printlogo

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که پس از تک نرخی شدن قیمت بنزین،‌ هیچ حمایتی از ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله رانندگان تاکسی به عمل نیآمده، گفت: به جای این که دولت به تاکسیرانان کمک کند و آنها را مورد حمایت قرار دهد، این رانندگان تاکسی هستند که به خزانه پول می‌ریزند و به دولت کمک می‌کنند.
کد خبر : 6666
تاریخ انتشار : 03 مرداد 1394 15:10:00

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که پس از تک نرخی شدن قیمت بنزین،‌ هیچ حمایتی از ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله رانندگان تاکسی به عمل نیآمده، گفت: به جای این که دولت به تاکسیرانان کمک کند و آنها را مورد حمایت قرار دهد، این رانندگان تاکسی هستند که به خزانه پول می‌ریزند و به دولت کمک می‌کنند.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: بر اساس بند قاف تبصره دو قانون بودجه سال گذشته که البته در سال جاری نیز پیش‌بینی شده،‌ اگر اقداماتی در شهر صورت بگیرد که سبب کاهش مصرف سوخت شود، ‌بخشی از درآمدهای ناشی از این کاهش مصرف باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

وی با تأکید بر این که ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تک تک واگن‌های مترو، ‌اتوبوس‌های شرکت واحد و تاکسی‌های شهر، مصایق این قانون محسوب میشوند، اعلام کرد: واقعیت آن است که روش اجرای این قانون به قدری سخت‌گیرانه و پیچیده پیش‌بینی شده که به نظر نمی‌رسد بتوامد خروجی قابل توجهی در خصوص حمایت از حمل و نقل عمومی داشته باشد.

 

به کدام تاکسی پایه گازسوز  می خواهند کمک کنند؟

معاون شهردار تهران با اشاره به این که در مصادیق این تبصره آمده به تاکسی‌های پایه گازسوز به ازای هر کیلومتر پیمایش، 1/1 سِنت پرداخت می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که اصلاً در کشور، تاکسی پایه گازسوز تولید نمی‌شود و اصولاً این نوع تاکسی‌ها در سطح دنیا هم محدود هستند.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که واردات این نوع تاکسی، هزینه بسیار بالایی دارد، تصریح کرد: وقتی شرط اول یعنی تاکسی‌های پایه گازسوز وجود ندارد، خود به خود بقیه شرط‌ها نیز قابل تحقق نخواهند بود و به نظر می¬رسد این قانون، قانونی برای اجرای نشدن باشد، چرا که معلوم نیست کمک 1/1 سنتی قرار است به کدام تاکسی پایه گاز سوز پرداخت شود؟

وی با تأکید بر این که بر فرض بعید، اگر همین کمک 1/1 سنتی را در 200 کیلومتری که رانندگان تاکسی به طور متوسط در هر روز پیمایش می‌کنند ضرب کنیم، با نرخ رسمی‌دلار می‌شود روزانه 6500 تومان که با احتساب 290 روز کاری سال 94، یک میلیون و 885 هزار تومان می شود، اضافه کرد: این در شرایطی است که در حال حاضر، یک راننده تاکسی که پیش از حذف سهمیه بنزین، با لیتری 700 تومان بنزین می‌زد، پس از تک نرخی شدن قیمت سوخت، بنزین لیتری هزار تومان می‌زند که اگر آن را در 30 لیتر مصرف متوسط روزانه هر تاکسی ضرب کنیم می‌شود 9 هزار تومان که با احتساب 290 روز کاری سال 94، دو میلیون و 610 هزار تومان در سال می‌شود.

 

غیبت بند قاف در حمایت از حمل و نقل عمومی 

معاون شهردار تهران با اشاره به این که با این حساب و در حال حاضر، به جای این که دولت به رانندگان تاکسی کمک کند، این  تاکسیرانان هستند که سالانه دو میلیون و 610 هزار تومان به دولت کمک می‌کنند، اظهار کرد: حتی در صورتی که کمک دولت به رانندگان تاکسی محقق بشود نیز باز این تاکسیرانان هستند که سالانه 725 هزار تومان به خزانه پول می‌‌ریزند.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که متأسفانه پس از تک نرخی شدن قیمت سوخت و حذف سهمیه بنزین تاکسی ها، نظام جبرانی برای تاکسیرانان پیش‌بینی نشده و درآمد این قشر خدوم کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: برای اثربخش کردن قانون، در مصوبه مربوطه، به جای کمک به تاکسیهای پایه گازسور که در شهر تهران وجود ندارد، می توانستند تاکسی های دوگانه ‌سوز را مورد حمایت قرار دهند.

وی در پایان با تاکید بر این که از محل بند قاف، نه تنها به رانندگان تاکسی کمکی نشده، بلکه به سایر بخش های حمل و نقل عمومی از جمله شبکه مترو و ناوگان اتوبوسرانی که تأثیر بسیاری در کاهش مصرف سوخت دارند نیز مساعدتی صورت نگرفته، خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت در حمایت از حمل و نقل عمومی غیبت دارد، همچنان که بند قاف در حمایت از تمام بخش‌های ناوگان حمل و نقل شهری، بند غایب است.

 

منبع: خبرخودرو