سوانح رانندگی و تلفات ناشی از تصادفات، هنوز قصه پر غصه و دغدغه مسوولان کشور و استان بوده و هست و برغم تلاش های انجام شده، آمار تلفات سوانح رانندگی استان اصفهان نه تنها کاهش نداشته بلکه طی ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، کمی نیز افزایش داشته است.
شاید غیر قابل تصور باشد که شمار کشته شدگان سوانح رانندگی استان اصفهان در مدت یاد شده با سقوط حدود ۱۰ هواپیمای فوکر که ۱۰۵ نفر ظرفیت دارد، برابر است اما این مساله حقیقت دارد و واقعیتی است تلخ و ناگوار.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی استان اصفهان، یک هزار و ۳۴ نفر بر اثر سوانح رانندگی در مدت ۳۳۰ روز گذشته در اصفهان جان باخته اند که این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال، شش دهم درصد افزایش یافته و بیشترین تلفات حوادث ترافیکی با ۵۷۰ نفر در جاده های برون شهری استان رخ داده است.
بر اساس آمار اعلام شده، به طور میانگین روزانه ۳ نفر در استان اصفهان به علت تصادف به کام مرگ رفته اند و معلوم نیست در روزهای آینده چه تعداد دیگر انسان به دلیل سوانح رانندگی پر پر و خانواده هایی داغدار می شوند.
رییس پلیس راه استان اصفهان، آزاد راه امیر کبیر(اصفهان – کاشان)، محورهای ارتباطی دامنه، خور – طریق الرضا و علویجه را ۳ محور ارتباطی حادثه خیز ترین استان اصفهان اعلام کرد و گفت: علل وعوامل نقش آفرینی در وقوع تصادف در اصفهان که ۴۵ درصد فوتی ها را در جاده های استان به خود اختصاص داده است، خستگی، خواب آلودگی و سرعت غیر مجاز است که این مساله ریشه در طولانی بودن مسیر جاده های استان اصفهان، اقلیم منطقه و پیمایش طولانی وسایل نقلیه دارد.
سرهنگ رضا رضایی با بیان اینکه علت تصادفات در محور پر حادثه دامنه، سبقت غیر مجاز و انحراف است گفت: این جاده، علوه بر اینکه دو طرفه است، عرض کمی نیز دارد و بیشتر تصادفات در این محور ارتباطی به صورت رو در رو بوده و علت تصادفات در محور خور – طریق الرضا نیز خواب آلودگی است.
وی با اشاره به اینکه تصادفات در محور ارتباطی پر حادثه علویجه نسبت به سال های قبل ۳۰۰ درصد افزایش داشته است، افزود: به علت اینکه مسیر رفت و برگشت راه ارتباطی علویجه جدا سازی نشده است، در یک مقطع پرحادثه ۱۰ کیلومتری در این محور ارتباطی، همچنان شاهد تصادفات رخ به رخ هستیم.
رییس پلیس راه استان اصفهان، آزاد راه امیر کبیر(اصفهان – کاشان) را یکی از پرحادثه ترین محورهای ارتباطی استان با تلفات بالا اعلام کرد و گفت: یک دهم تلفات ناشی تصادفات استان اصفهان در ۱۱ ماهه اخیر در این آزاد راه رخ داده است.
سرهنگ رضایی در ادامه، عامل اصلی وقوع تصادفات در آزاد راه امیر کبیر را سرعت زیاد و واژگونی بر اثر خواب آلودگی راننده بیان کرد و افزود: مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی در این مسیر ۲۰۰ کیلومتری بسیار کم است و همواره یکی از درخواست ها ما این بوده است که چرا در این مسیر استراحتگاهی وجود ندارد و حداقل باید ۱۰ ایستگاه در طول مسیر این آزاد راه ایجاد شود تا رانندگان پس از یک ساعت رانندگی بتوانند کمی استراحت کنند.
وی گفت: خواب آلودگی رانندگان در حین رانندگی در محورهای مواصلاتی استان اصفهان به یک معضل تبدیل شده است چرا که این مساله موجب واژگونی خودروها می شود.
به گفته کارشناسان، هر کشته در حوادث رانندگی، یک میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد و هر معلول خیلی بیشتر از این رقم ها برای کشور هزینه به بار می آورد؛ بر این اساس می توان تخمین زد که فقط در استان اصفهان در ۱۱ ماهه امسال حداقل هزار و ۳۴ میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل شده است.
استان اصفهان، چهار راه ارتباطی کشور محسوب می شود و علاوه بر اینکه هم مبداء و هم مقصد بسیاری از مسافران بوده و هست، معبر بسیاری نیز برای رسیدن به مقصد است. از این رو راه گریزی نیست که با سرمایه گذاری در کاهش عوامل حادثه ساز رانندگی، لااقل از هزینه های هنگفتی که از تصادفات به کشور تحمیل می شود و خانواده هایی را عزادار می کند، جلوگیری کرد.
منبع: مهر