printlogo

خودروسازان خصوصی کشور اگرچه این روزها با رشد تولید روبرو شده و به اصطلاح ایام شان به کام است، اما نکته اینجاست که تمام تولیدات آنها را محصولات چینی تشکیل می‌دهد و خبری از برندهای معتبر دنیا در خطوط تولیدشان نیست.
کد خبر : 6397
تاریخ انتشار : 21 تیر 1394 15:55:00

خودروسازان خصوصی کشور اگرچه این روزها با رشد تولید روبرو شده و به اصطلاح ایام شان به کام است، اما نکته اینجاست که تمام تولیدات آنها را محصولات چینی تشکیل می‌دهد و خبری از برندهای معتبر دنیا در خطوط تولیدشان نیست.

تا همین چند سال پیش، خودروسازان خصوصی کشور با بزرگان صنعت خودرو دنیا از جمله هیوندایی، فولکس واگن و مزدا کار می کردند و نتیجه این همکاری ها، تولید خودروهایی با کیفیت و مقبول مشتریان، بود، اما "بخش خصوصی خودروسازی" حالا به پایگاه چینی ها تبدیل شده است. 

ریشه این ماجرا را باید در تحریم های بین المللی و خروج خودروسازان بزرگ دنیا از ایران جستجو کرد، چه آنکه با رفتن آنها، خصوصی ها برای بقا، چاره ای جز رفتن به سراغ چینی ها را نداشتند. 

اولین شرکت چینی که توانست به خودروسازی بخش خصوصی ایران نفوذ کند، چری بود، خودروسازی که با ام وی ام کوچکش آمد و توانست کم کم جایی برای خود در بازار کشور دست و پا کرده و مقدمات حضور هموطنانش در یکی از بزرگترین بازارهای خودرو خاورمیانه را فراهم سازد. 

پس از چری که با "مدیران خودرویی ها" کار می کند، خودروسازان دیگری از چین نیز راهی ایران شدند، از جمله لیفان و جک (jac) و فاو (FAW)، که حالا هر کدام برای خود برو بیایی در بازار کشور دارند. چینی ها از روشی خاص برای نفوذ در بازار ایران استفاده کردند و آن، عرضه خودروهایی با قیمت  پایین بود؛ در واقع خودروسازان چینی با عرضه خودروهایی نسبتا ارزان، توانستند در دل مشتریان ایرانی جا باز کنند، هرچند استفاده از امکانات و آپشن های جدید در خودروهای عرضه شده نیز دیگر راهکار چینی ها برای جلب رضایت ایرانی ها به شمار می رود. 

به اعتقاد برخی کارشناسان، چینی ها روش "آزمون و خطا" را نیز به خوبی در بازار ایران پیاده کرده اند، بدین نحو که ایرادات خودروهای خود را با استفاده از فکت های مشتران ایرانی، شناسایی و برطرف می کنند. حتی پیش آمده که ترمز برخی خودروهای چینی نیز ایراد داشته و شرکت تولیدکننده پس از عرضه آن به بازار ایران، متوجه این نقص فنی شده است. 

هرچه هست، در حال حاضر ستون های بخش خصوصی خودروسازی ایران را چینی ها تشکیل داده اند و اگرچه خیلی ها منتظرند با لغو تحریم ها و حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران، آنها (چینی ها) بارشان را ببندند و بروند، اما ظاهرا چشم بادامی ها قصد رفتن ندارند. 

"خصوصی ها گاز خوردند اما نگاهی بیندازیم به آمار تولید خودروسازان بخش خصوصی کشور و ببینیم کارنامه سه ماه نخست آنها به چه شکل بوده است. با توجه به آمار منتشر شده از سوی وزارت "صنعت،معدن و تجارت"، در کل 24 هزار و 32 دستگاه انواع خودرو سواری در بهار امسال توسط خودروسازان خصوصی به تولید رسیده که در مقایسه با بهار 93 رشدی بیش از 72 درصد را نشان می دهد. 

در بین خصوصی ها، کرمان موتور توانسته با تیراژی 13 هزار و 266 دستگاهی، رشدی 130 درصدی را تجربه کند، این در حالی است که بخشی از این تیراژ را خودروهای جک و برخی دیگر را لیفان تشکیل داده است. 

دیگر خودروساز بخش خصوص یعنی مدیران خودرو نیز توانسته در بهار امسال 9 هزار و 418 دستگاه محصول را به تولید برساند و حدود 21 درصد افزایش تولید را به دست بیاورد. این شرکت در حال حاضر به تولید خودروهای چری چین مشغول است.

بنابر آمار منتشره، گروه بهمن هم در بهار امسال فقط یک هزار و 239 دستگاه تیراژ داشته که 559 دستگاه آن "لندمارک" بوده و 680 دستگاه دیگر را نیز "آسا" تشکیل می دهد. هر دو خودرو، چینی به شمار می روند.      

 

منبع: باشگاه خبرنگاران