printlogo

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در رابطه با وضعیت کنونی معابر کشور به لحاظ تجهیزات هوشمند ترافیکی اذعان داشت: خوشبختانه در کلان شهرها و مراکز استان ها تجهیز معابر به امکانات هوشمند کنترل و نظارت ترافیک شهری روند رو به رشدی را طی می کند و در برخی کلان شهرها نیز به طور کامل به مرحله بهره برداری رسیده است لیکن غیر از کلان شهر ها و مراکز استان ها در دیگرمناطق کشور وضعیت مناسبی را شاهد نیستیم و نارسایی های زیادی در این زمینه به چشم می خورد.
کد خبر : 6474
تاریخ انتشار : 23 تیر 1394 14:34:00

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در رابطه با وضعیت کنونی معابر کشور به لحاظ تجهیزات هوشمند ترافیکی اذعان داشت: خوشبختانه در کلان شهرها و مراکز استان ها تجهیز معابر به امکانات هوشمند کنترل و نظارت ترافیک شهری روند رو به رشدی را طی می کند و در برخی کلان شهرها نیز به طور کامل به مرحله بهره برداری رسیده است لیکن غیر از کلان شهر ها و مراکز استان ها در دیگرمناطق کشور وضعیت مناسبی را شاهد نیستیم و نارسایی های زیادی در این زمینه به چشم می خورد. 

دکتر امیر جعفرپور با اشاره به تجهیز خیابان ها و هوشمند سازی شبکه حمل و نقل عمومی شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر که جزو کلان شهرها و مراکز استان ها محسوب نمی شوند،  اظهار داشت: اقداماتی در خصوص ایجاد تجهیزات کنترل و نظارت مکانیزه شهرهای با جمعیت بالای 100هزار نفر و هوشمندسازی شبکه حمل و نقل شهرهای بالای 200 هزار نفر که جزو کلان شهرها و مراکز استان ها به شمار نمی روند صورت گرفته است با این وجود امکانات ارائه شده در حدی نیست که بتوان شهر را به لحاظ کنترل ترافیک و حمل و  نقل عمومی هوشمند دانست. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ساماندهی حمل و نقل عمومی کشور در حد متوسط است تصریح کرد: به جرات می توان گفت در شرایط کنونی بالای 50 درصد شهرهای کشور در بخش کنترل ترافیک شهری و حمل و نقل عمومی درون شهری می توانند از امکانات و تجهیزات هوشمند بهره مند گردند. لازم به ذکر است در حوزه حمل و نقل باری به کارگیری تجهیزات هوشمند و کنترل مکانیزه راه و خودروها در حد صفر است. 

وی در خصوص تاثیر کاهش تعداد خودروهای فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی بر سطح خدمات ارائه شده به شهروندان در سال های اخیر عنوان کرد: یکی از مهمترین و کاربردی ترین مزایای به کارگیری تجهیزات هوشمند در سال های اخیر را می توان افزایش بهره وری ناوگان علیرغم کاهش تعداد خودروهای حمل و نقل عمومی دانست. 

وی در ادامه گفت: با وجود توقف توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سال های اخیر و کاهش تعداد خودروهای فعال ناوگان که در برخی شهرها تنزل 50 درصدی داشته است، در خصوص جابه جایی مسافر افزایش قابل توجهی را شاهد بودیم که بدون شک متاثر از کارآیی قابل توجه ابزار هوشمند سازی تلقی می گردد. 

وی دیگر اثر مطلوب استفاده از تجهیزات هوشمند حمل و نقل و ترافیک سطح کشور را در مدیریت شبکه حمل و نقل عمومی دانست و خاطر نشان کرد: بهبود وضعیت در روند مدیریت شبکه حمل و نقل عمومی و برنامه ریزی های شهری کاملا مشهود است به طوری که اگر در گذشته ابزار و نیروی انسانی زیادی برای مدیریت و نظارت بر عملکرد ناوگان به کار گرفته می شد در شرایط کنونی خوشبختانه امکاناتی از طریق سامانه های هوشمند فراهم است که با تکیه بر آن می توان شبکه حمل و نقل درون شهری را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد و علاوه بر آن فعالیت های مربوط به حوزه کنترل و نظارت نیز با صرف وقت و هزینه اندک محقق می گردد. 

 

منبع: خبرخودرو