printlogo

سایپایی ها و پارس خودرویی ها امروز در حالی از جدیدترین محصولات چینی خود رونمایی کردند که روی هر کدام از این خودروها، لوگوی خود را چسبانده بودند.
کد خبر : 5385
تاریخ انتشار : 29 اردیبهشت 1394 15:36:00

سایپایی ها و پارس خودرویی ها امروز در حالی از جدیدترین محصولات چینی خود رونمایی کردند که روی هر کدام از این خودروها، لوگوی خود را چسبانده بودند.

در مراسم امروز که بخشی از آن در سایپا و بخشی دیگرش در پارس خودرو برگزار شد و ادامه آن به پژوهشکده صنعت نفت هم کشید، مسوولان شرکت برلیانس چین نیز آمده بودند تا آغاز تولید انبوه محصولات شان در دو خودروساز بزرگ ایران را جشن بگیرند. بر این اساس، دو محصول 220 H و  230 H در سایپا و 330 H و 320  Hنیز در پارس خودرو تولید می شوند. این خودروها در کلاس B و C به تولید می رسند و قرار است طی سال جاری، بین 20 تا 30 هزار دستگاه از آنها تولید و روانه بازار شود. 

آن طور که مدیرعامل سایپا در مراسم امروز عنوان کرد، 230 H با دنده دستی، قیمتی برابر با 37 میلیون تومان خواهد داشت و قیمت 330 H دنده اتومات نیز 54 میلیون تومان تعیین شده است. به گفته سعید مدنی، این خودروها ابتدا با داخلی سازی 15 درصدی تولید می شوند و تا پایان سال نیز میزان داخلی سازی آنها به 30 درصد و در نهایت به 60 درصد افزایش خواهد یافت. 

مدیر عامل سایپا در ادامه با بیان این‌که 60 میلیون دلار برای راه‌اندازی خطوط تولید برلیانس سرمایه‌گذاری شده است، تاکید کرد: شرکت برلیانس با BMW آلمان شراکت دارد و حجم تولید آن در چین به یک میلیون دستگاه در سال می رسد. 

به گفته مدنی، خودروهای برلیانس با برند سایپا و طی پنج تا شش سال تولید خواهند شد و پس از آن ممکن است تولیدشان به صورت فیس لیفت ادامه یابد. وی این را هم گفت که سایپا با یک شرکت چینی دیگر نیز در حال مذاکره است. به نظر می رسد منظور مدیرعامل سایپا از این شرکت چینی، "چانگان موتور" است که پیش تر بر سر همکاری مشترک، به تفاهماتی با سایپایی ها رسیده بود. 

اظهارات مدیرعامل سایپا در شرایطی است که این شرکت لوگوی خود را روی محصولات شرکت چینی برلیانس نصب کرده و این خودروها با برند سایپا تولید و روانه بازار خواهند شد. 

آن طور که برخی مسوولان این شرکت در مراسم دیروز عنوان کردند، برلیانس چین پذیرفته که سایپا محصولات تولیدی این شرکت در ایران را با برند خود (لوگوی سایپا) تولید و عرضه کند. 

به گفته آنها، هدف برلیانس از این اقدام، به اصطلاح جا انداختن محصولاتش در بازار ایران با استفاده از برند سایپا است. ظاهرا قرار است پس از آنکه محصولات برلیانس در بازار ایران جا افتادند، این شرکت به اجاره نشینی لوگوی سایپا روی خودروهایش پایان خواهد داد. 

به عبارت بهتر، برلیانس چین با اجاره کردن لوگو سایپا، قصد گرفتن بخشی از بازار خودرو ایران را دارد، شرکتی که البته گفته می شود جزو خودروسازان مطرح چین بوده و خودروهای تولیدی اش در سایپا و پارس خودرو، از کیفیت نسبتا مناسبی برخوردارند. 

هرچه هست، از امروز تا پنج شش سال دیگر، لوگوی سایپا روی خودروهای برلیانس چین مستاجر خواهد بود و باید دید "پروژه لوگوهای اجاره ای" در نهایت به نفع سایپا تمام خواهد شد یا برلیانس.      

 

افزایش 15 درصدی قیمت خودرو 

اما در حاشیه مراسم امروز، از مدیر عامل سایپا در مورد افزایش قیمت خودروهای داخلی سوال شد و وی نیز در پاسخ گفت:اگر شورای رقابت موافقت کند، 15 درصد به قیمت خودروهای داخلی اضافه خواهد شد. 

مدنی با بیان اینکه افزایش قیمت احتمالی، زیاد نخواهد بود، تاکید کرد: به دلیل افزایش تورم، افزایش حقوق و دستمزد و قیمت حامل‌های انرژی قیمت خودرو باید افزایش یابد که البته این افزایش به صورت جهشی نخوهد بود. به گفته مدیرعامل سایپا، این شرکت قیمت تمام شده محصولات خود را به شورای رقابت ارائه کرده و هفته آینده تصمیم نهایی در این مورد توسط شورا، گرفته خواهد شد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران