printlogo

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، میزان رضایت مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری در نیمه دوم سال 1393 را اعلام کرد.
کد خبر : 6019
تاریخ انتشار : 03 تیر 1394 14:29:00

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، میزان رضایت مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری در نیمه دوم سال 1393 را اعلام کرد. 

بر همین اساس میزان رضایت مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری در نیمه دوم سال 1393 نسبت به نیمه اول این سال، 6.3 درصد افزایش یافته است.

در چهاردهین دوره متوالی اندازه گیری رضایت مشتریان از فرآیند فروش خودر‌وهای سواری ،رضایت مشتریان دو شرکت ایران خودرو و سایپا که هم اکنون بر اساس بررسی ها 90 درصد از سهم بازار خودروهای  سواری را در اختیار دارند ، طی این بازه زمانی نسبت به دوره مشابه سال قبل 5.7 درصد افزایش داشته است.

بر این اساس مشتریان ایران خودرو (با سهم بازار بیش از 53 درصد)، از 1000 امتیاز، نمره 648 را به این شرکت داده اند. همچنین سایپا و پارس خودرو نیز هر کدام با 37.1 و 1.5 درصد سهم بازار خودرو کشور به ترتیب 611 و 588 امتیاز از مشتریان خود دریافت کرده اند.

همچنین بر پایه گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ،شرکت آرین موتور پویا نماینده رسمی محصولات میتسوبیشی در ایران توانست بالاترین میزان رضایتمندی مشتریان را در شش ماهه دوم سال 93 بدست آورد.

همچنین بر اساس تحقیق صورت گرفته شرکت های کرمان موتور و خودروسازان راین هر کدام به ترتیب با 670 و 655 امتیاز از 1000 در جایگاه دوم و سوم جدول رضایتمندی مشتریان قرار گرفتند ضمن اینکه شرکت اطلس خودرو باافت15.5  درصدی بیشترین نرخ افت رضایت مشتریان در مقایسه بانیمه اول سال93 را از آن خود کرده است.

بر اساس چهاردهمین دوره متوالی اندازه گیری رضایت مشتریان از فرآیند فروش خودر‌وهای سواری که مربوط به نیمه دوم سال 1393 است، شرکت آرین موتور پویا باافزایش 20.2 درصدی میزان رضایت در مقایسه با نیمه اول این سال،بیشترین نرخ رشدرضایت را از آن خود کرده است و خریداران میتسوبیشی در این نظرسنجی میزان رضایت خود از عملکرد این شرکت را با ارایه 679 امتیاز از 1000 امتیاز نشان داده اند.

بر اساس این گزارش عمده انتقاد مطرح شده مشتریان در فرآیند فروش خودروهای سواری مربوط به«بالابودن قیمت خودرو» بوده است که بیش از 17درصد مشتریان به صورت مستقیم به آن اشاره کرده اند. 

همچنین با بررسی خصوصیات موردنظرسنجی مشخص شد که کمترین رضایت مشتریان مربوط به خصوصیت "رفع ایرادات احتمالی به هنگام تحویل خودرو " و بیشترین میزان رضایت مشتریان نیز در خصوص "نحوه برخورد پرسنل" بوده است.

در چهاردهمین دوره متوالی اندازه گیری رضایت مشتریان از فرآیند فروش خودر‌وهای سواری که مربوط به نیمه دوم سال 1393 است از 121 هزار و 923 نفراز خریداران خودرو ، 2134 نمایندگی و 14 شرکت عرضه کننده خودروی سواری که بیش از 82 مدل خودرو را در 369 شهر کشورعرضه نموده بودند،مصاحبه گردید و میانگین رضایت مشتریان از خودروهای سواری 638 از 1000 امتیاز محاسبه گردید.