printlogo

با افزایش رقابت بین غول های خودروسازی در جهان طی دهه های گذشته، این شرکت ها نه تنها کیفیت محصولات خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند بلکه در کنار افزایش کیفیت در راستای بالابردن میزان رضایت مندی مشتری گام های بسیار مثبتی نیز برداشته اند. همین امر مقبولیت این خودروها را به دلیل کاهش نگرانی های مشتریان در زمینه نگهداری خودرو در زمان استفاده، افزایش داده است.
کد خبر : 3778
تاریخ انتشار : 10 اسفند 1393 14:17:00

خودروهای تویوتا و لکسس توسط نمایندگی انحصاری تویوتا در ایران با نام ایرتویا پشتیبانی می شوند این خودروها توسط شرکت مذکور به خریدار تحویل داده می شود و با رعایت بعضی موارد تا 5 سال توسط این شرکت ها گارانتی می شوند.

سقف مسافت طی شده به منظور پوشش گارانتی برای خودروهای شرکت تویوتا و لکسوس به ترتیب 150 و 200 هزار کیلومتر است.

خودروهای تولیدی تویوتا و لکسس نه تنها در زمینه کیفیت تولید از سطح قابل قبولی برخوردار هستند بلکه شرکت های وارد کننده و تولید کننده، گارانتی مناسبی را برای مصرف کنندگان این خودروها در نظر گرفته اند و این شرکت ها در ازای هر ساعت کار استاندارد برای تعمیر خودروهای بدون گارانتی 25 هزار تومان از مشتری دریافت می کنند.

ایرتویا همچنین مسئولیت همه مشکلات و خرابی های مرتبط با خودرو که به استفاده نامناسب و تصادفات مرتبط نباشند را پذیرفته و با تقبل حتی هزینه حمل و نقل به تعمیرگاه سعی در ارائه خدمات بهتر به مشتریان دارد.

از دیگر شرکت های مطرح وارد کننده خودرو و نمایندگی انحصاری در بازار ایران می توان به شرکت پرشیا خودرو اشاره کرد این شرکت به صورت انحصاری خودروهای تولیدی شرکت بی ام دبلیو آلمان را وارد بازار کشور می کند.

کلیه خدمات مربوط به تعمیرات و سرویس های دوره ای خودروهای بی ام دبلیو تحت گارانتی این شرکت تا چند سال اخیر به صورت رایگان انجام می گرفت اما پس از تشدید تحریم خودرویی ایران، در حال حاضر خودروهای بی ام دبلیو موجود تنها تحت گارانتی تعمیرات قرار دارند.

اگر چه هزینه نگهداری از خودروهای بی ام دبلیو در کشور نسبت به دیگر خودروها بالاست اما این شرکت با ارائه خدمات پس از فروش مناسب سعی در کاهش این هزینه ها و به حداقل رساندن آن ها برای مصرف کنندگان دارد.

شرکت هیوندای کره جنوبی، میزان گارانتی محصولات این شرکت را 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی اعلام کرده است به گونه ای که در صورت استفاده از سرویس های استاندارد و قطعات این شرکت هر گونه مشکل که به استفاده نامناسب و تصادف در خودروهای آن ایجاد نشده است با مسئولیت و هزینه شرکت برطرف خواهد شد.

عباسعلی غیاثی دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو در این خصوص با بیان اینکه ایجاد شرکت های خلق الساعه و ورود خودرو توسط آن ها موجب شده است تا 75 درصد از خودروها توسط افرادی غیر از نمایندگی ها وارد شوند، می گوید: وقتی خودرویی توسط یک شخص به کشور وارد می شود مشکلات متعددی در خدمات پس از فروش آن پیش می آید. 

وی تصریح می کند: 75 درصد کل خودروهای وارداتی متعلق به دو شرکت کیا و هیونداست وبا توجه به اینکه این برندها شبکه خدمات پس از فروش گسترده ای در سراسر کشور دارند اما به لحاظ تامین قطعه برای خودروهای تحت پوشش گارانتی با مشکلات متعددی روبرو هستند.

دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو اظهار می کند: متاسفانه بسیاری از خودروها بدون گارانتی وارد کشورمی شوند و شبکه خدمات پس از فروش آن ها نیز چندان پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان در این بخش نیست.

وی با تاکید بر اینکه در بحث واردات خودرو باید صرفا به منافع ملی توجه شود، تصریح می کند: اگر واردات خودرو توسط نمایندگی ها با ردیابی و بررسی دقیق انجام شود می توان نوع قطعات برای ارائه خدمات را مشخص کرد در حالی که خودروهایی که توسط غیر از نمایندگی ها وارد می شوند معمولا نوع قطعات آنها مشخص نیست و گاه نیز مشخصات و ویژگی هایی که در مورد خودروها ارائه می شود با خودرویی که عرضه می شود متفاوت است بنابراین مسئولیت ورود، عرضه و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی به عهده شرکت وارد کننده است.

غیاثی بیان می کند: در صورتی که سازمان شناخته شده ای خودرویی را وارد کند قطعا به نفع مردم و منافع ملی کشور است اما چنانچه شرکت ها و نمایندگی ها در جریان واردات خودرو قیمت ها را غیر واقعی تعیین کنندو یا با گران فروشی سبب انحصار شوند مسلما دولت با نظارت دقیق مانع از این امرخواهد شد.

اما عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر مشخص نیست که چه تعداد خودرو از چه مبادی و توسط چه کسانی وارد می شود و این شرایط زمینه ساز بروز تخلفات، بی قانونی ها و رانت هایی را ایجاد کرده است، می گوید: قطعا واردات خودرو به کشور نیازمند ایجاد ساختار وقانونی مدون است.

سید محمد بیاتیان می گوید: نارضایتی مردم از خدمات پس از فروش خودروهای خارجی در سال های اخیر شدت گرفته است و دولت با متعهد کردن واردکنندگان به رعایت حقوق مصرف کنندگان از طریق ارایه خدمات پس از فروش و گارانتی به این نارضایتی ها نیز پایان خواهد داد. 

وی تاکید کرد: فرد یا نمایندگی های رسمی خودرو که بخواهند خودرو به داخل کشور وارد کنند باید امکان تهیه قطعات یدکی و خدمات پس از فروش این خودروها فراهم شود و وارد کنندگان نیز ملزم به رعایت قوانین و مقررات و حفظ حقوق مصرف کنندگان هستند.

وی با اشاره به اینکه نارضایتی مردم از خدمات پس از فروش خودروهاکه زمانی بیشتر مربوط به خودروهای تولید داخل بود، این روزها دامنگیر خودروهای خارجی هم شده است گفت: ارائه مجوز برای واردات و یا مونتاژ خودروهای خارجی درکشور بدون در نظر گرفتن خدمات پس از فروش آنها، موجب افزایش گلایه مردم شده است.

اما بهروزنعمتی عضو دیگر کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مشتریان و مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی مدام از نبود کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب گلایه دارند، گفت: اگر واردات خودرو به کشور باید تنها از طریق نمایندگی‌های رسمی وبرمبنای قانون برنامه پنج ساله توسعه باشد و بتواند بخشی از نیازهای کشور را مرتفع کند ایرادی ندارد اما اگر به دنبال اتفاقهای گذشته باشد و رانت هایی را ایجاد کند اثر بخش نخواهد بود

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: باید توجه داشت که خدمات پس از فروش یک فرهنگ است که این موضوع در جامعه باید نهادینه شود.

نعمتی تصریح کرد: خودروسازان داخلی باید با ارائه خدمات پس از فروش این فرهنگ را گسترش دهند اما متاسفانه به دلیل اینکه این خودروسازان به ارائه خدمات پس از فروش محصولات خود پایبند نیستند رقیبان وواردکنندگان خودروهای خارجی چند سالی است که با استفاده از این رانت بزرگ کار خود را پیش می برند.

درهمین حال یک کارشناس برجسته صنعت خودروگفت:‌ درباره عدم ارائه خدمات گارانتی به خودروهای وارد شده از سوی واردکنندگان متفرقه نیز باید به این واقعیت اشاره کرد که اکثر خودروهای خارجی وارد شده خصوصا انواع وارداتی از حوزه خلیج فارس، دارای گارانتی بین‌المللی هستند و هزینه آن نیز از سوی شرکت خودروساز مربوطه اخذ شده است.

فربد زاوه با اشاره به اینکه اگر نمایندگی‌های واردکننده خودرو نمایندگی رسمی از خودروساز خارجی دارند پس موظف به ارائه خدمات گارانتی به تمام خودروهای وارد شده از سوی واردکنندگان متفرقه می باشند گفت : اما اینکه در عمل این اتفاق نیفتاده است طبق تفسیر اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت به معنی تخطی نمایندگی‌های رسمی از وظایف قانونی‌شان است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: عدم ارائه خدمات پس از فروش به هر خودروی مراجعه‌کننده به تعمیرگاه به هر حال امری غیر قانونی است وبا توجه به اینکه اکثر نمایندگی‌های واردکننده خودروهای خارجی به کشور درواقع نماینده مستقیم شرکتهای سازنده نیستند و از طریق واسطه نسبت به اخذ نمایندگی اقدام کرده‌اند بهتر است وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان واردات خودرو و ارائه خدمات پس از فروش را به موازات این نمایندگی‌ها، به سایر شرکتها نیز اعطا کند تا علاوه بر رقابت و افزایش کیفیت خدمات، مشکل عدم ارائه خدمات پس از فروش از سوی نمایندگی‌های به اصطلاح رسمی به خودروهای وارد شده از سوی واردکنندگان متفرقه هم حل شود.

 

منبع: موج