printlogo

جلسات جداگانه پیشرفت پروژه «خط سفید» در 7 منطقه تهران با حضور قائم مقام شهردار و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و شهرداران و مسئولان مناطق 3، 6، 8، 10، 12، 15 و 18 تهران برگزار شد.
کد خبر : 6203
تاریخ انتشار : 13 تیر 1394 10:53:00

جلسات جداگانه پیشرفت پروژه «خط سفید» در 7 منطقه تهران با حضور قائم مقام شهردار و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و شهرداران و مسئولان مناطق 3، 6، 8، 10، 12، 15 و 18 تهران برگزار شد.

قائم مقام شهردار تهران در این دو جلسه که مجموعاً پنج ساعت و نیم به طول انجامید، اولویت­دارترین طرحی که شهردار محترم تهران بر اجرای آن تأکید ویژه دارند را «خط سفید» اعلام کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح، برقراری نظم و انضباط در شهر، به نحوی است که به تغییر رفتار ترافیکی در هر یک از نواحی 123 گانه و مناطق 22 گانه و در نهایت به کل تهران منجر شود.

دکتر عیسی شریفی افزود: باید نتیجه اقداماتمان در حوزه اصلاح و تکمیل زیرساخت‌های ترافیکی از جمله خط‌کشی‌ها، آموزش و فرهنگ‌‌سازی و نیز اطلاع‌رسانی و تبلیغات را ببینیم و نتیجه کار محسوس باشد که آیا سواره­ها بین خطوط حرکت می‌کنند و آیا پیاده‌‌ها از روی خط‌کشی عابر پیاده عبور می‌کنند؟

وی با اعلام این که نتیجه اقداماتمان را باید در قالب اتفاقاتی که در کف خیابان رخ می‌دهد و تغییراتی که در رفتار مردم حاصل می‌شود ببینیم، تأکید کرد: در پایان شهریور و آغاز مهر باید تغییر محسوسی در نظم و انضباط ترافیکی شهر ببینیم و به این منظور، آموزش عموم شهروندان به ویژه رانندگان حمل و نقل عمومی و تکرار این آموزش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

حتی یک کشته هم زیاد است

قائم مقام شهردار تهران با اشاره به این که اقداماتی همچون آموزش و فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، عملیات عمرانی و آسفالت، اصلاحات هندسی و خط‌کشی، ایجاد ایستگاه‌ها و پهلوگاه‌ها، هوشمندسازی شهر و نصب تابلوهای ترافیکی، همه و همه باید منتج به نتیجه‌ای به نام «انضباط در شهر» شوند، اظهار کرد: خروجی تمام این اقدامات، ایجاد نظم و انضباط در شهر است.

دکتر شریفی با بیان این که در شهری که ترافیک آن از نظم و انضباط برخوردار است، این گونه استنباط و برداشت می‌شود که فرهنگ شهروندان آن شهر و اصولاً سطح فرهنگی مردم آن جامعه بالاست و مردم آن کشور به اصطلاح مردم با فرهنگی هستند، تصریح کرد: اگر خروجی مجموعه اقداماتمان منجر به اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی شود، در این طرح موفق خواهیم بود.

وی با تأکید بر این که هوشمندسازی ترافیک، اقدام ارزشمندی است که اثرگذاری آن زمانی چند برابر می‌شود که راننده متخلف در لحظه تخلف یا حداکثر در همان روز تخلف، پیامک جریمه خود را دریافت کند، اضافه کرد: توکیو با 20 میلیون نفر جمعیت از طریق دوربین‌­ها و نه عوامل انسانی کنترل می‌شود و برگه جریمه شب به شب به درِ خانه رانندگان متخلف ارسال می‌شود.

دکتر شریفی با اعلام این که تعداد کشته‌های سالانه تصادفات ترافیکی تهران ظرف 7 سال، از 1400 نفر به 700 نفر کاهش پیدا کرده، تأکید کرد: در چند سال اخیر، کارهای ارزشمندی در زمینه کاهش تلفات ترافیکی، از توسعه دوربین‌های کنترل ترافیک گرفته تا برگزاری دوره‌های آموزش ترافیک، اتفاق افتاده اما فراموش نکنیم حتی یک کشته هم در شهر تهران زیاد است.

