«مجله ماشین» - قیمت گذاری خودرو درکشورمان سالهاست با معرفی هر محصول جدیدی از سوی خودروسازان داخلی با چالش روبرو می شود و حتی شورای رقابت هم نتوانسته این مشکل را حل کند.
در همین رابطه، مسیح فرزانه کارشناس صنعت و بازار خودرو ضمن پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری «مجله ماشین» که کمپانی های خودرو سازی معروف جهان، اتومبیل های تولیدی خودشان را بر چه اساسی قیمت گذاری می کنند؟ گفت: عموما درکشورهای صنعتی دنیا که صاحب صنعت خودروسازی قدرت مندی هستند، یک سری پارامترهای مشخص در قیمت گذاری خودروها نقش کلیدی ایفا می کنند. اگر بخواهیم به صورت پایه ای نگاه کنیم، بدلیل اینکه بخش اعظمی از هر خودرو را فلزات دربرگرفته اند، قیمت فلزات بسیار مهم است. سپس جمع بندی روی قیمت قطعات تمام شده صورت می پذرید. امروزه دیگر خود خودرسازها تمامی قطعات مورد نیازشان را در داخل تامین نمی کنند و بخش عمده آن توسط قطعه سازان خارج کارخانه ( چه درداخل آن کشور و چه خارجی ) تولید می شود. این مسئله تاثیر مهمی در کاهش قیمت تمام شده ماشین دارد.
وی افزود: عوامل دیگری مثل بررسی رده های قبل و بعد از آن محصول در راس هرم قرار می گیرند. یعنی تیم تحقیق و توسعه بازار و سپس بازاریابی با یک سری تحقیقات میدانی و داخلی مشخص می کند که مثلا فاصله بین کلاسهای قیمتی در یک برند چقدر باید باشد که هر طیفی از مشتری را راضی کند. یکی دیگر از کلیدهای این بخش میزان عرضه و تقاضا برای آن ماشین در بازار داخلی و خارجی است و خودروسازان عموما با اطلاعاتی که از این بخش دارند بین نسبت تیراژ ، تقاضای بازار و قیمت خودرو یک تعادل منطقی ایجاد می کنند.
سپس میزان نرخ رشد اقتصادی و تورم در آن کشور، ارزش پول رایج آن کشور درمقابل ارزهای رقیب، جایگاه آن محصول در بین اقشار مختلف جامعه و اینکه قرار است در چه سبدی قرار گرفته و چه طیفی از مردم بیشتر آنرا خریداری کنند و از همه مهمتر قیمت رقابتی با محصولات سایر برندها است که می توان گفت یک بخش حیاتی است. یعنی تیمی متشکل از کارشناسان با دریافت و گردآوری آمارها از بازار در قالب توان خرید مشتری ، نوع مشتری ، محصولات رقیب و... نهایتا مشخص می کنند که قیمت این ماشین چه اندازه باشد که هم برای شرکت سود آور است و هم مشتری پسند و رقابتی. حتی بسیاری از شرکتها برای پی بردن به فاکتورهای قیمت گذاری رقابتی رقبایشان یک دستگاه از خودروی رقیب را خریداری و آنرا بصورت دقیق بررسی وحتی کیفیت و قیمت قطعات سوار شده روی آن را استخراج می کنند که درطی سالهای اخیر چنین استراتژی از کره ای ها بسیار دیده شده و یکی از دلایل موفقیت انها در بازار در بخش فروش، سیاستهای هوشمندانه بوده است.
حتی کلینیکهای خودرو نیز با قرارگرفتن چند رقیب با برندهای گوناگون درکنارهم دراین امر بسیار مفید عمل می کنند.
درنهایت با بررسی تمامی فاکتورهای بالا یک قیمت نهایی برای خودرو انتخاب و پس از اعلام به وزارت خانه صنایع آن کشور رسیده و با احتساب مالیات برروی شیشه جلو خودروها چسبانده می شود.
البته قیمت تولیدی ماشین توسط کمپانی با آن عددی که دست نماینده فروش و سپس مشتری می رسد کاملا متفاوت است. شیوه رایج و کاملا قانونی خودروسازان بزرگ دنیا این بوده که قیمت یک ماشین تقریبا با قیمتی 15 تا 35 درصد پایین از آن عددی که در بازاروجود دارد بدست یک نمایندگی فروش رسمی بزرگ می رسد. عدد تخفیف مشخص شده ( از 15 تا 35 درصد) رابطه مستقیمی با میزان خرید آن نمایندگی و میزان فروشش داشته و قاعدتا هرچه میزان سفارش گذاری افزایش داشته و عمده باشد، تخفیف شرکت مادر برای فروشنده بیشتر می شود.
توجه به این موضوع هم خیلی مهم است یکی از موانع بزرگ قیمت گذاری برای خودروهای وارداتی در کشورهای صنعتی دنیا یعنی عوارض واردات عملا وجود ندارد و به همین دلیل است که مثلا شما مشاهده می کنید درکشورهای صاحب صنعت خودروسازی مثل ژاپن و آلمان با وجود تولید خودروهایشان درمقیاس وسیع اما واردات برندهای خارجی به راحتی صورت گرفته و محصولات خارجی با داخلی رقابت نموده وحق انتخاب گسترده و جذابی را دراختیار مشتری قرارمی دهند.