخشی از این راه‌ها با مشخصات راه‌های اصلی و فرعی اجرایی و شیب ، شعاع قوس و لایه‌های روسازی راه‌ها تقویت شود. بخشی دیگر از راه‌ها نیز با مشخصات راه روستایی باشد.

وی تأکید کرد: 10 درصد از راه‌های روستایی آسفالته نیاز به ارتقای مشخصات به راه‌های بالاتر دارند و حدود 15 تا 20 درصد نیز می‌توانند با مشخصات کمتر از راه‌روستایی اجرایی شود.

وی مفیدترین کارها برای ایمنی راه‌ها را خط کشی‌های بموقع و سریع و ایمن سازی تقاطع‌ها برشمرد و گفت: در پیچ‌های تند و خطرناک حوادثی رخ می‌دهد که برای این مناطق استفاده از خاک‌ریز جهت ایمن‌سازی در پرتگاه‌ها استفاده می‌شود.

میرشفیع درباره استفاده از ظرفیت خیرین راهساز گفت: تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم استفاده از ظرفیت تشکیلات خیرین راهساز است که با مشارکت آن‌ها پروژه‌های مشترک را اجرایی کنیم.

 

منبع: خبرخودرو