printlogo

سید فخرالدین شبیری
کد خبر : 62
تاریخ انتشار : 17 خرداد 1393 09:42:00

 معمولاً هر گاه تولید یک محصول بالا می‏رود، نرخ فروش آن پایین می‏آید، اما درباره «خودرو»، این «خواست مردم» تحقق نیافت.

در طی فروردین ماه گذشته، روزی دو هزار دستگاه خودروی سواری (فقط در یکی از کارخانه‏های کشورمان) تولید شده است؛ براساس تازه‏ترین آمار رسمی تولید انواع خودرو در فروردین امسال با رشد 7/72 درصدی از 23 هزار و 473 دستگاه در فروردین 1392 به 40 هزار و 531 دستگاه رسیده است. در این مدت تولید انواع خودروهای سواری نیز با رشد 2/69 درصدی از 20 هزار و 641 دستگاه در فروردین 1392 به 34 هزار و 923 دستگاه یافت. فروردین امسال تولید انواع وانت با رشد 9/106 درصدی از 2606 دستگاه در فروردین 1392 به 5393 دستگاه افزایش یافته است. تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با افزایش 3 درصدی از 203 دستگاه در فروردین 1392 به 209 دستگاه در فروردین 1393 افزایش یافته است. 
در همین حال واردات خودروی سواری به کشور در فروردین 1393 نسبت به مدت مشابه در سال قبل از نظر تعداد و ارزش به ترتیب 35/348 و 79/344 درصد افزایش نشان می‏دهد. میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی فروردین 1393 مبلغ 22 هزار و 682 دلار بود که نسبت به سال گذشته با کاهش 8/0 درصدی مواجه شده است.
به قرار اطلاع ماشین‏های تولید داخل جهت قیمت‏گذاری از سوی «شورای سیاستگذاری قیمت»، در طی دو ماه اخیر، به فروش نمی‏رسید و این امر موجب افزایش قیمت‏ها (بین 3 تا 5 میلیون تومان در بازار آزاد، بازارا دلالی!) شده بود؛ با توجه به اینکه برخی از تحریم‏ها برداشته شده و «قطعات خودرو» با نرخ مبادله‏ای وارد کشور می‏شود مردم انتظار دارند، قیمت‏ها کاهش یابد.
از سوی دیگر مسؤولان کارخانه‏های تولید داخل، مشکلات مالی خاص خود را دارند و عنوان می‏کنند «نرخ برق بالا رفته، مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته، حقوق کارگران و پرسنل مربوط 25 درصد بالا رفته است» و ایشان نیز مجبورند نرخ فروش اتومبیل را نیز بالا ببرند، البته عدم عرضه به موقع تولیدات و کمبود آن در بازار، خود به خود موجب افزایش قیمت‏ها می‏شود.
یکی از فروشندگان ماشین می‏گوید: «وقتی قیمت همه اجناس و خدمات بالا می‏رود، ماشین هم تابعی از این تصمیمات و عملکرد است».
نرخ آب، برق، گاز، عوارض بزرگراه، جریمه ماشین‏ها، مالیات ارزش افزوده، حمل‏ونقل و تاکسیرانی، بیمه شخص ثالث، بنزین، گازوئیل، تلفن ثابت و سیّار و. . . تا 80 درصد بالا رفته است. شما چگونه انتظار دارید نرخ فروش اتومبیل بالا نرود؟
معاون امور صنایع وزیر صنعت و معدن و تجارت درباره فروش خودرو گفت: دستور فروش خودرو به علت نیاز به بازنگری در شورای سیاست‏گذاری قیمت، هنوز به خودروسازان ابلاغ نشده است. این در حالی است که کمبود عرضه خودرو یکی از دلایل رشد قیمت خودرو در هفته‏های اخیر ارزیابی می‏شود. ایشان در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: همچنین پیش فروش‏ها و زمان آن، نحوه تحویل و شرایط اجرا نشدن عقد قرارداد بازنگری می‏شود.
