مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه باید برای بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه برنامهریزی کنیم، گفت: فاصله کم بین قیمت خودروهای تجاری وارداتی و ساختهشده در داخل، در برخی موارد تولید داخل را از توجیهپذیری خارج میکند.
سعید مدنی امروز در مراسم رونمایی و افتتاح خط تولید نسل جدید کامیونهای ولوو FH اظهار داشت: فاصله اندک بین قیمت تولید خودروهای تجاری به روش CKD و واردات آن باعث شده تا تولید در داخل به روش قطعه CKD در مقایسه با خودرو ساخته شده وارداتی CBU توجیه اقتصادی نداشته باشد.
وی ادامه داد: باید برنامه ساخت داخل خودروها را در دستور کار قرار دهیم، تا تولیدات داخلی توجیه قیمتی داشته باشند و قابل رقابت باشند.
وی با بیان اینکه گروهی در کشور به دنبال واردات خودرو هستند، افزود: تلاش میکنیم تا با تولید داخل جلوی این افراد را بگیریم.
مدنی با بیان اینکه شبکههای خدمات پس از فروش یکی از ویژگیهای شرکتهای خودروساز داخلی است، گفت: در این زمینه با بخش خصوصی عرضهکننده خودرو رقابت داریم البته معتقدیم آنها نیز باید رشد داشته باشند، ولی نباید از سهمیه ما کم کنند.
وی با اشاره به بازار 400 میلیون نفری منطقه اظهار داشت: باید برای تامین نیاز این بازار و نه بازار 70 میلیونی داخل برنامه ریزی کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد: به تولید حداکثری برسیم و بازارهای صادراتی مناسبی را در اختیار داشته باشیم.
وی همچنین از مذاکره به شرکتهای رنو و نیسان برای تولید محصولات جدید در ایران خبر داد و گفت: امیدواریم با فعال شدن این تولیدات، به سطح مناسبی از تولید خودرو در کشور برسیم.
مدنی تصریح کرد: در تولید خودرو به روش CKD با کوچکترین تغییرات در قیمت ارز، تولید از حالت اقتصادی خارج میشود و بحران به وجود میآید.
وی افزود: برای مقابله با این مسئله داخلیسازی محصولات را در دستور کار داریم.
منبع: فارس