printlogo

جواد علیپورصدری
کد خبر : 4197
تاریخ انتشار : 05 فروردین 1394 12:46:00

تا سال 1392 کمتر کسی از میزان دقیق مبلغ جریمه‏های دریافتی توسط راهنمایی و رانندگی خبر داشت و اندک مسؤولی درباره این موضوع صحبت می‏کرد، اما اوایل امسال سردار مؤمنی در جایگاه رئیس پلیس راهور کشور، واریز مبلغ هزار و 100 میلیارد تومان به خزانه کشور طی سال 92 از محل جریمه‏های راهور را به اطلاع مردم رساند و پیش‏بینی کرد در سال جاری، رقم یاد شده از رشدی 40 درصدی برخوردار شود. این در حالی است که این درآمد برای سال 1392 حدود 900 میلیارد تومان محاسبه شده بود!

در لایحه بودجه امسال نیز پیش‏بینی شده پلیس راهور، هزار و 620 میلیارد تومان از محل جرایم به خزانه واریز کند، رقمی که نسبت به پیش‏بینی سال‏ 1392 با افزایش 80‏ درصدی مواجه بود ولی از اصل درآمد، نزدیک به 70 درصد بالاتر است و چنانچه حداقل همین رویه بالا رفتن 122درصدی درآمد نسبت به پیش‏بینی سال جاری نیز ادامه داشته باشد، باید منتظر رقمی حدود 1980 میلیارد تومان در سال 1393 باشیم! 

قرار است در سال آینده این عدد به 2 هزار و 200 میلیارد تومان برسد، پس درآمدهای سال آینده از این منبع نسبت به مصوب سال‏جاری با افزایش 5/37 درصدی مواجه ‏شده‏ ولی بی‏شک بر اساس آنچه در بالا گفتیم، شواهد موجود و این نکته مهم که به‏طور معمول در پیش‏بینی درآمد‏ها حداقل‏ها محاسبه می‏گردند، عدد اصلی، بیش از اینها خواهد بود. 

بررسی درآمد‏های پیش‏بینی شده از جرایم رانندگی در لوایح بودجه سال‏های 1385 تا 1393 رشد 300 درصدی این منبع پس از افزایش بهای جریمه‏های رانندگی را نشان می‏دهد، در حالی که دولت در بودجه سال‏های 1389 تا 1391 درآمد حاصل از جرایم رانندگی را تنها 400‏ میلیارد تومان پیش‏بینی کرده بود.

بر اساس آخرین اعلام سردار مؤمنی بیش از 27‏ میلیون خودرو شامل انواع موتورسیکلت، اتومبیل‏های سواری و مسافربری، وانت، کامیون، تریلی و... در کشور تردد می‏کنند. زمانی که مبلغ 2 هزار و 200 میلیارد تومان را بر تعداد مجموع وسایل نقلیه کشور سرشکن کنیم، رقمی بیش از 85 هزار تومان جریمه به هر کدامشان خواهد رسید تا هر راننده به طور متوسط با پرداخت این عدد، دین خود را به تحقق این ردیف درآمدی بودجه 1393 بپردازد!

اکنون باید پرسید که این افزایش‏های چشمگیر تا چه میزان بر کاهش آمار حوادث رانندگی تأثیرگذار بوده‏اند؟ مروری بر آمار کشته‏شدگان و مجروحان تصادفات از سال 1391 تا 9 ماه اول سال 1393 روشن می‏سازد که در این مدت، اگر چه افزایش نداشته اما روند نزولی آن نیز تقریباً  ناچیز بوده‏، به‏ طوری‏ که از 19هزار و 89 متوفی و 318 هزار و 802 مجروح در سال 1391 به 17 هزار و 994 متوفی و 315 هزار و 715 مجروح در سال 1392 رسید. این ارقام برای نه ماه سال جاری نیز به ترتیب 13 هزار و 471 متوفی و 239 هزار و 227 مجروح بوده‏ است. 

این آمار‏ها نشان می‏دهند که شاید بالا رفتن نرخ جریمه‏های رانندگی (به عنوان یکی از عوامل مؤثر در کاستن از تخلف و تصادف) در مقابل تعداد خودروهای وارد شده به بازار طی چند سال اخیر، تا حدودی بر کاهش حوادث این بخش اثر داشته اما به واقع بیشتر در راستای افزایش درآمد‏های دولتی بوده، ضمن اینکه فراموش نکنیم موضوعاتی چون تأثیر‏گذاری افزایش جریمه‏ها در کاهش این آمار، به طور کامل اثبات نشده و همچنان جای بحث دارند.

اینجاست که با کمی توجه و درنگ در افزایش مکرر جرایم رانندگی، نصب دوربین‏های پرشمار در نقاط با ربط و بی‏ربط در کنار ایجاد پدیده‏هایی مثل زوج و فرد و به زودی کنترل دوربینی آن (که هیچ اثری در کاهش آلودگی هوا ندارد) برای صدور جریمه‏های هوشمند، اعمال برخی جریمه‏های بیش از حد سختگیرانه، تفسیر به رأی فردی قوانین، تغییر چندباره قوانین رانندگی (مثل سرعت در بزرگراه‏ها)، درج جریمه‏های بی‏مورد و بدون دلیل در برگه‏های خلافی و... فرضیه افزایش نرخ جریمه‏ها و تأثیر مثبت آن بر تخلفات و تصادفات خودروها به شدت رنگ باخته و ناگزیر باید بپذیریم انگار سعی می‏شود با نظارت بیشتر و شدیدتر بر وسایل نقلیه و همینطور رانندگان، خطاهای بیشتری ثبت و جریمه‏های زیادتری صادر شوند تا این ردیف درآمدی محقق گردد. بر این اساس مناسبات انسانی و رعایت حقوق شهروندان در جایگاه چندم اهمیت قرار می‏گیرد که بی‏شک، چنین امری، تفاوتی آشکاری با وظایف ذاتی دولت و روح شکل‏گیری نهادی چون راهنمایی و رانندگی دارد.

مطابق قانون، درآمد حاصل از جرایم رانندگی به شرح زیر تقسیم شده و تخصیص می‏یابد و تنها یک پنجم آن سهم پلیس راهور است:

60 درصد به تفکیک داخل یا خارج شهر بودن جرایم به وزارت راه و شهرسازی و استانداری‏ها برای هزینه توسط شهرداری‏ها، دهیاری‏ها و ... در استانداردسازی تجهیزات ایمنی راه‏ها نگهداری و نصب علائم، اصلاح معابر، احداث پل و ... . 

15 درصد به پلیس راهور برای تأمین تجهیزات تخصصی در جهت کاهش تصادفات و خسارت‏ها، ارتقاء کارآیی و اجرای طرح‏های پلیس و ... . 

20 درصد به صندوق تأمین خسارت رانندگان دارای بیمه شخص ثالث. 

5 درصد به پلیس راهور برای تبلیغ در راستای ارتقای فرهنگ رانندگی. 

شکی نیست بهبود وضع ترافیک و آمد و شد خودروها نیازمند حمایت ملی و فرهنگ‏سازی بنیادی است و قطعاً وضع قوانین سختگیرانه و جریمه‏های سنگین، تنها دارویی موقتی و کوتاه مدت خواهد بود ولی باید دید، آیا مدیران و برنامه‏ریزان کشور نیز همین دیدگاه را دارند یا به موضوعات دیگری فکر می‏کنند؟