printlogo

اگرچه تولید خودرو در کشور به روزهای اوج خود طی سالهای گذشته نزدیک می‌شود؛ اما ساز منفی که بازار خودرو و مردم برای خودروسازان کوک کرده‌اند، منجر به کاهش قیمت به کمتر از نرخ کارخانه رسیده است.
کد خبر : 7234
تاریخ انتشار : 29 مرداد 1394 12:53:00

اگرچه تولید خودرو در کشور به روزهای اوج خود طی سالهای گذشته نزدیک می‌شود؛ اما ساز منفی که بازار خودرو و مردم برای خودروسازان کوک کرده‌اند، منجر به کاهش قیمت به کمتر از نرخ کارخانه رسیده است.

با بهبود شرایط اقتصادی، کاهش تورم و سیاستگذاری‌های دولت برای تولید خودرو در کشور و نقش آفرینی این کالا در رشد اقتصادی، تولید خودروسازان کشور که طی سالهای گذشته با کاهش جدی و معناداری مواجه شده بود، بهبود یافته و اکنون خودروسازان عبور از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه را برای سال جاری در تولید خودرو هدفگذاری کرده‌اند.

به موازات همین افزایش تولید اما، همچنان رکود بر بازار خودرو حاکم است و روزهای سختی برای خودروسازان رقم خورده است و همین امر، منجر به کاهش فروش خودروهای تولیدی ظرف ماههای گذشته شده که ادامه آن، به طور قطع، کمبود نقدینگی را طی ماههای آتی برای خودروسازان رقم خواهد زد. در عین حال البته خودروسازان هم بیکار ننشسته‌اند و طرحهای زیادی را برای فروش خودرو در کشور طراحی کرده‌اند که دامنه آن از فروش‌های نقدی و تحویل فوری گرفته تا فروش اقساطی به کارمندان دولت کشیده می‌شود.

اما همین رفتار مصرف‌کنندگان در بازار منجر به این شده که هم اکنون بتوان به جرات گفت که حاشیه بازار برای هیچ خودرویی وجود ندارد و حتی بررسی‌های میدانی هم نشانگر این است که قیمت خودرو به زیر نرخ کارخانه رسیده است و بنابراین اکنون، بهترین فرصت برای کسانی است که می‌خواهند خودروی جدید بخرند و یا خودروی خود را تبدیل به احسن کنند.

در عین حال البته تداوم این وضعیت چندان به نفع صنعت خودروی کشور نیست و به طور قطع، کمبود نقدینگی ممکن است رشد رو به اوج تولید خودرو در کشور را متوقف کرده و یا حداقل کاهش دهد، این امر علاوه بر تبعاتی که برای خودروسازان دارد، مصرف‌کنندگان را نیز متضرر می‌کند؛ چراکه کاهش تولید ممکن است باز هم خاطرات تلخ سالهای ۹۱،۹۰ و ۹۲ را رقم زده و حاشیه بازار را برای بسیاری از خودروها بوجود آورد که در نهایت، دود آن به چشم مصرف‌کنندگان خواهد رفت، از سوی دیگر، اشتغالی که هم اکنون با رونق تولید در خودروسازی‌های کشور ایجاد شده، مجدد روند رو به نزول را سپری خواهد کرد. بنابراین کاهش قیمت خودرو یک تیغ دو لبه برای مصرف‌کنندگان است و اگرچه ظاهری مثبت و به نفع مصرف کننده دارد، اما در درازمدت، ممکن است منافع مصرف کنندگان را به خطر اندازد.

اما به هرحال اکنون بازار واکنشی را که نسبت به افزایش تولید خودروسازان در پیش گرفته، رکود شدید و عدم خرید خودرو از سوی مردم است که همین امر، به شدت افت قیمت در بازار را رقم زده و در شمار زیادی از خودروها، کار را به رسیدن قیمت بازار به زیر قیمت کارخانه را رقم زده است.

 

جزئیات قیمت انواع خودرو در بازار

هم اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۳۱ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس ۳۰میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پارس دوگانه سوز ۳۷ میلیون تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۳۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۳۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ معادل ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، رانا ۳۱میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل ۴۰میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۷ میلیون و ۵۰۰ تومان، سمند SE معادل ۲۷میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سمند LXمعادل ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سمند EF۷ نیز ۲۹میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و تیبا هاچ بک نیز ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد.

همچنین قیمت هر دستگاه خودروی آریو با گیربکس دستی ۴۸ میلیون تومان، آریو با گیربکس اتوماتیک ۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، کیا سراتو ۱۶۰۰ دنده‌ای ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و کیا سراتو ۱۸۰۰ اتومات ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

 

منبع: مهر