printlogo

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور با بیان اینکه در حال حاضر تولید بنزین پاسخگوی مصرف نیست اذعان داشت: مدت ها است که تولید داخلی از پس مصرف بالای بنزین در کشور بر نمی آید. در حالی که مصرف روزانه بنزین حدود 70 تا 80 میلیون لیتر است تنها 45 میلیون لیتر تولید بنزین داریم و مابه الاتفاوت آن از طریق واردات تامین می گردد. لازم به ذکر است در دوره مصرف روزانه بنزین بر پایه 60 تا 65 میلیون لیتر 20 تا 21 میلیون لیتر واردات داشتیم اما در شرایط فعلی در حدود 28 میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور را واردات تامین می
کد خبر : 6601
تاریخ انتشار : 30 تیر 1394 14:49:00

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور با بیان اینکه در حال حاضر تولید بنزین پاسخگوی مصرف نیست اذعان داشت: مدت ها است که تولید داخلی از پس مصرف بالای بنزین در کشور بر نمی آید. در حالی که مصرف روزانه بنزین حدود 70 تا 80 میلیون لیتر است تنها 45 میلیون لیتر تولید بنزین داریم و مابه الاتفاوت آن از طریق واردات تامین می گردد. لازم به ذکر است در دوره مصرف روزانه بنزین بر پایه 60 تا 65 میلیون لیتر 20 تا 21 میلیون لیتر واردات داشتیم اما در شرایط فعلی در حدود 28 میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور را واردات تامین می نماید.

ناصر رئیسی فرد اظهار امیدواری کرد: با تحقق وعده وزیر محترم نفت مبنی بر در مدار قرار گرفتن پالایشگاه ملی فارس تا پایان سال که مراحل پایانی بهره برداری را طی می کند انتظار می رود در حوزه بنزین خود کفا شویم. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه های پز جایگاه ها عمر مفید خود را گذرانده اند تصریح کرد: یکی از مسائلی که جایگاه داران با آن دست و پنجه نرم می کنند مسئله خرابی ممتد دستگاه های پز است که  مستهلک و فاقد ارزش اداری به شمار می روند به طوری که بعضا دستگاه ها پس از تعمیر ممکن است فقط تا 2 ساعت کار کنند و می بایست مجددا تحت تعمیر قرار بگیرند. 

وی افزود: مسئله خرابی دستگاه های پز مشکل اساسی اکثر جایگاه داران است و با وجود شکایات متعددی که در این زمینه مطرح شد متاسفانه مسئولین اجرایی سامانه هوشمند گوش شنوا نداشته اند.  

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور در خصوص استراتژی وجود کارت های سوخت در چرخه سوختگیری گفت: کاربرد کارت های سوخت بیشتر از جنبه جمع آوری آمار و اطلاعات مد نظر قرار می گیرد که البته می توان راه های کم هزینه تری نیز برای پیش برد این اهداف پیش بینی کرد.

وی در ادامه گفت: پیرو هزینه هایی که برای تجهیز و نصب امکانات سامانه هوشمند از سوی جایگاه ها و مراکز کنترل شرکت نفت صورت گرفته است ، پیشنهاد می شود که با هماهنگی بانک مرکزی و با کمک شرکت نفت از دستگاه های پز موجود استفاده مناسب به عمل آید. به طوری که با نصب دستگاه پرینتر در تلمبه ها مراجعه کنندگان بتوانند با استفاده از کارت های بانکی عضو شتاب سوختگیری و پرداخت هزینه را هم زمان انجام دهند.

وی افزود: با استفاده از این روش جایگاه داران به نیروی انسانی کمتری نیاز خواهند داشت و جایگزینی پول و پرداخت الکترونیکی به طور زیر ساختی صورت می پذیرد و به این ترتیب مشکل نقدینگی جایگاه ها تا حدود زیادی برطرف خواهد شد. در این میان بانک نیز می تواند از مزایای انباشت نقدینگی بهره مند گردد و پول را به حساب شرکت واریز نماید. 

وی بهترین راه استفاده از امکانات سیستم نفی شده کارت سوخت را پرداخت پول به وسیله کارت های عابر بانک از طریق نازل های عرضه سوخت دانست و گفت: کارت های سوخت فعلی ارزش ریالی ندارند و مسئله اصلی استفاده از کارت های شخصی برای سوخت گیری است تا آمار مصرف بنزین و اطلاعات آماری دیگر برای هر فرد در دسترس باشد که انواع کارت های عضو شبکه شتاب از این امکان برخوردارند. 

