مهرداد بذرپاش اظهار کرد: شورای رقابت محل قانونی برای افزایش قیمت نیست و نباید توجیهکننده افزایش قیمت باشد چرا که این شورا برای جلوگیری از انحصار در یک مجموعه و شکستن انحصار در برخی کالاها یا تعریف آییننامهها و دستورالعملها شکل گرفته و قیمتگذاری خودرو یا هیچ کالای دیگری به عهده شورای رقابت نیست.
وی افزود: من معتقدم این میزان افزایش قیمت خودرو هیچ توجیه منطقی ندارد و غیرطبیعی است؛ زیرا سال گذشته برخی اقلام با ارز 3800 تومان وارد کشور میشد و اکنون قیمت ارز به 3300 تومان رسیده یعنی 400 تا 500 تومان کاهش قیمت داشته است. طبیعتا همین میزان باید در اقلام خودروهای وارداتی شاهد کاهش قیمت باشیم در حالی که نه تنها کاهشی دیده نشده بلکه شاهد افزایش قیمت هستیم.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: البته به خاطر افزایش قیمت حاملهای انرژی در جریان هدفمندی یارانهها و افزایش حقوق و دستمزد کارگران که سالانه توسط دولت اعمال میشود، این افزایش قیمتها به قیمت تمام شده خودروسازان تحمیل میشود اما بخش زیادی از هزینههای خودروسازان بابت ارز و هزینههای مالی و همچنین کاهش تولید بوده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به کاهش چشمگیر تولید خودرو در سال گذشته، اظهار کرد: در پی کاهش تولید، هزینههای سربار و توزیع شده در خودرو نیز افزایش یافت اما اکنون که تولید بیشتر شده طبیعتا هزینهها هم کاهش مییابد. پس هم هزینههای سربار و هم قیمت ارز کاهش یافته اما متاسفانه در مقابل شاهد هستیم که قیمت برخی خودروها تا 20 درصد افزایش مییابد.
بذرپاش ادامه داد: ما باید این موضوع را به روشهای دیگری جبران کنیم. مثلا هزینههای مالی را کاهش دهیم یا سرمایهگذاریهای غیرعملیاتی را کاهش دهیم و آنها را در حوزه عملیاتی مصروف کنیم.
وی درباره مصوبه شورای رقابت تاکید کرد: توجیه در حاشیه بازار عرضه کردن، توجیه سوختهای است. این یک توجیه برای افزایش قیمت است و در زمانی که من مسئولیت یکی از شرکتهای خودروسازی را به عهده داشتم نیز این منطق گفته میشد اما من در آن زمان هیچ وقت آن را قبول نکردم زیرا تجربه نشان داده که قیمت بازار هیچگاه پایین نمیآید و همیشه بالاتر میرود یعنی همین قیمتهایی که اعلام شده در بازار چندین میلیون تفاوت قیمت وجود خواهد داشت زیرا نظام عرضه و تقاضا قیمت را تعیین میکند و همیشه در کشور ما عرضه برای خودرو وجود داشته است. البته شاید به شکل مقطعی و در عرض 10 تا 15 روز قیمت خودرو در بازار کاهش یابد اما مجددا قیمتها افزایش پیدا خواهد کرد.
بذرپاش با بیان اینکه نحوه قیمتگذاری خودرو در یک لوپ معیوب افتاده که به ضرر مردم است، افزود: ما خودروسازی را به گونهای طراحی کردهایم که هم مردم، هم خودروسازان و هم دولت ناراضی هستند و باید فکر اساسی برای آن شود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قیمت خودرو در یکی دو سال اخیر تا صددرصد افزایش داشته است، گفت: آیا همه عوامل حقوق و دستمزد کارگران صددرصد افزایش یافته یا میزان تولید صددرصد کاهش داشته؟ یا نرخ سود بانکی صددرصد افزایش پیدا کرده است؟ اینطور نبوده پس این میزان افزایش قیمت هم هیچ توجیهی نداشت. ما با این میزان افزایش عملا جبران تولید کاهش یافته سال قبل را میکنیم که این به ضرر مردم است و مردم گناهی نکردهاند که اگر تولید خودروسازان کاهش یافت پولش را از مردم بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: برخی شروطی که شورای رقابت اعلام کرده چیزی شبیه شوخی است و این شورا کاری هم نمیتواند انجام دهد همانطور که یک بار قیمتی اعلام کرد و خودروسازان آن را قبول نکردند و دوباره شورای رقابت قیمت جدیدی را توافق کرد اما به هر حال شورای رقابت بالاتر از دولت نیست و نه حتی دولت و وزیر صنعت، بلکه رییس سازمان گسترش میتواند جلوی مصوبه شورای رقابت و به تبع آن افزایش قیمت خودرو را بگیرد.
بذرپاش در پایان گفت: دولت از سویی اعلام میکند که تورم را به 14 درصد رسانده و از سوی دیگر قیمت خودرو را 20 درصد افزایش میدهیم. مردم این را باور نمیکنند و خودشان در بازار قیمتها را نظاره میکنند لذا اتخاذ تصمیم باید به گونهای باشد که نفع مردم در آن لحاظ شود.
منبع: ایسنا