 

دوربین­های کنترل ترافیک تهران دو برابر می­شود

قائم مقام شهردار تهران با اشاره به دستور شهردار محترم تهران مبنی بر افزایش دو برابری دوربین‌های کنترل ترافیک در تهران به دلیل نقشی که این دوربین‌ها در برقراری نظم و انضباط در شهر می­توانند ایفاء نمایند، اظهار کرد: به منظور اثرگذاری اقدامات، باید کارهایمان را برابر استاندارد و با دقت، مطالعه و پژوهش انجام دهیم و در صورتی که اقداماتمان از تأثیرگذاری لازم برخوردار نبودند، بلافاصله کارهای انجام شده را مورد ارزیابی قرار داده و نسبت به آسیب­شناسی روند فعالیت‌هایمان اقدام نماییم.

دکتر شریفی با بیان این که شهرداران مناطق از طریق مراکز کنترل ترافیک محلی باید مرتب سطح منطقه خود را کنترل کنند و نسبت به رفع نقایص موجود در معابر محدوده خویش اقدام نمایند، تصریح کرد: در بسیاری از مواقع، با اجرای یک هم‌سطح‌سازی ساده یا انجام یک اصلاح هندسی کوچک، یک مشکل ترافیکی بزرگ بر طرف شده و جریان ترافیک روان می‌شود.

وی با تأکید بر این که خطوط عابر پیاده، کانال ایمن برای عبور و مرور عابران پیاده است و سواره‌‌ها اعم از رانندگان خودرو و راکبان موتورسیکلت نباید به خود اجازه دهند که به این مسیر امن تجاوز نمایند، اضافه کرد: در موضوع آموزش‌های شهروندی از جمله آموزش رفتارهای ترافیکی، باید از ظرفیت بالای موجود در مدارس استفاده نموده و دانش­آموزان را به مشارکت بگیریم.

دکتر شریفی با اعلام این که باید کارهای عقب افتاده در جهت زیرساخت‌های خط سفید را با استفاده از فرصت تابستان و خلوتی نسبی شهر به سرعت انجام داده و البته مراقب باشیم که کیفیت را فدای سرعت نکنیم، تأکید کرد: همچنین کاهش کشته‌ها و مجروحان و مصدومان ناشی از تصادفات ترافیکی در سال 94 از جمله مهم‌ترین اهدافمان در بخش حمل و نقل و ترافیک است.

 

ظرفیت متروی تهران دو برابر می­شود

قائم مقام شهردار تهران با اشاره به این که همان‌ گونه که توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را وظیفه خود می‌دانیم، برقراری نظم و انضباط در شهر به منظور تأمین آرامش و ایمنی شهروندان را نیز وظیفه خویش می‌دانیم، اظهار کرد: در حال حاضر روزانه 3 میلیون جابه‌جایی از طریق متروی تهران انجام می‌شود که با تکمیل خطوط 6 و 7 مترو، این تعداد به دو برابر افزایش می­یآبد.

دکتر شریفی با بیان این که مهندسی ارزش یعنی این که بتوانیم تعداد 700 کشته و 14 هزار مجروح و مصدوم سالانه تصادفات ترافیکی تهران را سال به سال کاهش دهیم، تصریح کرد: اگر توانستیم هر سال حداقل 100 کشته و 1000 مجروح و مصدوم از تلفات ترافیکی تهران کم کرده و روزی آن را به صفر برسانیم، آن موقع است که می‌توانیم ادعا کنیم در کارمان موفق بوده‌ایم.

