printlogo

معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جمع مسئولان آموزش ترافیک مناطق 22 گانه شهرداری تهران اعلام کرد: پارک­های آموزش ترافیک از ابزارهای مؤثر و کارآمد در جهت فرهنگ­سازی ترافیک و نهادینه­سازی قوانین و مقررات ترافیکی در دل و جان کودکان محسوب می­شوند و باید با جدیت مورد حمایت قرار گیرند.
کد خبر : 5831
تاریخ انتشار : 28 خرداد 1394 11:37:00

معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جمع مسئولان آموزش ترافیک مناطق 22 گانه شهرداری تهران اعلام کرد: پارک­های آموزش ترافیک از ابزارهای مؤثر و کارآمد در جهت فرهنگ­سازی ترافیک و نهادینه­سازی قوانین و مقررات ترافیکی در دل و جان کودکان محسوب می­شوند و باید با جدیت مورد حمایت قرار گیرند.

مهندس سید محمد مهدی میرزایی قمی در جلسه­ای که به میزبانی سازمان ترافیک و با حضور مسئولان آموزش و مدیران پارک­های آموزش ترافیک مناطق 22 گانه شهر تهران برگزار شد، گفت: ترافیک به عنوان عاملی اثرگذار و برجسته، دارای ارتباط نزدیک با سایر عناصر فرهنگی است و در قالب پدیده­ای اجتماعی هم بر رفتار فردی و هم بر رفتار اجتماعی افراد جامعه تأثیر می­گذارد.

وی با اعلام این که رانندگی، رفتاری است که شخصیت پنهان افراد را در قالب رفتار اجتماعی در جامعه آشکار می‌سازد، تأکید کرد: رفتار اجتماعی در ذات خود بر آموخته‌های فرد از زمان کودکی به بعد دلالت داشته و در مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تربیتی افراد می­تواند مؤثر باشد.

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که مجموعه اندوخته­های شناختی افراد از سال­های اول تولد تا هنگامی که فرد قادر  می­شود پشت فرمان اتومبیل قرار گیرد، بستر اصلی ایجاد رفتارهای مطلوب یا نامطلوب در رانندگی را فراهم می­آورند، اظهار کرد: کودکان و نوجوانان، سال­ها قبل از آن که واجد شرایط قانونی رانندگی شوند، به تدریج با الگوهای رفتاری بزرگسالان هنگام رانندگی آشنا می­شوند و این رفتارها در وجود آن­ها نهادینه می­شود.

میرزایی با بیان این که آموزش باید از دوران کودکی آغاز شود تا اثرات مطلوب خود را در آینده نشان دهد، تصریح کرد: کودکان، آینده­سازان کشور و مهم­ترین عامل ارتقای فرهنگی و اجتماعی فردای جامعه محسوب می­شوند و آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان امروز، متضمن قانونمندی رانندگان فرداست.

وی با اعلام این که در آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان باید یک سری از برنامه­ریزی­ها مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان، ضامن قانو­نمداری آن­ها در آینده است و زمانی می­تواند مؤثرتر واقع شود که فضاهایی همچون پارک­های آموزش ترافیک و مدارس و اقداماتی همچون تولید و پخش برنامه­های تلویزیونی، بیشتر مورد توجه قرار گیرند.  

وی در پایان با تأکید بر این که وزارت­خانه­های آموزش و پرورش، فرهنگ و آموزش عالی و صدا و سیما که به عنوان نهادهای اصلی تعلیم و تربیت، در فرهنگ­سازی مسئولیت مستقیم دارند نیز باید به موضوع ورود کنند، خاطر نشان کرد: این مجموعه­ها نیز می­بایست با تمام امکانات، فضاها و ظرفیت­های در اختیار به حوزه فرهنگ شهروندی ورود کرده و در مسیر تقویت فرهنگ­ ترافیک گام­ بر دارند

 

منبع: خبرخودرو