printlogo

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که برای ساخت مترو، هزینه قابل توجهی مورد نیاز است اما با توجه به عمر مفید هر خط مترو و کارآیی آن که حتی به یک قرن می­رسد و چند نسل می­تواند از آن استقاده کنند، این سیستم از نظر اقتصادی در قیاس با سایر سیستم­های حمل و نقلی کاملاً مقرون به صرفه است، گفت: متأسفانه در کشور ما از سرمایه­گذاری­های زودبازده به دلیل محدودیت­های درآمدی استقبال می­شود و طرح­های زودبازده در اولویت قرار دارند.
کد خبر : 6843
تاریخ انتشار : 10 مرداد 1394 12:14:00

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که برای ساخت مترو، هزینه قابل توجهی مورد نیاز است اما با توجه به عمر مفید هر خط مترو و کارآیی آن که حتی به یک قرن می­رسد و چند نسل می­تواند از آن استقاده کنند، این سیستم از نظر اقتصادی در قیاس با سایر سیستم­های حمل و نقلی کاملاً مقرون به صرفه است، گفت: متأسفانه در کشور ما از سرمایه­گذاری­های زودبازده به دلیل محدودیت­های درآمدی استقبال می­شود و طرح­های زودبازده در اولویت قرار دارند. 

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: اگر حمایت لازم از ساخت مترو صورت گیرد، سرمایه­گذاری به عمل آمده تنها ظرف سه سال به بازدهی خواهد رسید و با توجه به سرمایه بالایی که برای ساخت مترو مورد نیاز است، این مهم با بودجه­های محدود و اعتبارات سنواتی پیش نمی­رود و باید با وام­های بلندمدت و فاینانس خارجی، حمل و نقل ریلی را گسترش و توسعه داد. 

وی با تأکید بر این که اگر مترو در سیاست­های کلان بودجه کشور مورد توجه قرار گیرد و تمام فشارها بر دوش بودجه سنواتی نیفتد، می­توان به توسعه مترو امیدوار بود، اعلام کرد: لازم است نگاه فعلی که اتکاء به بودجه سنواتی دارد، تغییر کرده و به نگاه سرمایه­گذاری تبدیل شود و علاوه بر آن، اگر بتوانیم شیب تمایل به سمت پروژه­های کوچک را به سوی پروژه­های بزرگ با بازدهی بیشتر سوق دهیم، این تحولات در مترو هم می­تواند تأثیر مستقیم داشته باشد. 

 

مترو نیازمند توجه ویژه مسئولان ارشد است

معاون شهردار تهران با اشاره به این که امروز مترو بیش از هر زمان دیگری، نیازمند توجه ویژه مسئولان ارشد است، اظهار کرد:    اگر خواهان حل مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران و سایر کلان­شهرهای کشور هستیم، باید به سمت توسعه مترو برویم، ضمن این که امروز مترو به عنوان حمل و نقل ایمن، با دسترسی آسان و مقرون به صرفه، مورد استقبال مردم قرار دارد. 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که مترو در کشور ما مورد توجه مسئولان ارشد قرار ندارد و در تصمیم­گیری­های کلان مدیریتی کمتر به آن توجه می­شود، تأکید کرد: این در حالی است که در حال حاضر در بخش تأسیسات ایستگاه­ها و تجهیزات الکترونیکی مترو در وضعیت مطلوبی به سر می­بریم و حتی در برخی موارد با نمونه­های خارجی رقابت می­کنیم و محصولات داخلی خود را مورد استفاده قرار می­دهیم.   

وی با تأکید بر این که در تولید زیرساخت­های مربوط به مترو به مرز 60 درصد تولید داخل رسیده­ایم، اضافه کرد: کارخانجات   واگن­سازی داخلی توانسته­اند جواب­گوی نیاز مترو باشند، ضمن این که اشتغال­زایی و ایجاد فرصت­های شغلی پروژه­های مختلف مترو را نیز نباید از نظر دور داشت. 

 

مسیر درستی را انتخاب کرده­ایم

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت­های خود در خصوص آثار توافق اولیه هسته­ای بر حوزه حمل و نقل شهری گفت: این توافق می­تواند منجر به خرید مستقیم برخی تجهیزات و حذف واسطه­ها شده و به کاهش زمان و هزینه خرید این تجهیزات منجر شود، ضمن این که در درازمدت می­تواند منجر به سهولت در دریافت تسهیلات و فاینانس شود. 

مهندس تشکری هاشمی با اعلام این که اگر دولت و مجلس شورای اسلامی حمایت کنند و بتوانیم از فاینانس و وام­های بلندمدت در احداث مترو استفاده کنیم، توانایی و ظرفیت ساخت سالانه تا 30 کیلومتر مترو را نیز داریم، افزود: علاوه بر آن، می­توانیم در بخش تولید واگن به سایر کلان­شهرهای کشور نیز کمک کنیم و امیدواریم به نقطه­ای برسیم که مترو در ساعات اوج شلوغی هم بتواند  پاسخ­گوی نیاز مسافران باشد و بتوانیم شرایط مطلوب­تری را به منظور جابه­جایی انبوه شهروندان فراهم نماییم. 

وی در پایان با تأکید بر این که مدیریت شهری در سال­­های اخیر تمام تلاش خود را جهت توسعه کیفی و کمی ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و نظم­بخشی به شهر به کار گرفته و تمام توان خویش را در این مسیر متمرکز نموده، خاطرنشان کرد: با وجود این که با شرایط ایده­آل فاصله داریم اما اعتقاد داریم مسیر درستی را انتخاب کرده­ایم. 

 

منبع: خبرخودرو