printlogo

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : اجرای واقعی اصل 44 قانون اساسی و ایجاد قطب سوم خودروسازی بهترین راهکار برای رفع مشکلات کنونی صنعت خودرو است .
کد خبر : 430
تاریخ انتشار : 07 تیر 1393 11:20:00

حسین گروسی با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری خودرو جواب نمی دهد تصریح کرد : نمی توان با تعیین دستوری قیمت خودرو و افزایش حاشیه بازار انتظارداشت که قیمت خودرو کاهش یابد .

 

وی افزود : آیا قیمت گذاری که در دو سه سال اخیر توسط سازمان حمایت و  شورای رقابت صورت گرفته جواب داده و مشکل قیمت را در صنعت خودرو حل کرده است ؟ چرا باید راه اشتباه گذشته در بحث قیمت خودرو همچنان ادامه یابد.

 

وی تاکید کرد : تجربه نشان می دهد روش قیمت گذاری دستوری خودرو بدون اینکه عرضه و تقاضا در بازار تنظیم شود جواب نخواهد داد.

 

وی با اشاره به نظراقتصاددانان مبنی بر اینکه دستورالعمل نامرئی در بازار قیمت را تعیین می کند تاکید کرد  : دستورالعمل نامرئی عرضه و تقاضاست در صورتی که عرضه و تقاضا نسبت درستی داشته باشد قطعا قیمت در بازار نیز متعادل خواهد شد در غیر این صورت با قیمت گذاری خودرو و بخش نامه همین می شود که امروز پس از گذشت 3 سال ، بازگشت به شرایط گذشته شده و مجددا بحث قیمت گذاری مطرح می شود.

 

وی علت اصلی مسائل مطرح در خصوص قیمت خودرو را کاهش تولید عنوان کرد و اظهار داشت : کاهش تولید در دو سال اخیر دلیل اصلی مسائل و مشکلات قیمت خودرو است که تا کنون این موضوع مرتفع نشده است.

 

نماینده شهریار در خانه ملت با توجه به طرح وجود انحصار در بازار خودرو، راه اندازی قطب سوم خودروسازی را راهکاری اساسی در این جریان ذکر کرد و گفت : هر چند برای رفع انحصار قیمت گذاری صورت گرفت که این اقدام نیز جواب نداد بنابراین بهترین تصمیم و راه حل در این ارتباط  ایجاد قطب سوم خودروسازی است که موجب رقابت پذیری  و رفع انحصار خواهد شد.

 

گروسی با بیان اینکه صنعت خودرو ایران با وجود فعالیت شرکت های متعدد خودروسازی انحصاری نیست ، افزود : البته در صورت وجود هر گونه انحصار نیز بخش خصوصی آمادگی دارد تا نسبت به سرمایه گذاری در این خصوص و ایجاد قطب سوم خودروسازی وارد شود تا با افزایش رقابت پذیری، انحصار مطرح شده در این ارتباط حل شود.

 

وی تاکید کرد : افزایش تولید ، سرمایه گذاری جدید ، خصوصی سازی واجرای واقعی اصل 44 قانون اساسی ، افزایش سهام شرکتها و مجوز ایجاد قطب سوم خودروسازی قطعا بسیاری از موانع و مشکلات صنعت خودرو ایران را رفع خواهد کرد.

 

منبع: خبرخودرو