printlogo

سید فخرالدین شبیری
کد خبر : 5777
تاریخ انتشار : 24 خرداد 1394 12:58:00

روزانه 46 نفر در تصادفات رانندگی کشته می‏شوند

«سال 1394» با رویدادهای خوش آغاز شد؛ نزول برف و باران فراوان و برکات الهی از یک سو و سفرهای 20 روزه ایام تعطیل نوروزی از طرف دیگر، موجب مسرت و شادی مردم گردید. در طول مسافرت‏ها مأموران راهور ناجا مراقب رانندگی خوب رانندگان و سلامت مردم بودند؛ ایشان مرتب از کاهش آمار تصادفات و مرگ و میرها، خبر خوش می‏دادند؛ اخبار و تصاویر این رویدادها برای مردم «شنیدنی» و «دیدنی» بود … خدا را شکر.

* آمار نشان می‏‏دهد که در طی سال گذشته 16 هزار و 872 نفر در تصادفات رانندگی کشته شده‏اند که روزانه بالغ بر 46 نفر می‏شود. (البته 2/6 درصد کمتر از آمار سال 92 است)

* تصادفات به دلایل مختلف (نقص ماشین، خرابی جاده، خواب آلودگی راننده، ریزش کوه و . . .) رخ می‏دهد. خدا را شاکریم که سال به سال تصادفات و مرگ و میر رانندگی کاهش می‏یابد. اما همین تعداد نیز خیلی زیاد است، چون بالغ بر 16 هزار نفر کشته، چندین برابر هم معلول، مصدوم و میلیاردها تومان زیان مالی در بر دارد.

خُب اشاره کردیم که سال نو با نعمت‏های خدای مهربان و کاهش تصادفات آغاز شد، اما در طی ماه‏های اخیر شاهد مرگ و میر فراوان انسان‏ها در ایران و جهان بودیم؛ جنگ‏های خانمان‏سوز منطقه‏ای در یمن، سوریه، عراق، لبنان و فلسطین، انفجارات پی در پی در این کشورها و پاکستان، افغانستان و زلزله نپال (که در آن بالغ بر 8 هزار نفر کشته و 17 هزار نفر مصدوم شدند) باعث فاجعه انسانی و نابودی نسل بشر می‏گردد. کشورهای پیشرفته صنعتی به جای تولید لوازم بهزیستی و سلامت و طول عمر مردم، با تولید و عرضه انواع سلاح مرگبار و صدور آن به کشورهای درگیر، بیش از پیش به آتش‏افروزی‏ها دامن می‏زنند. نتیجه آن می‏شود که همه روزه شاهد و ناظر آنیم.

 

افزایش تصادفات رانندگی

در طی ماه‏های اخیر، آمار تصادفات و کشتار رانندگی، خیلی بالا رفته، طوری که حلاوت و شیرینی اخبار ایام آغاز سال نو را به تلخی و ناکامی تبدیل کرده است:

* تصادف اتوبوس اسکانیا با کوه در فیروزکوه و چپ کردن آن، موجب کشته شدن 12 نفر شد ( این مسافران قرار بود با هواپیما از مشهد به ساری بروند که به علت بدی هوا، هواپیما در تهران فرود آمد و مسافران با اتوبوس به طرف ساری حرکت کردند که متأسفانه نرسیدند)

* تصادف سواری‏های «ب‏ام‏و» و «پورشه» در تهران باعث کشته شدن 5 نفر جوان گردید که شبانه، از مهمانی بر می‏گشتند.

* 6 نفر از فوتبالیست‏های روستایی در لرستان که برای تمرین شبانه! به شهرهای اطراف رفته بودند، هنگام بازگشت ماشین ایشان دچار سانحه شد و سه نفر ورزشکار کشته شدند.

* 12 خودرو در اتوبان امام علی (ع) - تهران به طور زنجیره‏ای با هم تصادف کردند که عده‏ای مجروح شدند.

