printlogo

یک کارشناس صنعت خودرو گفت : خودروسازان برای عرضه محصول رقابتی به بازار باید بالای یک میلیون در سال تیراژ تولید داشته باشد در حالی که در دو سال اخیر تولید شرکتها زیر یک میلیون بوده و این مسئله ضربه سنگینی به خودروسازان وارد کرده است .
کد خبر : 637
تاریخ انتشار : 16 تیر 1393 11:24:00

علی جزایری افزود : متاسفانه کاهش توان مالی ناشی از افت تولید در شرکتهای خودروساز موجب تاخیر در پرداخت مطالبات به قطعه سازان شده است.

وی تصریح کرد : هم اکنون بخشی از افزایش قیمتی که مورد درخواست شرکتهای خودروساز است به دلیل کاهش نقدینگی و بخشی نیز به مشکلات و مسائل گذشته باز می گردد. 

وی در ادامه با اشاره به رشد تولید شرکتها در یکی دو ماه اخیر گفت : هر چند شرکتها تلاش دارند تا مشکل افت تولید را جبران نمایند اما قطعا یکی از راهکارهای موثر در این جریان، افزایش تیراژ تولید در شرکتهاست که نفع همه حوزه هارا به دنبال خواهد داشت.

مدیر گروه خودرو دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی نکته مهم در حرکت شرکت های خودروساز را عرضه محصولات رقابتی به بازار عنوان کرد و اظهار داشت : در شرایطی که بازار خودروهای داخلی به جهت کاهش قدرت  خرید مردم دیگر جذابیتی برای مردم ندارد نگرانی خودروساز این است که با افزایش تیراژ و عرضه تولیداتی با قیمتی منطقی نیز باز هم دچار مشکل و افت فروش شوند.

جزایری ضمن اشاره به شیوه کنونی قیمت گذاری خودرو گفت : متاسفانه شرایط بازار خودرو کشور روشن نیست و تاکنون وضعیت کلی این صنعت در ساخت و تولید و فروش شفاف نشده است بنابراین چنانچه این مسائل شفاف شود باقی موارد، خصوصا موضوع قیمت ها روشن خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره آزادسازی واردات خودرو در آینده نزدیک تاکید کرد : برای داشتن نظام سرمایه داری، قیمت گذاری خودرو باید آزاد شوند تا با صنعت خودرو دنیا رقابت شود در غیر این صورت این صنعت ورشکسته شده و از دور رقابت خارج خواهد شد.

وی گفت : البته دولت به منظور حفظ اشتغال بالای موجود در صنعت خودرو همواره با اختصاص تسهیلات مختلف از این بخش از صنعت حمایت کرده است و با در نظر گرفتن تعرفه گمرکی و موارد دیگر همیشه کمک خودروسازان بوده است اما این کمک به دلیل اینکه منطق و اصول درستی به دنبال آن نبوده عملا امروز به شرایطی رسیده که مشکلات وسیعی را برای این صنعت ایجاد کرده است البته مسائل دیگری من جمله محدودیت های بین المللی نیز عملا شرکتهای خودروساز از پای در آورده است.

به گفته وی خودروسازی ایران برای اینکه بتواند سرپا بماند و نظام سلامتی بر آن حاکم شود عملا نیازمند بازنگری وسیعی است بنابراین باید استراتژی وسیعی برای این صنعت تدوین شود و از هر گونه نوسان و تغییر قیمت ها که صرف مسکن های کوتاه مدتی برای این صنعت است جلوگیری شود.

وی تصریح کرد : تخفیف های کوتاه مدت عملا حرکتهای منطقی برای ساخت و تولید در صنعت خودرو نیست و خودروسازی ایران نیازمند بازنگری اساسی و بنیادی است.

 

منبع: خبرخودرو