printlogo

سه سال پیش، زمانی که تحریم‌های غرب مانع از صادرات خودروهای شرکت پژو سیتروئن به ایران شد، این شرکت فرانسوی دسترسی خود به دومین بازار خود را از دست داد. تا آن زمان، پژو سیتروئن سالانه حدود نیم میلیون خودرو در ایران می فروخت.
کد خبر : 5420
تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1394 13:10:00

سه سال پیش، زمانی که تحریم‌های غرب مانع از صادرات خودروهای شرکت پژو سیتروئن به ایران شد، این شرکت فرانسوی دسترسی خود به دومین بازار خود را از دست داد. تا آن زمان، پژو سیتروئن سالانه حدود نیم میلیون خودرو در ایران می فروخت.

سه سال پیش، زمانی که تحریم های غرب مانع از صادرات خودروهای شرکت پژو سیتروئن به ایران شد، این شرکت فرانسوی دسترسی به دومین بازار خود را از دست داد. تا آن زمان، پژو سیتروئن سالانه حدود نیم میلیون خودرو در ایران می فروخت.

اما فروش خودروهای دارای برند پژو در ایران همچنان قوی است. بر اساس آمارها، تنها سال گذشته در ایران حدود 300 هزار دستگاه خودرو با برند پژو ثبت شد. شرکایی که زمانی با استفاده از قطعات ارسالی از شرکت پژو، خودرو تولید می کردند، ظاهرا اکنون از جای دیگر قطعات مورد نیاز خود را تامین می کنند.

به گفته افراد نزدیک به شرکت، پژو تحت برند خود کار چندانی در مورد فروش این خودروها نمی تواند انجام دهد. با این حال، این وضعیت نشان می دهد که پژو می تواند بار دیگر امیدوار به فروش محصولات خود در ایران پس از لغو تحریم ها باشد.

به گفته افراد نزدیک به این شرکت خودروساز فرانسوی، پژو ماه گذشته یک موافقتنامه غیرالزام آور با ایران خودرو برای یک سرمایه گذاری مشترک 50-50 جهت تولید مشترک خودرو در زودترین زمان ممکن به امضا رساند.

پژو تنها یکی از شرکت های اروپایی است که پس از لغو تحریم ها قصد بازگشت به بازار ایران را دارد. برخی از بزرگترین گروه های صنعتی اروپا مدتی است در حال آماده کردن زمینه برای ورود به بازار ایران هستند. پاتریک پویان، مدیر شرکت توتال فرانسه در ماه آوریل گفت، «البته» که وی به دنبال ورود مجدد به بازار ایران است.

وی افزود: «ایران دومین ذخایر بزرگ گازی جهان پس از روسیه را دارد و به محض لغو تحریم ها ما به دنبال بازگشت به این کشور خواهیم بود.»

شرکت هایی از کشورهایی که به صورت سنتی دارای روابط با ایران نبوده اند، نظیر لهستان نیز در حال بررسی فرصت های سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران هستند.

پی کی ان اورلن، بزرگترین پالایشگاه نفت لهستان اعلام کرده که علاقمند به فعالیت در ایران است. سخنگوی این شرکت در این باره گفت: «ایران یک بازار بسیار امیدوار کننده به خصوص در زمینه نفت و مشتقات نفتی دارد.»

در بازار خودرو، شرکت رنو نیز از مدتی قبل  و به دنبال کاهش بخشی از تحریم ها، شروع به عرضه محدود قطعات خودرو به ایران کرده است. رنو اعلام کرده، «به دقت تغییرات در وضعیت دیپلماتیک را رصد می کند تا در صورت نیاز برای از سر گیری سطح عادی فعالیت ها آماده باشد.»

همچنین ، شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی می گوید کاهش تحریم ها به این شرکت اجازه خواهد داد  حدود یک میلیارد دلار از دارایی هایش را به خارج انتقال دهد.

بخش  عمده ای از کارهای مقدماتی انجام شده از سوی شرکت های اروپایی ناشی از علاقمندی دولت های آنها به کمک به صنایعشان جهت بازگشت به بازار ایران است.

سال گذشته، فرانسه یکی از اولین کشورهایی بود که هیئتی متشکل از نمایندگان بیش از 100 شرکت را به ایران اعزام کرد تا نشان دهد شرکت ها و کشورهای اروپایی تا چه میزان علاقمند به فعالیت در ایران هستند.

این در حالی است که آمریکا همواره نسبت به انجام چنین فعالیت هایی به کشورهای اروپایی هشدار داده است. از آن زمان تاکنون کشورهایی نظیر ایتالیا، آلمان، اتریش و پرتغال هیئت های تجاری و اقتصادی خود را به ایران اعزام کرده اند و لهستان نیز جدیدترین کشور در این زمینه بوده است.

 

منبع: تسنیم