printlogo

درحالی که تنها 72 ساعت از اعلام تفاهم هسته ای بین کشورمان و1+5 می گذرد، خبرگزاری ها و رسانه های بزرگ بین المللی و داخلی به بررسی اثرات آن بر اقتصاد و صنعت ایران می پردازند. دراین میان فعالان بازار خودرو، با نگاهی امیدوارانه به انتظار تاثیر این تفاهم نامه در کسب و کار خود هستند.
کد خبر : 4396
تاریخ انتشار : 16 فروردین 1394 13:10:00

«مجله ماشین» - درحالی که تنها 72 ساعت از اعلام تفاهم هسته ای بین کشورمان و1+5 می گذرد، خبرگزاری ها و رسانه های بزرگ بین المللی و داخلی به بررسی اثرات آن بر اقتصاد و صنعت ایران می پردازند. دراین میان فعالان بازار خودرو، با نگاهی امیدوارانه به انتظار تاثیر این تفاهم نامه در کسب و کار خود هستند.

در همین رابطه مسیح فرزانه، کارشناس صنعت و بازار خودرو در پاسخ سوال مطرح شده از سوی خبرنگار پایگاه خبری «مجله ماشین» درخصوص اینکه با توجه به رفع تحریم ها و ورود خودروهای روز اروپایی، آیا خودروهای چینی ناچاربه ترک کشورمان هستند می گوید: از زمان اعلام توافق هسته ای ژنو تاکنون، کارآفرینان، سرمایه گذاران و شرکت های مختلفی، ضمن ارتباط با برندهای مختلف خودرویی و صنعتی در دنیا علاقمندی خود را جهت ثبت نمایندگی وآغاز فعالیت واردات محصولات روز اروپایی و آمریکایی اعلام نمودند.

وی افزود: انتشار همین اخبار کافی بود که بازار و مصرف کننده را به فکر فرو برد که آیا می توان امیدوار بود، با ورود برندهای صاحب نام خودرویی شاهد، خروج و یا کم رنگ شدن خودروهای چینی در بازارکشورمان باشیم؟ ازآنجایی که طبق قوانین تجارت کشورمان، ثبت نمایندگی های تجاری خودرویی، نیازمند یک فرآیند زمان بر و دشوار است، از طرفی دیگر این قراردادها در بازه زمانی 2 تا 5 ساله به امضا می رسد و ملزم به ارائه خدمات پس ازفروش 10 ساله پس از ثبت آن برند درکشور هستند، پس در کوتاه مدت نمی توان انتظار خداحافظی یا کم رنگ شدن برندهای چینی در کشور را داشت.

فرزانه در ادامه می افزاید: خودروهای چینی در طی چند سال اخیراز دو طریق خطوط مونتاژ خودروسازان داخلی وسرمایه گذاران خصوصی با ثبت نمایندگی به صورت مستقیم وارد کشور می شوند که عملا قرادادهای دو طرفه و مشارکتی با طرف چینی برای مونتاژ و سپس عرضه محصول دربازارایران طبق قوانین کشور برای کوتاه مدت منعقد نمی شوند. 

همچنین برخلاف واردات مستقیم خودروهای چینی، در بحث مونتاژ و یا تولید، شرکت ایرانی و چینی موظف به پیاده سازی فن آوری، احداث خطوط تولید، آموزش نیروی متخصص هستند. شایان توجه است که بخش بزرگی از این قراردادهای مشارکت و سرمایه گذاری در دولت قبل و در زمان تشدید تحریم ها منعقد شده و تا پایان زمان خود ضمانت اجرایی دارد و درصورت فسخ از سوی هریک از طرفین قرارداد، می تواند سبب پرداخت ضررو زیان شود.

از طرفی دیگر با بررسی تحولات اخیرمی توان پی برد که،  اثرات مثبت تفاهم نامه سوئیس ( لوزان ) بر بدنه صنعت کشور نه در کوتاه مدت، بلکه طی یک بازه زمانی 2 تا 6 ساله میسرخواهد شد. چینی ها نیز که به دنبال جای پای محکم تر و بازار فروش در کشورهای درحال توسعه هستند، به راحتی حاضر به ترک میدان نخواهند بود.

فرزانه اشاره کرد: با وجود مذاکرات صورت گرفته، نمی توان به سرعت انتظار ورود برندهای اروپایی و خودروسازان مشهور را به کشورمان داشت و درصورت ورود آنها نیز چالش بزرگشان با چینی ها درخصوص قیمت تمام شده این محصولات است.

وی در پایان متذکر می شود: معتقدم کم رنگ شدن حضور برندهای خودرویی چینی درکشورمان در طولانی مدت و درصورت حضور پررنگ و متنوع خودروسازان اروپایی میسرخواهد بود؛ که دراین میان دوخودروساز بزرگ داخلی، به دلیل در اختیار داشتن سهم قابل توجی از بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل سیاست گذاری، عوامل اصلی این جابجایی ها هستند.