printlogo

مدیرعامل شرکت ایرتویا نماینده فروش و خدمات پس از فروش تویوتا در ایران، به دلیل پاره ای مشکلات برای برخی خریداران خودرو تویوتا از آنها عذرخواهی کرد.
کد خبر : 5511
تاریخ انتشار : 04 خرداد 1394 16:33:00

«مجله ماشین» - مدیرعامل شرکت ایرتویا نماینده فروش و خدمات پس از فروش تویوتا در ایران، به دلیل پاره ای مشکلات برای برخی خریداران خودرو تویوتا از آنها عذرخواهی کرد.

عبدالرضا فهیمی در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری «مجله ماشین»، در خصوص تاخیر در تحویل خودرو به برخی از مشتریان گفت: در مواردی مانند تغییر مدیریت در راهنمایی و رانندگی، تعطیلات رسمی و تغییر قوانین فرآیند شماره‌گذاری به تاخیر می‌افتد که در این زمینه شرکت ایرتویا نیز ملزم به تبعیت از قوانین و طی مراحل جدید است که این امر زمان بیشتری را طلب می‌کند و ما بابت این تاخیرهای به وجود آمده از مردم پوزش می‌طلبیم.

مدیرعامل تویوتا ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که در حال حاضر تعداد تعهدات معوق شرکت ایرتویا چقدر است؟ اظهار کرد: تعداد معوقات ایرتویا کمتر از 50 دستگاه است و در سال گذشته 99 درصد تعهدات تحویل داده شده، البته در زمینه‌ی شماره‌گذاری برخی از خودروهای تحویل شده به مشتریان مشکلاتی وجود داشت که حل شد.

 

واردات خودروهای بی‌اصالت توسط غیررسمی‌ها

به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، وی اشاره کرد: در حال حاضر حداکثر 25 درصد واردات خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی صورت می‌گیرد و 75 تا 80 درصد بازار در اختیار وارد‌کنندگان غیررسمی است که با توجه به پرداخت نکردن مابه التفاوت مالیات ارزش افزوده به دولت از سوی واردکنندگان غیر رسمی، عرضه کنندگان بازار خاکستری از مزایا و سود بیشتری برخوردار هستند.

فهیمی اظهار داشت: برخی واردکنندگان متفرقه منتظر هستند برایشان مجوز واردات و ثبت سفارش صادر شود تا بدون داشتن پروانه فروش، برای واردات خودرو و عرضه آن با استفاده از خدمات پس از فروش توسط نمایندگان رسمی اقدام کنند.

وی توضیح داد:‌ این واردکنندگان متفرقه به صورت غیرشفاف و با استفاده از کارت‌های بازرگانی افراد دیگر نسبت به واردات خودرو اقدام می‌کنند و در دریافت مالیات بر ارزش افزوده مانند ما با آنها برخورد نمی‌شود.

وی افزود: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، در زمان واردات خودرو توسط نمایندگان رسمی، مالیات بر ارزش افزوده در گمرک بر مبنای ارز مبادله‌ای محاسبه و دریافت می‌شود و پس از فروش خودرو نیز مابه‌التفاوت ارزش خودروی وارد شده و خودروی فروخته شده در کشور محاسبه و دریافت می‌شود، اما این اتفاق در مورد واردکنندگان متفرقه صورت نمی‌گیرد.

عضو انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت:‌ برای حل این مشکل،‌ طرح ساماندهی واردات خودرو در وزارت صنعت شکل گرفت و فشارهای زیادی از سوی شورای رقابت مبنی بر انحصاری بودن واردات خودرو توسط واردکنندگان رسمی مطرح شد.

وی با بیان اینکه طبق این طرح، نمایندگان رسمی باید خدمات پس از فروش خودروهای واردشده توسط واردکنندگان متفرقه را بر عهده بگیرند، گفت:‌ نمایندگان رسمی باید اصالت خودروی واردشده را تأیید کنند، در حالی که مشخص نیست آیا خودروی واردشده توسط افراد متفرقه واقعاً از شرکت مادر خریداری شده یا خیر و در چنین شرایطی، پذیرفتن خدمات پس از فروش این نوع خودروها برای نمایندگی‌های رسمی هزینه‌بر خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در مورد نحوه اجرای دستورا‌لعمل واردات خودرو با مشکل روبرو هستیم، گفت: اگر واردکنندگان متفرقه، خودروی اصیل وارد کنند ما در تأیید آن مشکلی نداریم، اما مسئله مورد بحث، روش تعیین اصالت خودروهای وارداتی است و تضمینی وجود ندارد که خودروی واردشده دچار تغییراتی نشده باشد و اصالت آن حفظ شده باشد. فهیمی افزود: بررسی در این مورد ادامه دارد تا راهکار لازم برای آن مشخص شود.

 

درآمد 100 میلیون دلاری وزارت بهداشت از واردات خودرو

مدیرعامل ایرتویا گفت: سال گذشته عوارض نوسازی ناوگان آمبولانس به عوارض واردات خودرو افزوده شد. وی با بیان این‌که پنج درصد ارزش 105 هزار دستگاه خودروی وارداتی در سال گذشته به نوسازی ناوگان آمبولانس کشور اختصاص یافت، خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن میانگین قیمت 20 هزار دلاری هر دستگاه خودروی وارداتی در سال گذشته بیش از 100 میلیون دلار از این ناحیه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

عضو هیات مدیره انجمن وارد‌کنندگان خودرو ادامه داد: در حال حاضر با توجه به عوارض مختلف مربوط به واردات خودرو تعرفه موثر واردات این کالا حدود 125 درصد است و قیمت هر دلار صرف شده برای واردات خودرو بین 6500 تا 7000 تومان است.

فهیمی افزود: در سال گذشته 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده توسط وارد‌کنندگان خودرو از رده شد و کاهش تعداد خودروهای فرسوده باعث افزایش قیمت این خودروها به چهار تا 4.5 میلیون تومان شده است.

وی با بیان این‌که با تشدید تحریم‌ها در سال‌های گذشته ارتباط مستقیم نمایندگی‌های رسمی با شرکت‌های تولید‌کننده خودرو در خارج از کشور تقریبا قطع شده است، افزود: دلیل آن نیز مشکلات نقل و انتقال پول است.

 

احتمال افزایش قیمت خودروهای وارداتی در صورت رفع مشکلات بین‌المللی

مدیرعامل تویوتا ایران ادامه داد: با این حال در صورت رفع مشکلات بین‌المللی و ارتباط مستقیم با شرکت‌های تولید‌کننده بزرگ در جهان نهایتا امکان کاهش دو تا سه درصدی خودروهای وارداتی وجود دارد با این حال از آن سو ممکن است در آن شرایط تقاضای انباشته‌شده فعلی به یکباره وارد بازار خودرو شده و از این ناحیه قیمت‌ها بین 10 تا 15 درصد افزایش یابد.

فهیمی در پاسخ به این‌که یکی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده است در صورت عدم فروش خدمات گارانتی از سوی نمایندگی‌های رسمی به وارد‌کنندگان غیررسمی به قیمت تعیین شده سه درصد ارزش (SIF)، دست وارد‌کنندگان غیررسمی برای واردات باز خواهد شد، اظهار کرد: اتفاقا ما از آن موضوع خوشحال خواهیم شد، زیرا ما معتقدیم بهتر است مانند گذشته هر کسی بتواند خودرو وارد کنند تا این‌که ما ملزم باشیم به هر خودروی وارد شده فارغ از اصالت آن گارانتی بفروشیم آن هم به قیمت‌ تعیین شده .

 

تصاویر: محمدجواد شبیری