printlogo

عضو انجمن قطعه سازان در رابطه با روند تولید قطعات خودرو در سال جاری اظهار داشت: رکود اقتصادی صنعت خودرو را آنچنان تحت تاثیر قرار داده است که به جرات می توان گفت تولید در کشور رو به نابودی است.
کد خبر : 5874
تاریخ انتشار : 30 خرداد 1394 16:54:00

عضو انجمن قطعه سازان در رابطه با روند تولید قطعات خودرو در سال جاری اظهار داشت: رکود اقتصادی صنعت خودرو را آنچنان تحت تاثیر قرار داده است که به جرات می توان گفت تولید در کشور رو به نابودی است. 

علی اکبر جوانروح در خصوص حجم تولیدات جاری اذعان داشت: در مقایسه با یک ماه فروردین که تقریبا کارخانه ها تعطیل بودند می توان گفت در دو ماه اخیر رشد تولید داشته ایم که این آمار حقیقتا تاسف برانگیز است. 

وی با اشاره به نرخ 3500 تومانی ارز گفت: با وجود ماشین آلات و تجهیزات مستهلک کارخانه های قطعه سازی، نظر به نرخ ارز فعلی طبیعی است که تولید کنندگان اقدام به خرید دستگاه ننمایند. همچنین باید توجه داشت که خودروهایی مانند پژو 405 بیش از 18 سال است توسط کارخانه اصلی از رده خارج محسوب می شوند. بنابراین ماشین آلات فعلی می توانند به تولید قطعات این قبیل خودروها ادامه دهند. 

وی افزود: اما در خصوص بسیاری از خودروهای روز نه تنها به لحاظ ماشین آلات امکان تامین قطعات نیست بلکه در مواردی دانش فنی لازم را نیز در اختیار نداریم به همین جهت قطعات خودروهای جاری از طریق واردات تامین می گردد. 

وی با بیان اینکه سازندگان داخلی در واقع همان واردکنندگان قطعات هستند تصریح کرد: تولید کنندگان داخلی به واردات قطعات از چین مبادرت نموده و این محصولات را به خودروسازان عرضه می نمایند که این قطعات ظاهرا نام تولیدات داخلی را به خود می گیرد. 

وی در ادامه گفت: در پاره ای از موارد این به ظاهر تولیدکنندگان رنگ قطعات را هم نمی بینند و کالای مذبور مستقیما از گمرک به چرخه توزیع وارد می شود.

وی با تاکید بر اینکه سود خودرو سازی توسط برخی از قطعه سازان جذب می شود تشریح کرد: برخی از تولیدکنندگان این حوزه در طول فعالیت خود به قدری صاحب قدرت و جایگاه مالی شده اند که در حال حاضر از پتانسیل خرید کارخانه های خودرو سازی نیز برخوردار می باشند و با داشتن رابطه های مناسب در خصوص گرفتن سفارش با قیمت بالا از خودروسازان سود های اصلی این حوزه را به جیب می زنند. 

وی حضور یک مرجع قانونی در صنعت خودرو را امری ضروری دانست و افزود: با از میان برداشتن رابطه های این صنف و شفاف سازی روابط میان برخی تولیدکنندگان قطعه و خودروسازان هر دو صنعت از وضعیت کنونی نجات خواهند یافت. 

جوانروح در پاسخ به سوال خبرنگار خبرخودرو مبنی برمیزان اثر بخشی ارائه تسهیلات بانکی برای تامین نقدینگی صنعت خودرو اظهار داشت: در تولید سود 10 درصد نیز متصور نیست چطور ممکن است با بهره های 30 درصدی بانک ها به گردش مالی صنعت خودروسازی کمکی بشود. 

وی با بیان اینکه واردات به دلیل سهل الوصول بودن و سودآوری بهتر رکود هر چه بیشتر بازار داخلی را همراه داشته است گفت: در فرآیند تولید قطعات برای تحقق سود از لحظه خرید مواد اولیه تا انجام عملیات تولید و توزیع کالای تکمیل شده و همچنین طی فرآیند تکمیل و فروش خودرو توسط خودروسازان و پرداخت تعهدات مالی به قطعه ساز پروسه زمانی در حدود 8 ماه طی خواهد شد. این در شرایطی است که وارد کنندگان قطعات 5 درصد بهای کالای درخواستی خود را می پردازند و پس از گذشت تنها 2ماه قطعات مذبور را دریافت می نمایند. لزوم پرداخت وجه نقد از سوی خودروسازان برای خرید قطعات وارداتی نیز موجب می شود تا سود حقیقی در مدت زمان بسیار کوتاه تری محقق گردد. 

وی همچنین تاکید کرد:  بدیهی است تمام سیاست های فعلی که روند تولید در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته را به رکود رسانده در جهت حذف تولید داخلی گام برمی دارد. 

وی درخصوص تاثیر نرخ انرژی بر تولیدات افزود: در بدترین شرایط و پر مصرف ترین تولیدات سهم انرژی 8 درصد هزینه تولید است و مواد اولیه سرمایه بر ترین عنصر تولید به شمار می رود چرا که به عنوان سرمایه در گردش اولیه 30 درصد هزینه در برداشته و علاوه بر  آن تا زمان بازگشت مالی و تحقق درآمد زمان طولانی باید سپری گردد و به این ترتیب پس از طی دوره زمانی مورد نیاز سرمایه اولیه دیگر ارزش گذشته را نخواهد داشت. 

وی در  پایان در خصوص بدهی های کلان خودورسازان به تولید کنندگان قطعه گفت: رقم کلان بدهی های خودروسازان به دلیل انباشت بدهی بوجود آمده است و باید مد نظر داشت که مطالبات معوق با ارقام چشمگیر مربوط به قطعه سازانی است که سودهای کلان دریافت می نمایند و  به جرات می توان گفت قطعه سازان مذکور با شرایط فعلی نیز قادر به خرید کارخانه های خودروسازی هستند. 

وی تنها راه حل کاربردی برای رفع مشکلات کنونی صنعت خودرو و قطعه سازی را بازنگری مسئولین در روند سیاست گذاری های اخیر و قبول اشتباهات در این زمینه دانست و اظهار داشت: بدون دخالت مسئولین و اعمال نظارت های دقیق در حوزه صنعت خودرو بهبود شرایط فعلی بعید به نظر می رسد. 

 

منبع: خبرخودرو