فرهنگ مردم مشرق زمین به گونه ای است که زیبایی و ظاهربرایشان اهمیت دارد. البته این مسئله نقشی انکارناپذیر در خرید هر کالای مصرفی دارد که اگر غیر از این بود، طراحان صنعتی باید سراغ حرفه دیگری میرفتند! اما در حاشیه قرار گرفتن عوامل به مراتب مهم تری چون دوام و پایداری خودرو، ایمنی، ارزش در برابر پول پرداختی، هزینه نگهداری، مصارف روزانه، تأمین شدن سریع لوازم یدکی، مصرف سوخت و.. خود این پرسش را بهوجود میآورد که آیا به واسطه فاکتورهای عموماً سلیقهای، یک محصول بادوام اما ساده و کم هزینه خرید؟ یا اینکه میتوان دوام و هزینههای نگهداری را صرفا فدای زیبایی کرد؟ موردی که تندر90 از هنگام ورود به کشور و سپس عرضه توسط دو خودروساز وطنی همچنان با آن دست به گریبان بوده و هنوز نیز بسیاری از مصرف کنندگان، خرید یک محصول خوش سیمای چینی را به آن ترجیح میدهند.
عکس:علی رزوان
گزارش کامل این مقاله را در «مجله ماشین» شماره 390 تیر ماه 1394 مطالعه نمائید.