printlogo

بازار ایران در سال ۱۳۹۳ و به رغم شدیدترین تنگنای ارزی واردات ۱۰۲ هزار دستگاه از انواع خودروی خارجی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار را تجربه کرد که نسبت به سال ۱۳۹۲ از نظر ارزش ۳۰ درصد رشد داشته است.
کد خبر : 6832
تاریخ انتشار : 09 مرداد 1394 15:03:00

بازار ایران در سال ۱۳۹۳ و به رغم شدیدترین تنگنای ارزی واردات ۱۰۲ هزار دستگاه از انواع خودروی خارجی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار را تجربه کرد که نسبت به سال ۱۳۹۲ از نظر ارزش ۳۰ درصد رشد داشته است. از طرف دیگر میزان تولید انواع خودرو سواری در ایران در سال ۱۳۹۳به ۹۶۰ هزار دستگاه رسید. این تعداد خودرو تولیدی توسط شرکت‌های ایران خودرو ، سایپا، پارس‌خودرو (وابسته به سایپا) و شرکت‌های مدیران خودرو و کرمان خودرو تولید شده‌اند.

از طرف دیگر آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می دهد که حدود ۵۵ درصد خانوارهای شهرنشین در ایران اتومبیل شخصی ندارند. با توجه به اینکه شمار خودروهای فرسوده‌ای که هر سال باید از بازار موجود حذف شوند نیز عدد قابل توجهی است، می توان به این نتیجه ر سید که بازار خودرو ایران بازار جذابی است. در صورتی که میانگین قیمت خودروسوار ی فروخته شده تولیدات داخلی در سال ۱۳۹۳ را حدود ۳۰ میلیون تومان و خودروهای فروخته شده را ۹۰۰ هزار دستگاه فرض کنیم به عدد جذاب ۲۷ هزار میلیارد تومان رسید. با فرض اینکه قیمت دلار به طور میانگین در سال‌های آتی روی عدد ۳۵۰۰ تومان بایستد، ارزش دلاری بازار خودرو ایران حدود ۸ میلیارد دلار است که اگر ارزش واردات خودرو را به آن اضافه کنیم به عدد ۱۰ میلیارد دلار می‌رسیم.

علاوه بر این همسایه‌های ایران مثل عراق، افغانستان، ترکمنستان و ... نیز می‌توانند بازارهای ثانویه مهمی باشند که می توان از ایران به آنها خودرو صادر کرد . به این ترتیب است که خودروسازان آلمانی، فرانسوی ، ژاپنی و کره‌ای چشم به این بازار بزرگ دوخته‌اند. در روزهای سپری شده ابتدا مدیران شرکت بزرگ فولکس واگن که اولین خودروساز جهان شد به ایران آمدند و وعده دادند و وعده گرفتند. سپس فابیوس فرانسوی به همراه برخی مدیران پژو به ایران آمد تا بازاریابی کند. یک خبر اعلام شده از سوی اتاق بازرگانی نشان می دهد که خودروسازان ژاپنی در کنفرانس ویدیویی با همتاهای ایرانی خود آماده می شوند تا به بازار ایران بیایند. در میان این شور و هیچان ورود به بازار ایران اما چند مساله وجود دارد که باید به دقت بررسی شود.

نکته اول: این است که ورود خودروسازان خارجی موجب تعطیلیی واحدهای صنعتی ایران نشوند. زیرا دولت‌ها نمی‌پذیرند موجی از بیکاری گسترده راه بیفتد.

نکته دوم قدرت خرید شهروندان ایرانی است که بخش عمده‌ای از آنها توانایی کافی بر ای خرید اتومبیل‌های بالای ۵۰ میلیون تومان را ندارند و شاید بازار لیزینگ این کار را داغ کند.

 

منبع: خبرآنلاین