* دو اتومبیل پژو و نیسان در اتوبان قم – تهران تصادف کردند و همه سرنشینان آنها در شعله‏های سرکش آتش سوختند!

* البته صدها نمونه دیگر هم هست که ذکر همه آنها ملال‏آور است.

 

برخورد با متخلفان رانندگی

قرار است با کسانی که با «رانندگی بد»، سلامت خود و دیگران را به خطر می‏اندازند، شبانه روز برخورد شود. این اقدام راهنمایی از شب جمعه 18/2/94 با شدت در تهران آغاز گردید. معاون ترافیکی پلیس راهور تهران با بیان این که هر شب 500 خودرو به دلیل تخلفاتی چون لایی‏کشی و سرعت غیرمجاز توقیف می‏شوند، گفت: خودروهای با سرعت بالا که به ایست پلیس توجه نکنند، با حکم قضایی توقیف می‏شوند.

بخشی از کاهش تصادفات تهران به دلیل اجرای طرح‏های شبانه پلیس در بزرگراه‏ها و معابر و برخورد با تخلفات سرعت غیرمجاز و لایی‏کشی و حرکات مارپیچ است. این طرح‏ها با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب تشدید خواهد شد. وی با تأکید بر تشدید طرح‏های ضربتی در این رابطه بیان کرد: برخی از رانندگان خودروهای گران‏قیمت با سرعت بالا در معابر و بزرگراه‏های پایتخت تردد می‏کنند و پس از دستور ایست پلیس از محل متواری می‏شوند که طی مکاتبه با مرجع قضایی، قرار بر صدور حکم توقیف این خودروها شد. بیشترین تخلفات شبانه شامل نقص سیستم روشنایی، لایی‏کشی، سرعت غیرمجاز یا حرکت وسایل نقلیه سنگین در مسیرهای سرعت است که ارتکاب دو تخلف حادثه‏ساز نظیر سرعت غیرمجاز و حرکت مارپیچ، توقیف وسیله‏نقلیه را همراه دارد.

در نخستین شب برخورد مأموران راهنمایی با رانندگان متخلف، 47 ماشین لوکس برای مدت 3 روز توقیف شده و رانندگان آنها هر کدام تا دویست هزار تومان جریمه شدند و 5 نمره منفی گرفتند!

* در خصوص تمایل به سرعت و یا جنون سرعت رانندگی، یکی از جامعه‏شناسان عقیده دارد: جنون را نمی‏توان به تمام افرادی که تمایل به سرعت دارند نسبت داد، اما میل به سرعت در دنیای مدرن وجود دارد و این یک واقعیت است. مثلاً سرعت در اینترنت، غذاهای فست‏فود و استفاده از وسایل حمل‏ونقل سریع، همگی نشان از میل به سرعت در جوامع امروز دارد.

نکته اینجاست که مکانی برای تخلیه این حس برای جوانان وجود ندارد، اگر جایی بود که این هیجانات تخلیه شود، ممکن بود بخش قابل توجهی از این میل، فروکش کند.

در کشورهای پیشرفته لاین‏های سرعت آزاد با امنیت کافی وجود دارد، در اتوبان‏های تهران امکان سرعت نیست اما اگر این امکان فراهم شود، هر کسی با هر خودرویی تلاش می‏کند از این فرصت نهایت استفاده را ببرد. البته گاهی عده‏ای از افراد، در شرایطی اقدام به رانندگی می‏کنند که تعادل درستی ندارند و این عدم تعادل به دلیل استفاده از مواد مخدر یا مشروبات الکی بوده است. در همه جای دنیا، ماشین نشان‏دهنده طبقه اقتصادی و اجتماعی افراد است و نمی‏شود از جامعه مادی ما انتظار داشت که یک خودروی لوکس را به خاطر امکاناتی که دارد سوار نشوند، همه ملاک‏ها به سمت مادی شدن پیش رفته، در این دنیا باید دیده شوی و این یک نیاز در همه افراد است.