printlogo

نایب رئیس سندیکای موتورسیکلت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای به روز رسانی استانداردهای صنعت موتورسیکلت گفت : صنعت موتور سیکلت ایران تاکنون توانسته استانداردهای مورد تایید سازمان استاندارد و حفاظت محیط زیست را اجرا نماید بنابراین در صورتی که کارخانه ای نتواند استانداردهای تعریف شده را اجرایی کند محصولش از خط تولید خارج خواهد شد.
کد خبر : 6577
تاریخ انتشار : 29 تیر 1394 14:41:00

نایب رئیس سندیکای موتورسیکلت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای به روز رسانی استانداردهای صنعت موتورسیکلت گفت : صنعت موتور سیکلت ایران تاکنون توانسته استانداردهای مورد تایید سازمان استاندارد و حفاظت محیط زیست را اجرا نماید بنابراین در صورتی که کارخانه ای نتواند استانداردهای تعریف شده را اجرایی کند محصولش از خط تولید خارج خواهد شد. 

ابوالفضل حجازی با اشاره به اینکه این روزها صنعت موتورسیکلت مظلوم واقع شده است اظهار داشت : عدم توجه مسئولین و دولت های گذشته به این صنعت و به دنبال آن وضع قوانینی که معمولا قابل اجرا نبوده موجب گردیده بسیاری از سرمایه گذاران سرمایه های خود را از این صنف خارج کنند این در حالی است که سالیانه یک میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور تولید و بیش از 100 هزار دستگاه آن صادر شده است. 

وی با اشاره به تاثیر واردات موتور سیکلت بر جریان تولید افزود: با توجه به سیاست های تحمیل شده متاسفانه تولید موتورسیکلت با کاهش مواجه شده و امروزه بخش وسیعی از موتورسیکلت ها از خارج از کشور وارد می شوند به طوریکه در حال حاضر بیش از 25 تا 30 درصد از موتورسیکلت ها از هند وارد شده و هیچ یک تولید داخل نبوده و به صورت مونتاژ است. 

نایب رئیس سندیکای موتورسیکلت خاطرنشان کرد: در حال حاضر 65 تا 70 درصد موتورسیکلت ها تیپ 125 هوندا است که تولید داخل است. 

حجازی با اشاره به کاهش تولید موتورسیکلت در 4 ماهه اول سال جاری گفت: در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 30 درصد کاهش تولید داشته ایم که عمده دلیل آن رکود و کسری نقدینگی در بازار بوده است.

وی در خصوص تاثیر تحریم ها در کاهش تولید در این بخش تصریح کرد: وجود تحریم ها در این صنعت تاثیر بسزایی دارد ؛ در حال حاضر تنها از کشور های چین و هند موتورسیکلت وارد کشور می شود و از کشورهای دیگر واردات ممنوع است اما در صورت رفع تحریم ها ، بازسازی در ناوگان صنعت موتور سیکلت انجام گرفته و با حرکت به سمت کشورهای اروپایی از تجربه و مشارکت آن ها در تولید موتورسیکلت استفاده خواهیم کرد. 

نایب رئیس سندیکای موتورسیکلت با اشاره به از رده خارج کردن موتورهای  CG 125گفت: این موتورها بیش از 35 سال است که تولید شده و از موتورهای نسل قدیمی محسوب می شوند و نمی توان استانداردهای روز را بر روی آن نصب کرد و باید با برنامه ریزی ، همکاری و سرمایه گذاری این موتورها را جایگزین نمود. 

حجازی با اشاره به جایگزینی موتورهای 125 با موتورهای  Z اظهار داشت: موتورهای 125 به دلیل آلایندگی بسیار زیاد ، پایین بودن امنیت جانی و مصرف سوخت بالا می توانند با موتورهای  Z تعویض شوند زیرا این موتورها دارای آلایندگی و مصرف سوخت پایین و امنیت بیشتری نسبت به موتورهای 125 هستند. 

وی تصریح کرد: در صورت سرمایه گذاری در صنعت موتورسیکلت باید هماهنگی بین انجمن صنعت موتور سیکلت ، پلیس راهور ناجا ، سازمان استاندارد محیط زیست و وزارت صنعت وجود داشته باشد. 

 

موتورسیکلت ها امسال افزایش قیمت ندارند 

وی در خصوص قیمت موتور سیکلت ها خاطرنشان کرد: باوجود افزایش 1 درصدی مالیات بر ارزش افزوده ، قیمت موتورسیکلت نسبت به سال گذشته افزایش نداشته حتی در برخی محصولات بین 5 تا 7 درصد کاهش قیمت نیز مشاهده شده است. 

نایب رئیس سندیکای موتورسیکلت به آمار کارخانه های فعال در زمینه موتورسازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 60 واحد تولید موتور سیکلت در کشور وجود دارد که از این تعداد 30 واحد آن فعال می باشند که با حداقل 30 تا 50 درصد ظرفیت در حال تولید هستند و 50 درصد از واحدهای دیگر یا تعطیل و یا با حداقل 2 تا 3 درصد ظرفیت کار می کنند که به آن ها واحدهای نیمه تعطیل یا از رده خارج شده گفته می شود. 

 

منبع: خبرخودرو