دکتر سورنا ستاری معاون رییس جمهور در این دیدار که به میزبانی مهندس تشکری هاشمی معاون شهردار تهران انجام شد، گفت: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تبدیل مجموعه علمی و اجرایی که با آن معاونت همکاری دارند به شرکتهای دانشبنیان، میتوان تسهیلات و معافیتهای ویژه این شرکتها را برای مجموعههای همکار معاونت حمل و نقل و ترافیک در نظر گرفت.
وی با اعلام این که همکاری پارکهای علم و فنآوری در زمینه فعالیتهای علمی مدیریت شهری امکانپذیر است، تأکید کرد: سیستمهای هوشمند حمل و نقل و ترافیک از الزامات شهر هوشمند است و از این رو مدیریت شهری تا میتواند، باید این سسیستمها را گسترش دهد و در این مسیر معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری نیز از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند.
پدیده موتورسیکلت در تهران باید تحت مدیریت در آید
معاون رییس جمهور در بخش دیگری از صحبتهای خود، موتورسیکلتهای بنزینی و انبوه تخلفات راکبان آنها را از اصلیترین مشکلات ترافیک تهران دانست و اظهار کرد: به عنوان نمونه، پدیده پیک موتوری به این شکل که در تهران شاهد آن هستیم و در آن سرعت و ویراژ دادن برای رساندن بسته مورد نظر به مقصد حرف اول را میزند، در هیچ جای دنیا وجود ندارد و از این رو، این پدیده که متأثر از نوع فعالیت منحصر به فرد موتورسیکلت در تهران است، باید ساختارمند شده و تحت مدیریت در آید.
دکتر ستاری جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورسیکلتهای بنزینی را راهحل مؤثری برای کاهش مشکلات موتورسیکلتها دانست و تصریح کرد: کاربری موتورسیکلت در کشورمان درست تعریف نشده و باید نسبت به تغییر آن اقدام کرد و موتورسیکلت برقی راهکار مناسبی برای این تغییر کاربری است.
وی با تأکید بر این که هزینه استفاده از حمل و نقل شخصی در تهران باید بالا برود و البته پیشنیاز این امر گسترش حمل و نقل عمومی است، اضافه کرد: تهران آنقدر گسترش پیدا کرده و بزرگ شده که پاسخگویی به انبوه نیازهای شهروندان آن با توجه به محدودیتهای موجود کاری سخت و طاقتفرساست.
زحمات مدیریت شهری شایسته تقدیر است
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این که مدیریت شهری تهران در اقدامات خود مصمم است، اظهار کرد: به عنوان نمونه، با وجود مخالفت وزارت کشور وقت در دولت قبل، شهرداری تهران نسبت به راهاندازی اولین خط BRT اقدام کرد و رفته رفته این پروژه را گسترش داد.
دکتر ستاری با بیان این که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با وجود محدودیتهای موجود واقعاً زحمت میکشند و تمام تلاش خود را مینماید تا مسائل و مشکلات ترافیکی شهر کمتر شوند، تصریح کرد: زحمات این مجموعه شایسته تقدیر است و از این رو پیشرفتهای تهران در حوزههای مختلف از جمله حوزه حمل و نقل و ترافیک را با افتخار میتوان به جهان نشان داد و برای دنیا به نمایش گذاشت.
وی با تأکید بر این که توسعه فنآوری در هر شهر، نماد بهبود زندگی شهروندان آن است و توسعه سیستمهای ITS نیز از آن متأثر میشود، اضافه کرد: توسعه تکنولوژی در مدیریت ترافیک از طریق کاهش اتلاف وقت و افزایش آرامش و ایمنی به کمک مردم شهر میآید و معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری آمادگی دارد تا در حوزههای نرمافزاری و سختافزاری ترافیک، حداکثر همکاری را با مدیریت شهری داشته باشد.
نظارت چشمی و دستی ترافیک به نظارت هوشمند و سیستمی تبدیل شده است
قبل از سخنان معاون رییس جمهور، معاون شهردار تهران با ارائه گزارشی از وضعیت ترافیک پایتخت با تأکید بر نظام یکپارچه سیستمهای هوشمند حمل و نقل و ترافیک (ITS) گفت: نظارت چشمی و دستی و مدیریت میدانی ترافیک تهران به نظارت هوشمند و سیستمی و مدیریت اطلاعات تبدیل شده است و امروزه مدیریت ترافیک در کلان شهر تهران همپا با کلانشهرهای پیشرفته جهان پیش میرود و به روز میشود.
مهندس تشکری هاشمی با اعلام این که امروز مدیریت شهری تهران بر دانش ساخت مترو تسلط کامل دارد، تصریح کرد:
در احداث ایستگاهها و خطوط مترو صد در صد و در تولید واگن و تأمین تجهیزات مترو حداقل 60 درصد به خودکفایی رسیدهایم و امروز با افتخار و اقتدار اعلام میکنیم در این حوزه دانشبنیان بی نیاز شدهایم.
گفتنی است در پایان این جلسه معاون علمی و فنآوری رییس جمهور از نمایشگاه کوچکی از تجهیزات ترافیکی که در مرکز کنترل ترافیک پایتخت بر پا شده بود، دیدن کرده و ضمن دیدار از سالن اصلی این مرکز، با حضور در استودیو صدای شهر رادیو تهران به صورت زنده با شهروندان تهرانی گفت و گو کرد.
منبع: خبرخودرو