printlogo

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با ورود خودروسازان اروپایی به بازار خودروی ایران برخی از خودروسازان چینی که محصولات بی‌کیفیت تولید می‌کنند از این بازار حذف خواهند شد.
کد خبر : 6512
تاریخ انتشار : 25 تیر 1394 11:03:00

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با ورود خودروسازان اروپایی به بازار خودروی ایران برخی از خودروسازان چینی که محصولات بی‌کیفیت تولید می‌کنند از این بازار حذف خواهند شد.

شهرام آزادی اظهار کرد: درصورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای خودروسازان بزرگ جهانی وارد ایران شده و به تولید مشترک با خودروسازان داخلی خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه حداقل یک سال طول می‌کشد تا اولین خودروی تولید مشترک با خودروسازان جهانی در ایران به تولید برسد، خاطرنشان کرد: ورود خودروسازان خارجی به‌ویژه اروپایی‌ها زنگ خطری برای خودروسازان چینی حاضر در ایران خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد:‌ البته باید توجه کرد که رقابت خودروسازان در بازار ایران فقط در حوزه کیفیت نیست که تصور شود مردم از این پس فقط به سمت خودروهای با کیفیت اروپایی خواهند رفت بلکه موضوع قیمت خودرو نیز برای قشر قابل توجهی از مصرف‌کنندگان ایرانی مهم است.

وی افزود: به عنوان مثال هم‌اکنون حداقل قیمت یک خودروی شاسی‌بلند اروپایی با آپشن‌های متوسط به بالا، 130 تا 140 میلیون تومان است اما خودروی شاسی‌بلند چینی با آپشن‌های قابل قبول به قیمت 75 تا 80 میلیون تومان عرضه می‌شود.

آزادی تصریح کرد: بنابراین برخی از خودروسازان چینی مخصوصا آنهایی که با خودروسازان بزرگ داخلی همکاری می‌کنند به علت کیفیت به نسبت قابل قبول محصولاتشان و قیمت‌های پایین، در بازار خودروی ایران دوام می‌آورند.

وی با بیان اینکه البته برخی از خودروسازان چینی که محصولاتشان کیفیت پایینی دارد قطعا از بازار خودروی ایران حذف خواهند شد، اظهار کرد: اگرخودروسازان اروپایی بتوانند محصولاتی با قیمت پایین و اقتصادی در ایران تولید کنند، عرصه بیش از پیش بر خودروسازان چینی تنگ خواهد شد.