ناصر رئیسی فرد در رابطه با وضعیت همکاری بانک ها و جایگاه های عرضه سوخت خاطر نشان کرد: جایگاه ها به عنوان یک واحد تجاری با بانک ها کار می کنند و مسئله مورد بحث در این حوزه شبکه شاپرک بانک مرکزی است. نظر به ایجاد بستر فرهنگی لازم برای استفاده از دستگاه های پز در جایگاه ها تمایل مراجعه کنندگان به پرداخت های الکترونیک افزایش یافته است که انتقال وجوه پرداخت الکترونیک از طریق سامانه شاپرک پردازش می گردد. 

وی افزود: در سامانه شاپرک از زمان پرداخت الکترونیک تا واریز وجه به حساب جایگاه دار گاها از 4 تا 48 ساعت زمان لازم است که این پروسه در روزهای تعطیل یک بار و در روزهای عادی طبق ادعای سامانه شاپرک هر 4 ساعت صورت می گیرد که به واقع زمان بیشتری برای واریز مبالغ سپری می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه با توجه به تناقض موجود، جایگاه داران معمولا با مشکل مغایرت حساب مواجهند و نظر به عملکرد 24 ساعتی برخی از جایگاه ها حقیقتا امکان کنترل دقیق حساب ها وجود نخواهد داشت. روشن است که سیستم شاپرک بانک مرکزی مسبب اصلی مشکل پرداخت های جایگاه داران است چراکه بالای 50 درصد فروش جایگاه ها هم اکنون از طریق کارت صورت می گیرد و در نتیجه انباشت این مبالغ و تاخیر در واریز به حساب، تعهدات مالی جایگاه داران معوق باقی می ماند و بعضا تعطیلی جایگاه بر اثر مشکل نقدینگی رقم خواهد خورد. 

وی با بیان اینکه اگر مشکلات ناشی از عملکرد نامناسب سیستم شاپرک از سر راه برداشته شود همکاری بانک ها و جایگاه ها به خوبی پیش خواهد رفت گفت: لازم به ذکر است که در صورت تاخیر در انتقال پرداخت های الکترونیک مشتریان به حساب جایگاه، نباید بانک های عامل را مقصر دانست چرا که مشکل اصلی از سوی شبکه شاپرک بانک مرکزی است. 

وی همچنین در رابطه با ارائه تسهیلات بانک ها به جایگاه داران اظهار داشت: اعطای تسهیلات از سوی بانک ملت که طرف حساب اصلی شرکت نفت تلقی می گردد با مبالغ مختصری صورت گرفت. شایان ذکر است با توجه به اینکه فعالیت جایگاه های عرضه سوخت با نرخ های بسیار پایین کارمزد عملا توجیه اقتصادی ندارند، پرداخت اقساط وام در واقع گرفتاری مضاعفی ایجاد می کند و به صرفه نیست.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته شبکه های خدماتی از پرداخت حق بیمه، مالیات و عوارض شهرداری معاف می شوند و تسهیلات برای این مراکز با کمترین نرخ بهره در نظر گرفته می شود این در حالی است که جایگاه های کشور 9 برابر از استاندارد های دنیا فاصله دارند و با وجود اینکه جایگاه داری در کشور توجیه اقتصادی ندارد متاسفانه از سوی وزارت دارایی، شهرداری، بیمه تامین اجتماعی و بانک ها هیچ گونه اقدام حمایتی صورت نمی گیرد.

وی تاکید کرد: با ادامه این روند در صورتی که نحوه ارتباط تجاری سازمان های مذکور با جایگاه ها تغییر نیابد و پیگیری های مجموعه جایگاه داران از طریق مجلس و دولت در این زمینه به نتیجه نرسد، در کوتاه ترین زمان بسیاری از جایگاه ها ناخواسته از چرخه فعالیت حذف و در واقع با عدم توانایی تامین هزینه های خرید، پرداخت دیون دولتی و سازمان های مرتبط به سمت ورشکستگی سوق داده می شوند.

وی در پایان گفت: امید است با تحقق وعده هایی که از سوی مسئولین مطرح می شود موفق به ارتقای سطح کیفی جایگاه ها در حد استاندارد های جهانی شویم. 

 

منبع: خبرخودرو