وی در پایان با تأکید بر این که آموزش و انتقال فرهنگ مانند تزریق آمپول نیست که به یک باره بر پیکره جامعه وارد شود، بلکه به عنوان کاری طولانی مدت به تکرار، پیگیری و ممارست نیاز دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت مدارس و مساجد در بحث فرهنگ‌سازی و به مشارکت گرفتن آحاد جامعه از جمله دانش‌آموزان به این منظور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

 

شهری توسعه یافته است که نظم و انضباط در آن حاکم باشد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسات با اشاره به این که به عنوان گام نخست تا زیرساخت‌های شهر کامل و خط­کشی‌ها و تابلوهای ترافیکی تکمیل نشوند، انتظار رعایت انضباط از سوی شهروندان انتظار نابه‌جایی است، اظهار کرد: بعد از اصلاح زیرساخت‌های ترافیکی، گام دوم آموزش و فرهنگ‌سازی و گام آخر اعمال قانون و برخورد با متخلفان است.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این‌که آموزش باید به تغییر رفتار مردم منجر شود و برای آموزش قوانین و مقررات باید ابتدا دلایل قانون­شکنی در جامعه مورد ارزیابی و ریشه‌یابی قرار گیرد، تصریح کرد: متأسفانه برخی رانندگان و راکبان موتورسیکلت با رفتارهای غلط ترافیکی خود، نه تنها آرامش و امنیت روحی و روانی جامعه، بلکه جان و مال شهروندان را به خطر می‌اندازند. 

وی با تأکید بر این‌که تهران، شهری است که از بی انضباطی در ترافیک رنج می‌برد و تا نظم در آن برقرار نشود، نمی‌توانیم ادعا کنیم تهران، شهری توسعه یافته است، اضافه کرد: با وجود این‌که مردم ما از فرهنگ غنی اعتقادی و دینی و پیشینه قوی تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند اما متأسفانه بسیاری از ما هنگام رانندگی حقوق دیگران را به درستی رعایت نمی‌کنیم. 

مهندس تشکری هاشمی با اعلام این‌که حاصل بی توجهی به حقوق دیگران، انبوه کشته‌ها، مجروحان و مصدومان و نیز زندانیان حاصل از تصادفات ترافیکی و انبوه سرمایه‌های ملی است که هدر می‌رود، تأکید کرد: به طور متوسط روزانه دو نفر در تهران بر اثر تصادف کشته و حدود 40 نفر نیز مجروح و مصدوم می‌شوند که بخش قابل توجهی از آن­ها را کودکان تشکیل می‌دهند. 

 

تردد 25 درصدی خودروهای غیر مجاز در محدوده زوج و فرد

معاون شهردار با اشاره به این‌ که کودکان در حالی قربانی تصادفات رانندگی می­شوند که هیچ سهم و نقشی در بروز و وقوع این تصادفات ندارند، اظهار کرد: رفتارهای لجام گسیخته گروهی از رانندگان باعث شده هر سال هزاران نفر از مردم کشور ما در شهرها و جاده­ها، جان خود را از دست داده و ده‌ها هزار نفر نیز مجروح و مصدوم شده و تا آخر عمرشان خانه­نشین شوند. 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این‌که علت بسیاری از خسارات و صدمات جبران­ناپذیر ترافیکی، این است که رفتارهایمان چه به عنوان راننده خودرو، چه به عنوان راکب موتورسیکلت و چه به عنوان عابر پیاده استاندارد نیست، تصریح کرد: واقعیت این است که از گذشته­های دور تا به امروز در موضوع آموزش­های شهروندی قصور داشته­ایم، ضمن این ‌که زیرساخت‌های شهر نیز ایمن و کامل نبوده و این‌ها همه دست به دست هم داده­اند تا امروز شاهد چنین رفتارهای تأسف­باری در سطح جامعه باشیم. 

وی با تأکید بر لزوم آموزش 400 هزار راننده حمل و نقل عمومی و رانندگانی که به صورت حرفه‌ای با شغل رانندگی سر و کار دارند، اضافه کرد: رانندگان حرفه‌ای 20 تا 25 درصد کل رانندگان تهران را شامل می‌شوند و از این رو، آموزش مستقیم به این رانندگان از جمله رانندگان سرویس مدارس در فرصت باقی‌مانده تا اول مهر و بازگشایی مدارس را در دستور کار قرار داده­ایم. 