* درباره نرخ کرایه وسایط نقلیه عمومی (تاکسی، اتوبوس، مترو، باربری، کامیون و . . .) باید اضافه کنیم که قرار بود 25 درصد نرخ کرایه‏ها بالا رود اما کمتر به این قرار و مدار توجه می‏شود؛ برخی از رانندگان تاکسی به علت نبودن پول خرد، کرایه بیشتری طلب می‏کنند، مسافربرهای شخصی که حساب و کتاب جداگانه‏ای دارند. اتوبوس‏های حمل مسافر و بار هم کار خودشان را می‏کنند! برای حمل مجلات بالغ بر 30 درصد هزینه‏های اضافی می‏گیرند. خب آنها هم استدلال می‏کنند: بهای گوشت، مرغ، برنج و میوه در همین حدود بالا رفته است. اگر از سوی عزیزان ناظر قیمت‏ها، بازرسی بیشتر و دقت لازم مستمر، به عمل آید این‏گونه بی‏نظمی در قیمت‏ها برطرف می‏گردد. راوی می‏گفت: «برای خرید یخچال، تلویزیون و . . . به فروشگاه بزرگی مراجعه کردم، ایشان از فروش اجناس خودداری کرد، پرسیدم چرا؟ گفت منتظر ثابت شدن نرخ‏ها در بازار هستیم. . .»
مشاور خرید و فروش املاک می‏گفت: «خرید و فروش آپارتمان و منزل راکد است، همه منتظرند تا قیمت‏ها تثبیت گردد» در اینجا لازم است مسؤولان امر، با نظارت بیشتر، تصمیمات عاجلی اتخاذ نمایند.
* واژگونی اتوبوس‏های مسافربری و کشتار مردم بیگناه، در شهر و بیابان همچنان ادامه دارد! حالا در شهر بزرگی چون تهران هم شاهد واژگون شدن اتوبوس شرکت واحد هستیم (که 8 نفر از مسافران کشته و تعداد بیشتری مجروح و مصدوم شدند) می‏گویند جاده‏ها و خیابان‏ها استاندارد نیست، برخی از رانندگان مهارت کافی در کنترل اتوبوس را ندارند و اغلب خواب‏آلوده هستند، تند می‏روند، ماشین‏ها، استاندارد نیستند، پلیس راهنمایی، نظارت کافی ندارد. ملاحظه می‏شود که همه عوامل از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کرده، رفع تکلیف می‏کنند. نتیجه آتش گرفتن اتوبوس‏های «اسکانیا» در بزرگراه قم-تهران و زنده زنده سوختن 44 نفر مسافر آنها به کجا کشید؟ حالا درباره اتوبوس شرکت واحد می‏گویند: 24 ساعت پس از واژگونی مرگبار اتوبوس شرکت واحد در بزرگراه آزادگان، علت این حادثه مشخص شد و پلیس به‏عنوان متولی اصلی تشخیص و اعلام علت حوادث رانندگی «راننده» و «شرکت عقاب افشان» را به یک میزان به‏عنوان مقصر این حادثه اعلام کرد. معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت درباره نتایج نهایی تحقیقات پلیس در خصوص ریشه‏یابی علت این حادثه گفت: «بی‏احتیاطی راننده اتوبوس به علت ناتوانی در کنترل وسیله ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه» و «بی‏مبالاتی شرکت سازنده اتوبوس‏های اسکانیا به خاطر عدم استحکام بدنه و ستون‏های طرفین و استفاده نکردن از شیشه و صندلی‏های مناسب» دو علت وقوع این حادثه است که هر دو به یک میزان مقصر تشخیص داده شده‏اند. 
به قرار اطلاع هم اکنون تعداد 5725 دستگاه اتوبوس «اسکانیا» در حال تردد و جابه‏جایی مسافر در کشور هستند و اینچنین جان گروهی از مردم به خطر می‏افتد و به زودی گرد فراموشی، روی اخبار مربوط می‏نشیند!
* با آغاز فصل تابستان و افزایش مسافرت‏های مردم، «دلواپسیم» که باز هم از این‏گونه وقایع ناگوار رخ دهد، انتظار داریم مسؤولان مربوط با نظارت و دور اندیشی بیشتر، ما را از این «دلواپسی» رها کنند. . . می‏باید برای حفظ جان و سلامت مردم بیش از این بکوشند.
* درباره «بنزین پاک» وزیر محترم نفت گفت: از این پس «بنزین پاک» یورو4، عرضه خواهد شد و بنزین تولیدی کارخانه‏های پتروشیمی (که آلودگی دارد) مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. این هم خبر خوشی است که امیدواریم با راه‏اندازی «پالایشگاه خلیج فارس» و بهره‏برداری از آن، مشکل آلودگی هوا برطرف گردد. ان‏شاءا. . .