معاون شهردار تهران در پایان با تأکید بر این که در انجام امور، علاوه بر کارآیی باید به اثربخشی کارها نیز توجه داشته باشیم،‌ خاطرنشان کرد: متأسفانه آمار بالای تخلفات رانندگی در سطح شهر غیر قابل تصور است و به عنوان نمونه، در حال حاضر 25 درصد خودروهایی که در محدوده زوج و فرد تردد می‌کنند، خودروهای غیر مجاز هستند و به عبارتی، شاهد تخلف مستمر 25 درصدی در این محدوده هستیم و از این رو، در جهت تغییر رفتارها ترافیکی مردم راه طولانی و سختی را پیش رو داریم. 

 

از اول مهر باید شهر آرام­تر، روان­تر و منظم­تری راشاهد باشیم

همچنین در این جلسه دکتر شهرام گیل‌آبادی مدیر مرکز ارتباطات و امور بین­الملل شهرداری تهران با اشاره به این ‌که کارهایمان باید تأثیر روشن داشته باشند و از اول مهر ماه می­بایست شهر آرام‌تر، روان­تر و منظم‌تری را شاهد باشیم، اظهار کرد: استمرار و تداوم در امور بسیار مهم‌تر از انجام کارهای مقطعی و لحظه‌ای است و اگر در یک نقطه کار کنیم اما در همان یک نقطه کار درست و مؤثری انجام دهیم، بسیار بهتر از این است که در نقاط انبوه و پراکنده کار کم اثر یا بی‌ تأثیر انجام دهیم. 

مصطفی فیضی رییس سازمان بازرسی شهرداری تهرن نیز با بیان این که ترافیک و بی انضباطی­های ترافیکی از اصلی­ترین مسائل و مشکلات شهر تهران است و از این رو، ایجاد نظم در شهر از مهم‌ترین مأموریت‌های مدیریت شهری است، تصریح کرد: این معضل از مهم‌ترین معضلات شهر تهران است که بخش عمده آن ریشه­های فرهنگی دارد و با آموزش و ارتقای سطح فرهنگی جامعه باید در جهت حل و فصل این مشکل بزرگ پایتخت اقدام نماییم.

دکتر علی‌اکبر انجمنی شهردار منطقه 15 در این جلسه با اعلام کاهش 50 درصدی تلفات ترافیکی در این منطقه ظرف مدت سه سال گفت: تعداد کشته­های ناشی از تصادفات رانندگی در جنوب شرق تهران از 86 نفر در سال 90 به 43 نفر در سال 93 کاهش پیدا کرده است. 

دکتر وحید نوروزی شهردار منطقه 18 نیز در جلسه مذکور با تأکید بر این که هم‌زمان با اجرای طرح «خط سفید»، دو اقدام بزرگ دیگر شامل ساماندهی بزرگراه آزادگان و آماده­سازی خط 10 بی آر تی در این منطقه انجام شده، خاطرنشان کرد:   سامان­بخشی به بزرگراه آزادگان به میزان قابل ملاحظه‌ای باعث کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن در این بزرگراه شده است. 

گفتنی است در این جلسه که علاوه بر دکتر رفیع مدیرکل آموزش­های شهروندی شهرداری تهران، سلیمانی راد شهردار منطقه 3، بابایی شهردار منطقه 6، نوری شهردار منطقه 8، عظیمی شهردار منطقه 10، ملکی شهردار منطقه 12، انجمنی شهردار منطقه 15 و نوروزی شهردار منطقه 18 و نیز معاونان و مدیران این مناطق به همراه مسئولان ستادی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز شرکت داشتند، اقدامات و برنامه­های این 7 منطقه در قالب پروژه «خط سفید» به صورت جداگانه ارائه و نقاط ضعف و قوت آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

منبع: خبرخودرو